Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Misfires cilinders 2,4 en 6

De V6 heeft een vreemde storing waarvoor ik graag wat meedenkers wil uitnodigen. Koude start is uitstekend. Wegrijden en blijven rijden gaat ook goed. Maar zodra de motor stationair moet draaien, wordt het minder. Het storinglampje achter de complete motor begint te knipperen. Kan je weer gas geven dan pakt de motor weer op, houdt ook het knipperen op en is alles prima. Langduriger stationair dan blijft motorlampje branden en lijkt het alsof er een cilinder wordt uitgeschakeld.
Aanvankelijk bleek bij uitlezing dat er een diodeprobleem was bij cilinder 2 plus een storing van lambdasonde 1 behorend bij de cilinderrij 2,4 en 6. Diodebrug en lambdasonde vervangen plus 3 nieuwe bougies en de garage gaf de auto vrij. Enige opmerking was dat stationair onregelmatig was. Advies: goede brandstof kopen, lange rit maken en motor goed heet stoken en toeren laten maken.
Zover kwam het niet want na opgewarmd zijn en langdurig stationair draaien kwam de storing terug: storinglampje knipperen, daarna blijvend branden, bonkig stationair en vermogenverlies. Terug naar garage en die leest uit: misfires cilinder 2,4 en 6.
Gedachte 1: valse lucht. Inlaatspruitstuk gecontroleerd, geen lek. Brandstofdruk, in orde.
Gedachte 2: niet sluitende klep(pen) door inwendige vervuiling. Oplossing: dure brandstof plus extra reinigingsmiddel in tank. Vandaag mee begonnen dus nog weinig km gemaakt. Plus een uur aan de waterstof gehangen (reiniging door waterstof toe te voegen aan ingezogen verbrandingslucht, helaas bleef de motor lelijk lopen.

Motor uitgeschakeld, ik reken waterstofreiniging af bij de kassa en bespreek mogelijke oorzaken. Dus na 5 minuten terug. Ik start de warme motor, hij loopt vertrouwd lekker maar het storinglampje brandt. Eerste stoplicht begint lampje te knipperen maar gelukkig krijg ik groen, knipperen houdt op en gaat terug naar continu branden. Motor loopt nog steeds goed. Tot volgende stoplicht. Te lang rood, bonkig stationair en vermogensverlies (misschien soort noodloop).

Opvallend is de rol van langdurig stationair draaien, als begin van deze storing. En opvallend dat het probleem een volledige cilinderrij betreft (bestuurderskant).

Graag ervaringen en/of gedachten.
 
Laatst bewerkt:

B-Buster

Medewerker
Administrator
Hoe halen ze het in hun hoofd om 3 bougies te wisselen in plaats van 6.

Met diodebrug bedoel je de bobinebrug?
Hebben ze een compressiemeting gedaan?

Ik zou de live data bij draaiende motor, zowel stationair als onder deellast, gaan bekijken om te zien of alle sensoren juist werken en bij laten regelen.
 
De problemen waren uitsluitend aan een kant: lambdasonde plus (iinderdaad) bobinebrug van de cilinders 2,4 en 6. Dus alleen daar de bougies vervangen vind ik niet zo gek.
Nee, geen compressietest, is volgende stap als schoonbranden van motor niet lukt.
Zal zaak van live data bekijken, aankaarten. Gaat er dan een Tech 2 mee tijdens een testrit?
Had zelf nog een gedachte over een sensor, die te maken heeft met feit dat problematiek alleen één cilinderrij betreft. Weet iemand of een V6 2 pingelsensors heeft, voor elke cilinderrij één pingelsensor? Zo ja, dan geeft die misschien een idioot signaal af voor alleen de cilinders aan zijn kant.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Bougies vervang je allemaal tegelijk anders krijg je op een later moment de vraag wat het juiste vervangingsmoment is en in het slechtste geval als ze al wat ervaring hebben heb je links en rechts ongelijke werking. Maargoed, de garage staat er vast ook achter als je er gevolgschade door krijgt.

Er zit 1 nokkenas sensor en 1 krukas sensor in. Wel zitten er aan beide kanten klopsensoren.

Data uitlezen kan bij stilstand en tijdens rijden, uitleesapparaat aansluiten (Tech 2 zullen ze niet meer gebruiken bij de dealer) en kijken wat ie doet. Aangezien hij het bij stationair lopen vooral niet goed doet zou ik daarmee beginnen. Wat er tot nu toe gedaan is zegt eigenlijk alleen wat over wat het niet is daar kun je weinig over zeggen tot er verder gekeken is.
 
Tussenstand: Druk in inlaatspruitstuk is prima, dus valse lucht is onwaarschijnlijk. Wat ik niet heb vermeld is dat de Omega olie lekt langs de klepseals. Af en toe een blauw wolkje na de start geeft aan dat er olie op de inlaatkleppen komt die daar lekker kunnen vastbakken. Voorlopige diagnose is en blijft: interne vervuiling van de motor en proberen vervuiling weg te krijgen. Heb dure brandstof gekocht met extra reinigingsmiddelen. Bovendien nog apart extra reinigingsmiddel toegevoegd. Plus een behandeling met waterstof toevoegen aan inlaatkanaal. Automaat in stand 3 zodat de motor meer toeren maakt en regelmatig fel accelereren. Resultaat na halve tank rondrijden: motor is niet meer in noodloop gegaan (1 cilinder geen brandstof), met bijbehorend vermogenverlies.
Bij stationair lopen gaat soms wel het motormanagementlampje knipperen maar stoplicht gaat dan tijdig op groen zodat motor toeren gaat maken. In alle situaties behalve stationair gaat lampje nimmer knipperen.
Volgende tankbeurt zorg ik voor geconcentreerder reinigingsproduct. Ook goedje toevoegen aan olie om seals flexibeler te krijgen en daarmee de oorzaak van olielekkage te verminderen.
 
EGR al afgedopt? Scheelt ook ontzettend veel troep in je inlaatkanaal.
Nee, is niet gebeurd. Wel gebeld met specialist van autoelektronica. Die stelde dat als er alleen melding is van 'misfires' in de cilinders en geen andere foutcodes, je mag veronderstellen dat de sensors goed werken en dat er zeer waarschijnlijk sprake is van inwendige vervuiling met niet goed sluitende kleppen.
Gisteren weer reinigingsmiddel aan brandstof toegevoegd en slechts 30 l getankt, zodat de concentratie lekker hoog is. En de extra weekmakers in de olie zorgen er hopelijk voor dat de klepseals (tijdelijk) beter olie tegenhouden waardoor de inlaatkleppen niet vervuilen. Dan zou er verbetering moeten optreden. In tussentijd sparen voor klus om klepseals te vernieuwen want dit is allemaal gedweil terwijl de oliekraan open staat.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Heb je al metingen gedaan met de Tech en eventueel andere daartoe geschikte software. Om te kijken naar de O2 waardes en de short term fuel trim en de eventuele foutcodes.
Misfires zijn het gevolg van een slechte verhouding van het benzine lucht mengsel.
Dat vaak komt door een vacuüm lek, slechte / verkeerde bougies, bobines, lmm, O2 sensors of te veel olieverbruik.
Dus genoeg wat er mis kan zijn en om alles blind te vervangen lijkt mij een beetje overdreven.

je mag veronderstellen dat de sensors goed werken
Wie zeg dat, gemeten?

waarschijnlijk sprake is van inwendige vervuiling met niet goed sluitende kleppen
Gemeten? Of maar aangenomen?

voor klus om klepseals te vernieuwen want dit is allemaal gedweil terwijl de oliekraan open staat
Als dit niet eerst opgelost wordt dan kan je vervangen wat je wil maar zal je het nooit goed krijgen.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Nee, is niet gebeurd. Wel gebeld met specialist van autoelektronica. Die stelde dat als er alleen melding is van 'misfires' in de cilinders en geen andere foutcodes, je mag veronderstellen dat de sensors goed werken en dat er zeer waarschijnlijk sprake is van inwendige vervuiling met niet goed sluitende kleppen.

Daar gaan we weer.

Misfires kunnen door heel veel zaken ontstaan. Veronderstellingen en aannames kun je doen zoveel je wilt maar dat resulteert uiteindelijk alleen maar in een hoop investeringen die uiteindelijk het probleem kunnen oplossen maar daar zit dan de grote factor 'toeval' aan vast.

Als deze specialist stelt dat bij alleen een misfire melding zonder andere foutcodes alle andere sensoren goed geacht kunnen worden dan kan wat mij betreft het label specialist de prullenbak in. Het zal niet de eerste keer zijn dat een sensor die bijv. geen slechte waarden produceert maar wel traag is geworden met bij regelen zorgt voor misfires.

Zelf heb ik onlangs 5.000km een V8 gehad die om de paar 100 km een paar misfires produceerde zonder andere codes, uiteindelijk blijkt het een fout in de inlaat te zijn. Blij dat ik niet op zo'n specialist hoef te vertrouwen, dan had kennelijk m'n blok al open gelegen terwijl de oplossing volgende week in 2u geplaatst is.
 
Probleem is verholpen. Oorzaak was ... verschoven distributiewielen. Zaten in hun 3e jaar en op 40.000 km. Monteur heeft ze weer goed gezet maar tijdens handmatig doordraaien motor bleken ze alweer verschoven. Foute boel. Daarop heeft hij na overleg met mij de hele distributieset vervangen. Bij het loshalen van het subframe van de spanrollen viel hem op dat alleen de verdiepte bout goed vastzat, de rest kon hij handmatig losdraaien. Die twee laatsten hadden hun schroefdraad behoorlijk gevuld met aluminium uit het motorblok. Helicoils erin en subframe zit weer goed vast, met juiste koppel. En ik heb een nieuwe motor, zo ervaar ik het!

Uitgebreide versie
Omdat inwendige vervuiling een mogelijke oorzaak was, zocht ik een garage die kan reinigen met granulaat en die ook de injectoren kan reinigen. Vond ik in Oud-Beijerland: JWA Autoservice. Al 5 weken brandde het lampje, maar op weg naar Oud-Beijerland ging het plotseling uit. Gestart na tussenstop Rotterdam en lampje ging niet branden. Pas in Oud-BEijerland, voor de deur van de garage ging het storinglampje weer branden.
Alle misfires waren te vinden op de bank met de even cilinders, dat was bekend. Maar op zeker moment, tijdens een testloop bij JWA, kwam er een piep en bleek ook een cilinder van de andere cilinderbank een misfire te hebben. Leek wel een virus dat zich verspreidde. De live data gaf weinig richting aan wat de eerste stap moest zijn. De lambdasonde van de cilinderbank met oneven cilinders, was bevroren. Hij pendelde in het geheel niet. De lambdasonde van de even cilinders pendelde wel, terwijl daar de misfires werden gesignaleerd. Monteur hanteerde de volgende strategie: eerst de eenvoudigste mogelijkheden onderzoeken, dan de moeilijkste. Dus begint hij bij ontsteking, daarna brandstof en tenslotte de distributie. En uiteraard is het de laatste optie, blijkt later.
Helemaal zinloos was de controle niet. Compressie was goed en behoorlijk gelijk voor alle cilinders. De ontsteking was niets afwijkends aan te vinden (overigens waren wel alle 6 bougies vervangen door de huisgarage). Bij de brandstofvoorziening waren de eerste sporen te vinden: 2 van de 6 injectoren hadden geen goede afgifte; een spoot te weinig, de ander te veel. Reiniging in ultrasoon bad was voldoende om dit weer gelijk te trekken. Ook de brandstofdruk was laag. Bleek te maken te hebben met een zwaar vervuild benzinefilter na de opvoerpomp. Vervuiling is ontstaan door mijn intensieve inzet van reinigingsmiddelen, denk ik. Die grijpen ook aan in de benzinetank. Was dus heel recente vervuiling. Er was een flink drukverschil voor en na het filter (tip: altijd meten na het filter, dan heb je een zuivere druk in de rail). Nuttige reparatie maar theoretisch al niet de oorzaak van de misfires. En inderdaad: motor liep iets beter maar uiteindelijk draafden de misfires weer op. Dus bleef er nog maar een mogelijkheid over.: distributie.
Toen de standaarddiagnosetijd (2 uur) was bereikt, kreeg ik te horen dat de rest van het onderzoek zou plaatsvinden op basis van no cure, no pay. En de bevroren lamdasonde werd niet vervangen. Hij werd beschouwd als slachtoffer van iets groters. En terecht, na montage van de nieuwe distributieset ging hij weer gewoon aan het werk. Uiteindelijk is er nog 3 uur extra diagnosetijd bij gekomen. De eindafrekening inclusief materialen was iets boven de 1000 euro. Maar nu kan er een glas jenever met een kop op de motor staan zonder dat er een druppel valt.
Heb foto's van de afwijkende tandwielen. Die hebben jullie nog tegoed. Dan blijkt de riem nog in goede conditie. Monteur vermoedt dat door speling in bevestiging subframe de riem heeft kunnen verspringen naar een andere tand. Een andere verklaring kan hij niet bedenken. Jullie?
 

yoyo

The UK brothers
Spanner te slap gestaan? (doordat je te lang hebt doorgereden met het distributie setje.)
 
Hier dan de foto's van de verplaatsingen. Krukas staat op referentiepunt.
Verschoven%20tandwielen%20nokkenassenrechts_zpsqunkccpi.jpg


Verschoven%20nokkenassen%20bestuurderskant_zps6fjqlnms.jpg
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Stonden de spanrollen wel op hun juiste positie?

Dit lijkt montage van de distri set door iemand met te weinig aandacht of kennis. Die bouten moeten op moment vastgezet worden maar zijn waarschijnlijk veel te hard aangedraaid of met een luchtklopper vastgezet. Dan zit het bij het afstellen wel gefixeerd maar dat trilt uiteindelijk stuk / los waardoor je riem niet meer op de juiste spanning staat. Dan is het verspringen mogelijk. Je hebt hier geluk gehad dat het niet compleet de soep in is gedraaid.. hopelijk blijft het zonder gevolgschade.
 
We rijden allemaal auto's die al verscheidene malen een andere distributieset hebben gekregen. Elke keer zijn dan de stalen bouten van het subframe uit en weer in het aluminium van het blok gedraaid. Ook al worden ze keurig op moment vastgezet, aluminium vervormt meer dan staal waardoor de draad er niet beter op wordt. Inderdaad heb ik geluk gehad dat de boel niet kapot is gedraaid. Vooral als je bedenkt dat ik flink toeren moest maken om inwendige vervuiling weg te branden. Ik hoop dat anderen met dit verhaal gewaarschuwd zijn en op tijd de hulp van helicoils inroepen.
Mogelijk had ik ultiem pech: beetje loszittend subframe, beetje snel uitdrogende riem, beetje slap gespannen riem bij montage . Ieder apart niet voldoende om probleem te geven, maar gezamenlijk net genoeg om tandjes te laten verspringen bij de start.
Huisgarage gebruikt SKF, zit er nu ook op. Bezweert me dat subframe bouten op moment worden vastgezet. Ik tel mijn zegeningen en ga weer volop genieten van de snorrende V6.
 
Bovenaan