De V6 heeft een vreemde storing waarvoor ik graag wat meedenkers wil uitnodigen. Koude start is uitstekend. Wegrijden en blijven rijden gaat ook goed. Maar zodra de motor stationair moet draaien, wordt het minder. Het storinglampje achter de complete motor begint te knipperen. Kan je weer gas geven dan pakt de motor weer op, houdt ook het knipperen op en is alles prima. Langduriger stationair dan blijft motorlampje branden en lijkt het alsof er een cilinder wordt uitgeschakeld.
Aanvankelijk bleek bij uitlezing dat er een diodeprobleem was bij cilinder 2 plus een storing van lambdasonde 1 behorend bij de cilinderrij 2,4 en 6. Diodebrug en lambdasonde vervangen plus 3 nieuwe bougies en de garage gaf de auto vrij. Enige opmerking was dat stationair onregelmatig was. Advies: goede brandstof kopen, lange rit maken en motor goed heet stoken en toeren laten maken.
Zover kwam het niet want na opgewarmd zijn en langdurig stationair draaien kwam de storing terug: storinglampje knipperen, daarna blijvend branden, bonkig stationair en vermogenverlies. Terug naar garage en die leest uit: misfires cilinder 2,4 en 6.
Gedachte 1: valse lucht. Inlaatspruitstuk gecontroleerd, geen lek. Brandstofdruk, in orde.
Gedachte 2: niet sluitende klep(pen) door inwendige vervuiling. Oplossing: dure brandstof plus extra reinigingsmiddel in tank. Vandaag mee begonnen dus nog weinig km gemaakt. Plus een uur aan de waterstof gehangen (reiniging door waterstof toe te voegen aan ingezogen verbrandingslucht, helaas bleef de motor lelijk lopen.
Motor uitgeschakeld, ik reken waterstofreiniging af bij de kassa en bespreek mogelijke oorzaken. Dus na 5 minuten terug. Ik start de warme motor, hij loopt vertrouwd lekker maar het storinglampje brandt. Eerste stoplicht begint lampje te knipperen maar gelukkig krijg ik groen, knipperen houdt op en gaat terug naar continu branden. Motor loopt nog steeds goed. Tot volgende stoplicht. Te lang rood, bonkig stationair en vermogensverlies (misschien soort noodloop).
Opvallend is de rol van langdurig stationair draaien, als begin van deze storing. En opvallend dat het probleem een volledige cilinderrij betreft (bestuurderskant).
Graag ervaringen en/of gedachten.
Aanvankelijk bleek bij uitlezing dat er een diodeprobleem was bij cilinder 2 plus een storing van lambdasonde 1 behorend bij de cilinderrij 2,4 en 6. Diodebrug en lambdasonde vervangen plus 3 nieuwe bougies en de garage gaf de auto vrij. Enige opmerking was dat stationair onregelmatig was. Advies: goede brandstof kopen, lange rit maken en motor goed heet stoken en toeren laten maken.
Zover kwam het niet want na opgewarmd zijn en langdurig stationair draaien kwam de storing terug: storinglampje knipperen, daarna blijvend branden, bonkig stationair en vermogenverlies. Terug naar garage en die leest uit: misfires cilinder 2,4 en 6.
Gedachte 1: valse lucht. Inlaatspruitstuk gecontroleerd, geen lek. Brandstofdruk, in orde.
Gedachte 2: niet sluitende klep(pen) door inwendige vervuiling. Oplossing: dure brandstof plus extra reinigingsmiddel in tank. Vandaag mee begonnen dus nog weinig km gemaakt. Plus een uur aan de waterstof gehangen (reiniging door waterstof toe te voegen aan ingezogen verbrandingslucht, helaas bleef de motor lelijk lopen.
Motor uitgeschakeld, ik reken waterstofreiniging af bij de kassa en bespreek mogelijke oorzaken. Dus na 5 minuten terug. Ik start de warme motor, hij loopt vertrouwd lekker maar het storinglampje brandt. Eerste stoplicht begint lampje te knipperen maar gelukkig krijg ik groen, knipperen houdt op en gaat terug naar continu branden. Motor loopt nog steeds goed. Tot volgende stoplicht. Te lang rood, bonkig stationair en vermogensverlies (misschien soort noodloop).
Opvallend is de rol van langdurig stationair draaien, als begin van deze storing. En opvallend dat het probleem een volledige cilinderrij betreft (bestuurderskant).
Graag ervaringen en/of gedachten.
Laatst bewerkt: