Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Motor sputtert en valt uit op de snelweg

Beste lezer van dit bericht,

ik zal mij eerst even voorstellen, mijn naam is Ton en ik kom uit Leiden.
Het is een heel verhaal maar ik zit met een groot probleem en hoop zo dat iemand weet wat het is?

Ik ben sinds juni 2011 de trotse eigenaar van een Opel OMEGA X2.0XEV uit januari 1997 uitvoering sedan hij had toen 83331 km gereden! staat nu op 111236 km
en was ik de 3e eigenaar de 1e eigenaar mocht niet meer rijden (dementie) en toen ging hij over naar zijn zoon en deze heeft er 800 km mee gereden
en toen kocht een collega van mij deze auto en hij heeft er nog geen 200 km mee gereden! ik was telkens te laat met kopen maar uiteindelijk toch gekocht!

Ik heb er gemiddeld 7000 km per jaar mee gereden met heel veel plezier! maar nu komt mijn ( zeer pijnlijke) probleem met de Omega.
Wij waren eind september 2015 op vakantie in de Moezel (Duitsland) dit doen wij al jaren met de Omega lekker de bergen in geen probleem voor hem….
Totdat ik afgelopen jaar daar na toe ging. Op bijna 250 km van de plaats Klotten de wagen opeens ging stotteren behoorlijk, ik kon gas geven wat ik wilde maar hij reageerde nergens meer op!
Dit was zeer beangstigend voor ons er zijn op sommige plekken in de bergen geen vluchtstroken je begrijpt wel dat wij doodsbenauwd waren! Telkens kon ik weer even gas geven maar na een paar honderd meter weer het zelfde stotteren en gas geven hielp niet. Uiteindelijk waren wij aangekomen bij ons hotelletje Zur Linde en naast dit hotel zit een kleine garage, ik in mijn beste schoolduits deze man uitgelecht wat er aan de hand was en hij zij kom wij gaan even een stukje rijden en wat denk je niets aan de hand ik kreeg een boeier van schaamte! Ik die man wat gegeven voor zijn moeite maar dit wilde hij niet hij zij, Opel he eigenwijze krengen met die computer erin, dit kon ik niet waarderen mijn Omega eigenwijs?

Wij gingen de volgende dag een dagje statten in Koblenz, niets aan de hand de heenweg maar de terugweg halleverwegen ja hoor weer het zelfde laken en pak!
Langs de Moezel zijn bijna geen uitwijkmogelijkheden om even aan de kant te gaan….. dus paniek alom.

Ik schaamde mij om weer naar die garage te gaan en onderweg kwam ik een garage tegen, het stikt langs de Moezel van die kleine garages) ik weer proberen uit te leggen wat er aan de hand was? Ok zij die man ff resetten? Zal wel dag ik.
Hij zij neem maar even een bakje koffie en dan gaan wij het zo even doen, de auto moet even uit blijven staan.
Na 10 min. De man gaat achter het stuur zitten en brabbelt wat, steek de sleutel in het contact draaide een slag de sleutel om en zij, even wachten tot alle lampjes uit zijn,
op 2 na die rode en die gele wat een motorblok is blijft altijd branden totdat je de wagen start?

Zo dat is klaar zij hij nu is hij gereset? Doe dit nu maar elke keer als je gaat rijden, ik vertelde de man dat ik altijd gelijk door start en niet wacht dat alle uit is….. is niet goed zij hij!
En gelooft het of niet weer geen probleem gehad op de terugweg!

Nu komt het, wij gaan de volgende dag naar huis omdat ik helemaal ziek was dat onze Omega zo raar doet en ik het vertrouwen kwijt ben in deze auto en niet meer durfde te reiden rond de mooie Moezel vooral in de bergen is het mooi rijden. Wij waren nog geen 150 km verder en daar begon het gelazer weer! Wat ik ook deed hij reageerde weer niet op het gaspedaal sputteren en stotend en weer geen vluchtstroken maar wel veel verkeer achter ons. Uiteindelijk een plekje gevonden en de wagen aan de kant gezet 10 min. En toen weer gestart zoals was geadviseerd en ja hoor hij ging weer. Zo heb ik telkens tot 100 km van de grens geëmmerd op vluchtstroken en rustplaatsen. Uiteindelijk maar het handboekje gelezen van de Omega en daar stond iets in over als het oranje lampje blijft branden (motorblok?) dan moet je niet te lang ermee rijden anders gaat de katalysator stuk.
Dit lampje heeft totaal 2 keer even gebrand. Ik was nogal bang om nu verder te rijden en belde een collega die bij de Opel heeft gewerkt en hem om advies gevraagd.
Kan geen kwaad zij hij, kan je nog remmen? Ja geen probleem, ok even weer resetten en dan weer rijden.
Je moet even een minuutje wachten met doordraaien van je sleutel dan heeft de computer zijn programma afgewerkt. O dat heeft die man van de garage niet verteld.

Zo gezegd zo gedaan en ja hoor rijden maar weer, misschien heeft die man van de eerste garage wel gelijk gehad, eigenwijze krengen?
Wij gingen 5 oktober 2015 naar Disneyland Parijs en tot die tijd geen problemen meer gehad ook niet op de heen en terugreis naar Euro Disney.
Ik was weer trots op mijn Omega! laten wij eerlijk zijn als hij op de weg rijdt dan zit je er in als een vorst!

Vandaag 29 november 2015 wilden wij even naar de Beverwijkse markt gaan, dit doen wij om de 2 weken als wij niet weg zijn geweest met de Omega, wij reden ter hoogte van Lisse op de snelweg en het begon weer, eerst om de paar kilometer maar uiteindelijk ter hoogte van Aalsmeer begon het weer om de paar honderd meter en nu sloeg de motor ook af en had ik geen stuurbekrachtiging meer en zag ik in mijn achteruit kijkjspiegel een vrachtwagen op mij afkomen en dacht daar gaan wij….. maar opeens sloeg hij weer aan! Ik ben toen rechtsom teruggegaan naar huis en zal de details maar niet zeggen hoe wij thuis zijn gekomen…..

Is er a.u.b. iemand die weet wat het probleem is? Ik wil deze Omega voor geen goud missen hij ziet er nog zo mooi uit en kan ik zeker nog 200.000 km genieten als het probleem is opgelost.
Ik heb er ook al een nieuwe uitlaat onder laten zetten omdat de vorige lek was en dat zou ook invloed kunnen hebben op de motor? volgens de kenners…..
maar voordat ik helemaal leeg loop aan euro's met allemaal ideen maar uiteindelijk (misschien) maar een simpel dingetje is stel ik mijn probleem aan de Omega kenners voor!
ik heb zitten zoeken in de forum maar kwam mijn probleem niet tegen of wat erop lijkt...

Het is een heel verhaal maar hoop dat er zo een idee geschetst kan worden wat er eventueel aan de hand kan zijn?
jullie zouden mij erg gelukkig maken als het probleem opgelost kan worden.

Alvast heel erg bedankt voor het lezen van mijn probleem en voor het reageren.

Met vriendelijke groet,

Ton
 
Hoi Ton,

welkom op het forum, ik heb je verhaal gelezen en kan je niet aan een oplossing helpen maar er zijn er hier wel die dat wel kunnen.

Succes !
 

Joep

Verbannen
Heb je de auto als een uit laten lezen?

Welkom trouwens. Ik weet zeker dat hier mensen zijn die je willen en kunnen helpen.
 
Bedankt P.H, ik hoop dat wij er achter komen!

Hallo Joep, ja en nee dat heb ik 4 jaar geleden eens laten doen.
Kunnen ze zien uit dit raport wat het probleem kan zijn? Ik wacht nog even de reacties af misschien zit de goude tip erbij?
Ik ga met de kerst richting Oostenrijk en wil ik graag op de Omega als van ouds kunnen vertrouwen.

Bedankt voor je Tip.
 
R

Ralph

Gast
ontstekingsprobleem, ik denk aan de krukas zender. kan ook zomaar het bobineblok zijn.
voor de goede orde zou het voertuig uitgelezen moeten worden en van hieruit is er vast wel een oplossing.
 
Hallo Ralph,

bedankt voor je bericht! ik ga een afspraak maken voor het uitlezen.
En laat jullie weten wat eruit is gekomen, altijd handig als iemand anders ook dit probleem heeft?

Met vriendelijk groet,

Ton
 
Bedankt voor jullie Tips, ik heb net een afspraak gemaakt en de auto wordt morgen (30 nov.) opgehaald en krijgt de nodige aandacht die het nodig heeft!
o.a. een grote beurt en hij heeft mij beloofd dat deze dinsdagavond weer rijd zoals hij van de lopende band afkwam...

Hij denkt dat het is wat Ralph opperde, Ralph is niet voor niets Der Omega Doktor!

Wordt vervolgd!

Groetjes,

Ton.
 
Ton zei:
Bedankt voor jullie Tips, ik heb net een afspraak gemaakt en de auto wordt morgen (30 nov.) opgehaald en krijgt de nodige aandacht die het nodig heeft!
o.a. een grote beurt en hij heeft mij beloofd dat deze dinsdagavond weer rijd zoals hij van de lopende band afkwam...

Hij denkt dat het is wat Ralph opperde, Ralph is niet voor niets Der Omega Doktor!

Wordt vervolgd!

Groetjes,

Ton.

Hallo Ton,

En? Rijd ie weer zoals ie van de lopende band afkwam? :*)
 
Hallo belangstelende,

Hij is net weer terug was vandaag pas nagekeken monteur had het erg druk.
is uitgelezen en de krukas zender is vervangen en is gereset. ik heb er een stukje mee gereden en hij is weer zoals van ouds goed!
kreeg het advies dat zodra hij weer gaat sputeren (in het begin kan dit nog niet zoveel kwaad) gelijk terug komen en dan wordt de .... blok? vergeten hoe dit heet, wat ik nog wel weet is dat deze ongeveer 240 euro kost
ik zei dan doe je dit toch gelijk (het schijnt met 2 klemen vast te zitten en niet zoveel werk is om dit te vervangen) nee ben je mal zij hij zonde van je geld, hij is ervan overtuig dat dit het probleem was.

Totale kosten uitlezen, sensor vervangen en reseten, auto opgehaal en terug gebracht voor 200 euro nou daar koop ik niet zo mooie Omega voor terug.

Nou zondag maar weer proberen om naar Beverwijk te gaan.

Bedankt voor jullie tips en belangstelling.

Groetjes,

Ton van Weeren.
 
Ton zei:
Hallo belangstelende,

Hij is net weer terug was vandaag pas nagekeken monteur had het erg druk.
is uitgelezen en de krukas zender is vervangen en is gereset. ik heb er een stukje mee gereden en hij is weer zoals van ouds goed!
kreeg het advies dat zodra hij weer gaat sputeren (in het begin kan dit nog niet zoveel kwaad) gelijk terug komen en dan wordt de .... blok? vergeten hoe dit heet, wat ik nog wel weet is dat deze ongeveer 240 euro kost
ik zei dan doe je dit toch gelijk (het schijnt met 2 klemen vast te zitten en niet zoveel werk is om dit te vervangen) nee ben je mal zij hij zonde van je geld, hij is ervan overtuig dat dit het probleem was.

Totale kosten uitlezen, sensor vervangen en reseten, auto opgehaal en terug gebracht voor 200 euro nou daar koop ik niet zo mooie Omega voor terug.

Nou zondag maar weer proberen om naar Beverwijk te gaan.

Bedankt voor jullie tips en belangstelling.

Groetjes,

Ton van Weeren.

Inderdaad lijkt mij dat bedrag van 200 euro zeker mee te vallen, je kunt er nog steeds geen goede Omega voor kopen, wel een sloper, of je moet heel veel geluk hebben.
De monteur wil in ieder geval geen geld uit je zak kloppen, anders had hij meteen andere zaken ook vervangen, dus dit is wel netjes. Die krukassensor is volgens mij ook best moeilijk te vervangen, een nokkenassensor daarentegen veel makkelijker. (toch?)

Hopelijk is het nu opgelost en kun je Beverwijk halen! d:)b
 
Bovenaan