Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

[NCDC 2013/15] Bluetooth mod

Vorig jaar postte onze beste Tonnieboi het volgende:

tonboy zei:
als je een beetje engels verstaat:
[MEDIA]
[/MEDIA]

Dat brengt dus Bluetooth functionaliteit naar onze vooroorlogse, laat middeleeuwse Omega's (mits uitgerust met CD wisselaar, NCDC 2013/13?)
En dat vont 'k super vet! Dus wilde in dat ook hebben. :p meteen zo'n Bluetooth bordje besteld in China, en anderhalve maand later viel er een bruin pakketje met het BT bordje op de mat *O* ... ( :') )

Je loopt nu naar je Omega en haalt als eerste de cassette uit je CD wisselaar.
En dan ga je je je radio eruit pulken, met speciale tools ook uit China, die niet werken dus trek je je frontpanel van de radio ed. Na een hoop geëikel is dan je radio uit de Omega.

Vervolgens demonteer je de CD changer van de rest van de radio en vergeet je daar foto's van te maken... Naja dat wijst zich wel; achterop twee moertjes los en aan de twee zijkanten, tegen de voorkant aan 4 kleine TORX schroefjes.

De CDC is dan los van de rest van de radio en alleen nog verbonden met een platte ribbon kabel met rode connector, die mag ook los.

Vervolgens plop je de afdekplaat van de radio af (zit enkel geklemd, dus geen geschroef hier).

Dan zie je het volgende:

De eerder besproken platte kabel (die gaan we aanpassen, ik heb hier de eerste en vierde ader al losgemaakt van de rest)

5a46k7.jpg


En tegen de achterkant van de radio op de rand van de printplaat deze rij:

157bpci.jpg


Het idee is om het BT bordje van stroom te voorzien dmv de interne voeding van de radio. Hierdoor is het BT bordje ook stroomloos als het contact uit is. :s

En we gaan het audio signaal van de CDC misbruiken voor het audio signaal van on BT bordje.

Voor de voeding moeten er twee draden (zit bij het bestelde boardje) gesoldeerd worden aan de volgende punten:
1ykfuh.jpg

(Kijk mijn maaad paintskills }:) )

Vervolgens ziet dat er zo uit:
3516zx2.jpg

En ja dat is gesoldeerd :X

Dit gaat je BT bordje dus van stroom voorzien.

Nu moeten er nog twee draden in de flatcable gesoldeerd worden (zit ook bij het Bt bordje geleverd) Dit voor het audio signaal:

(denk dat de rood gemarkeerde weer + is en de andere de - is)
5a46k7.jpg

iztk5u.jpg

98ftxt.jpg


Om te vooromen dat er tin of andere ellende op de printplaat zou vallen heb ik eerst de cover weer op de radio geklikt:

30l15xy.jpg


De kabeltjes aan elkaar gejoekeld (rood aan rood en wit aan de 4e ader) De zwarte gebruiken we niet! (dubbel vouwen en een stukje tape erom)

rums6d.jpg


En natuurlijk goed isoleren...

rr5rfr.jpg


Naja dan krimpen we er nog maar een vuilniszak omheen... }:O

3sjux.jpg


Tot zo ver heb ik het filmpje gevolgd.
Onze knutsel Engelsman heeft een gat geboord in de cover van de CDC. Aartslui dat ik ben had daar natuurlijk geen zin in (en ik had even vlug geen boor tot mijn beschikking), dus ik heb het hele zaakje zonder cover terug gemonteerd, zit ook best.

Nu moet je de kabeltjes even naar binnen in de CDC module manoeuvreren en kun je de twee modules weer met elkaar herenigen (moertjes op de achterkant, vier torxen op de hoeken aan de voorkant)
!!Vergeet ook niet de flatcable (rode stekkertjes) weer aan te sluiten!! Don't ask :)(

Friemel het boardje met de drie knoppen door het CDC klepje naar buiten (hier moeten we nog iets moois op verzinnen)

Je radio ken nu weer trug in je oto.

En als alles goed is aangesloten kun je zodra je je contact aanzet en de radio aanspringt je smartphone, tablet, computer, laptop of wat dan ook pairen met "LANNI" (belachelijke naam maargoed) Als je nu op je radio de CDC knop induwt hoor je de herrie die je op je telefoon afspeelt d:)b

Met het printplaatje met de drie knopjes wat nu op een lullige manier uit je radio bungelt kun je door je playlist skippen (vooruit, achteruit enz) Als je deze knoppen lang indruk kun je het volume van het BT bordje aanpassen, ik heb deze op zijn luidst gezet dat is ongeveer net zo hard als de Radio en CD-speler. Middelste knop eenmaal indrukken is muziek pauzeren. :Y Diezelfde knop lang ingedrukt houden is het laatste persoon uit je bellijst opbellen. De kwaliteit en de positie van de microfoon aan het BT bordje is alleen helemaal ruk dus deze functie is -zeker tijden het rijden- eigenlijk onbruikbaar.
Ik weet niet of daar eventueel nog een OEM microfoon voor te misbruiken is?
En ik ga als ik daar de kans toe krijg kijken of ik misschien een behuizing voor het bordje en de buttons kan printen. zodat het geheel wat steviger word en wat netter eruit ziet.

Verder ben ik qua functionaliteit erg tevreden over deze mod :)
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
Mooie uitleg d:)b

Maar heb je nu mono geluid omdat je maar 2 aansluitingen gebruikt van de flatkabel :? :? :?

Of zie ik het verkeerd :$

Grt. Hans
 

Joep

Verbannen
Zeer leuk gedaan. Zelf zou ik dit niet durven. Misschien wel met als ik een 2e radio en scherm zou hebben. :P
 
Klinkt veel beloven maar dan ben ik toch nog luier want daar begin ik niet aan, gewoon een tweede radio in het handschoenkastje met usb d:)b
 
Erg leuk project! Mooi om te zien dat je je er in vastgebeten hebt, super gelukt.

Dit is gewoon compatible met bose. Je blijft de originele 2Ohm NCDC immers gebruiken voor de output.
Ik denk ook dat er wat betreft de microfoon van dat BT-printje wel wat te verzinnen is. Ikzelf heb de microfoon van mijn parrot in de interieurverlichting gepropt. Dat zou, als je een soldeerbout kunt hanteren(en dat kan je als je al zo ver bent gekomen), hiermee ook zo kunnen.

Ben erg benieuwd naar je ervaringen de komende tijd, lijkt me ook wel wat dit:)
 
Mss interessant om een kapotte cd changer ter vervangen...

Vraag me enkel af of je de stroom ook niet van die flatcable kunt halen?
Lijkt mij iets veiliger... Is eventueel ook gewoon makkelijker te vervangen als je iets fout zou doen.

Heb je mss nog details over het bluetooth plaatje om dit eventueel te bestellen?
 
Laatst bewerkt:
Hee goed gedaan Oorloghamster, erg interessant. Die twee onderbroken draden, maken die dat de CD speler geen signaal meer doorgeeft??
Ben ook wel benieuwd naar het boardje
 
Hee goed gedaan Oorloghamster, erg interessant. Die twee onderbroken draden, maken die dat de CD speler geen signaal meer doorgeeft??
Ben ook wel benieuwd naar het boardje
Klopt. Je CD wisselaar komt helemaal te vervallen. Er is fysiek ook niet meer genoeg ruimte voor de wisselcasette zeg maar.

Normaal stuurt je CD wisselaar het geluid over die twee draden naar de rest van de radio.
 

ommie b2

Heer van Stand
Effe heel erg off topic
Oorloghamster,

whahhhhahahahaha, die vin ik errug leuk........._O-_O-_O-_O-

en terug on topic

Interessante ontwikkeling denk ik wel, maar ik ben niet van het geknutsel met elektriek enzo en gaat dus aan mij voorbij, ik zoek wel iets wat vanzelf doet wat ik wil dat het doet of zoiets.....

Toedels Yvonne
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Eventueel nog een antwoord over de stroom op de flatcable zelf?
Ben ergens niet zo scheutig om aan de radio te zitten solderen... heb er nog wel eentje op reserve... maar toch...

Er zijn mogelijk wel een aantal aftappunten op de PCB te vinden die kunnen dienen.
Ik zie dat het bordje ook vrij ruim is qua voedingsspanning dus zou moeten lukken als de gecombineerde verbruik niet té hoog ligt, samen met CD wisselaar componenten...
 

ommie b2

Heer van Stand
Rob
dat heeft ze dan toch maar weer even heel goed gedaan, maar jij hebt er zeker ook mee gebofd hoor.... ik vond haar heel lief....

oeps topicvervuiling....
back on track maar weer....

Toedels Yvonne
 
Bovenaan