Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Nieuw hartje..

Al een lange tijd was het mijn wens om een auto te hebben met meer power te hebben dan dat een 2.2 kan leveren. Dit omdat we gemerkt hebben dat de motor toch wat moeite heeft om bepakt en bezakt met spullen voor de zaak bijv. de Van Brienenoordbrug op te komen, zeker vanaf de oprit was dit altijd lachen gieren brullen.. Los daarvan reed het gewoon te onrustig en hoort naar mijn mening een 2.2 gewoon niet bij een voiture van dergelijk formaat..

Meerdere opties waren voorhanden ( een andere 2e hands Omega V6 aanschaffen, ander merk.. geintje..), maar uiteindelijk toch gekozen voor een optie die van de vaste monteur kwam onze Doktor: gewoon een V6 in de huidige Omi monteren! Ralph was tevreden over de goede staat van de carrosserie en zag verder geen obstakels waarom we dit niet zouden overwegen. Daarnaast heb ik er ook baat bij dat we de huidige auto behouden i.v.m. het gunstige bijtellingstarief voor youngtimers.

De Dokter was al bezig met een nieuw hart die graag een nieuwe motorruimte zocht om in te gedijen, die honneurs neem ik graag waar :D. De motor zelf is verre van standaard. Ik laat het aan Ralph over om het technische aspect van de motor toe te lichten, die eer is volledig aan hem.

Wat ik geleerd heb is om rustig de tijd te nemen om de nodige onderdelen te vinden. Zo was er een subframe nodig, voorpijpen ECU en nog wat andere spullen nodig voor de ombouw naar de V6. Alle onderdelen vond ik in een hele mooie sloopauto voor hele schappelijke totaalprijs.

12 maart was het zo ver. Om 10 uur al bij de garage om het voorbereidende werk te doen..
Oude situatie:
migi1k.jpg


Ondertussen waren we tegen een klein probleempje opgelopen m.b.t. te bekapeling van het interieur naar de ECU toe, maar gelukkig is daar Vega die die probleem de dag erna had opgelost. Ook dit technische aspect mag hij zelf aanvullen waar nodig.

Oude bromtor eruit:
2iawtqe.jpg


En het nieuwe grote hart netjes op zijn plek:
2z7l6s8.jpg


Op maandag waren Ralph en Vega nog bezig met de laatste nodige aanpassingen, waarna het om half 6 was het zo ver was; zelf eerste meters maken.. Wat een genot is dit vergeleken met wat het was! Een totaal andere auto! Sneller, stiller en zuiniger! Weer iemand totaal besmet met het V6 virus!!:D:D:D

Afgelopen vrijdag moest er alleen nog even omgekeurd worden bij de RDW, en ook daar kreeg de Doktor de nodige veren in zijn derrière voor de manier waarop de ombouw heeft plaatsgevonden. Tot nu toe bijna 1000 km gereden zonder noemenswaardige problemen.*O*

via deze weg wil ik Ralph en Vega enorm bedanken voor deze transformatie, zij mogen verdere aanvulling geven over de technische aspecten van de ombouw.

Tnx heren!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vega

Medewerker
Administrator
Oud.
t6qx5u.jpg


Bijna nieuw, nog een paar draadjes.
2usv30w.jpg


Erg inspannend werk.:O
9k40ae.jpg

En de Dokter mocht gelijk ter afleiding nog wat onderhoud aan mijn Omega doen, want zoveel draadjes :h dat is niks voor hem._O-
 
Laatst bewerkt:
Mooi werk heren. Ik hoop dat de rest hier iets uit leert. 6 cilinders is het minste wat nodig is. Anders kan je beter een fiets kopen_O-_O-
 

ommie b2

Heer van Stand
Wat een verhaal Thom, schitterend om te zien. Bedankt voor het delen. Ralph en Peter hebben weer een topprestatie geleverd zo te zien. Nu alleen nog even onder je avatar ook de 2.2 veranderen;).

@Yves, ik ga nie happen, ik ga nie happen, ships, nou doe ik t toch;)

Toedels Yvonne
 
R

Ralph

Gast
het oude blok met zijn lekkage.
20160313_141755%20-%20kopie_zpshrj40uav.jpg

Naar de RDW voor de omkeuring naar 6 cilinder
20160318_133900%20-%20kopie_zpsvwps2xfz.jpg

20160318_141548%20-%20kopie_zpsuxlu3svv.jpg


Na het betalen van de 55 euro was het gevaarte goedgekeurd voor de openbare weg.
In het bijzonder bedanken wij (Thomas Ralph) Vega voor het accurate afhandelen en optreden tijdens deze ombouw die toch even wat anders was als alle andere.
 

ommie b2

Heer van Stand
Hee, wat leuk, een aanvulling.... maar wat ik nou effe wil weten hoe dat nou gaat zo bij die RDW. waar wordt naar gekeken alleen op gezicht (visueel) en technische aspecten of ook op gewichten en maten ed. etc. ? Of is het zo dat je in dit geval dan een 2.6 aanbiedt en vraagt of hij aan de vereisten van een 2.6 voldoet? En hoe zit het met het fenomeen van de onlogische kilometerstand? En deel 1? Wordt dan ook het motornummer veranderd bij de RDW? Vind dit gewoon bere interessant en ik denk zo maar te weten dat meer mensen dat vinden;)

Toch een beetje zielig zoals het oude blok daar ligt.....

Toedels Yvonne
 
R

Ralph

Gast
Het voertuig word echt nagekeken op maten, gewicht en montage van het geheel.
Belangrijk is ook hoe je aangeschreven staat. dit maal was 2X goed.
 
R

Ralph

Gast
Alles word overgenomen naar aanleiding van bewijs stukken, dus ook de km stand.
 

ommie b2

Heer van Stand
Djw voor je uitleg, echt een mooi project geweest zo. Net nog even weer alle foto's in het topic bekeken en als ik dan die foto's van Peter zie met al die touwtjes, dan krijg ik toch acuut zoiets van hang op klik weg.... bank bellen dan maar niet. ( meestal zeg ik na die eerste 2 verbrand;)) wat in dit geval ook niet het goede resultaat zal leveren. Maar mooi om te zien zo.

Toedels Yvonne
 
R

Ralph

Gast
Even uitgezocht. Gaat om het aantal te keuren punten. Tot 9 punten is 55 euro
1 punt is bijv.. ophanging of remmen.
 
Bovenaan