Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Nog iets bijzonders met/op/aan je Omega gedaan ?

Ik wilde vandaag de bougie kabels vervangen die binnen gekomen zijn afgelopen week. Trok de kap open, keek eens naar mijn handjes (maat kolenschop), keek naar de minuscule ruimte waar die zooi langs en onder door gefrummeld moet worden en dacht.......................................................kap dicht, mij te koud en je moet chirurgen handen hebben.
 

ommie b2

Heer van Stand
nou, je hebt er in ieder geval zelf naar gekeken..... en vervolgens geconstateerd dat jet het beter aan iemand anders kan overlaten....... niks mis mee toch?

toedels Yvonne
 
Nouuuuuu, zelf doen is geen probleem. Moet alleen het een en andere ervoor loshalen om er fatsoenlijk bij te kunnen en aangezien het mij nu veeeeeeeeel te koud is vind ik het wel ff best. Hij staat mij en de buren niet in de weg en ik heb opa 2.0 nog voor de deur staan :Y
 
Van het weekend lekkende driewegklep weer vervangen. In tegenstelling tot het vorige exemplaar nu wel een originele gehaald bij de dealert. Let dan ook goed op bij (online) aanbieders welke pretenderen originele onderdelen te verkopen maar gewoon imitatie leveren voor de prijs van origineel.
Leuk detail: prijs origineel bij de dealer is de helft van het imitatieding....

Tevens elektrische waterpomp onder kvs reservoir aangesloten op contact plus. Resultaat: kachel veeeeeel eerder warm vanwege meer aanvoer warm water over de kachelradiateur, ook warmer over het algemeen. Motor is iets minder snel op bedrijfstemperatuur, maar dat is logisch.
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
Tevens elektrische waterpomp onder kvs reservoir aangesloten op contact plus. Resultaat: kachel veeeeeel eerder warm vanwege meer aanvoer warm water over de kachelradiateur, ook warmer over het algemeen. Motor is iets minder snel op bedrijfstemperatuur, maar dat is logisch.

mooi gedaan, heb je wat meer uitleg over de aansluitingen?

Grt. Hans
 
Wat ik gedaan heb is een connector van een sloper afgehaald en deze aan de waterpomp gekoppeld (originele connector weggestopt onder kvs reservoir).
Vervolgens voeding en massa gepakt van de "luchtkwaliteit sensor" onder de parafan, bij de interieurfilter behuizing, ik heb gekozen voor deze voeding omdat hij direct achter zekering 14 (30A) zit en niet gevoed wordt door een ander component zoals de ECC computer (om eventuele overbelasting te voorkomen). Voor de massa idem dito.


(Oprechte excuses voor mijn paint-vaardigheden)

De twee draden heb ik netjes bij de bestaande kabelboom van onder andere het motorkap alarm en de niveausensor voor het kvs reservoir door het schutbord heen gevoerd. Vervolgens weer aangesloten aan donor connector. Let wel even op de polariteit, dus draairichting van de pomp. Dit kun je mooi afkijken van de originele connector.

Zoals op onderstaande afbeelding te zien valt, is het traject van het motorblok naar de kachelradiateur toe erg lang. Ook de (stilstaande) waterpomp zorgt voor nog meer weerstand.



Na twee ritten gemaakt te hebben bij -1 graad kan ik stellen dat ik enorm tevreden ben, al na ongeveer een minuut is er voelbaar warme lucht (na een werkdag niet gelopen te hebben, dus steenkoude motor) ramen krabben is dan ook bijna overbodig geworden.
Al met al zeer content! 8)8)
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
heel erg bedankt Kobus voor de heldere uitleg d:)b

ik merk het vooral bij stationair draaien ven de motor en de blazer op volle kracht blaast de warme (hete) lucht koud wordt, tot dat ik wat gas geef, dan wordt de verwarming weer warm

had jij dat ook?

zou zo maar kunnen dat deze tip dat probleem oplost :Y

Grt. Hans
 
k merk het vooral bij stationair draaien ven de motor en de blazer op volle kracht blaast de warme (hete) lucht koud wordt, tot dat ik wat gas geef, dan wordt de verwarming weer warm

had jij dat ook?

Exact dat ja, bij stationair draaien had de mechanische waterpomp gewoonweg niet genoeg "schwung" om een goede flow over de kachelradiateur te creëren. Ook met het rijden door de bebouwde kom werd het er niet echt warmer op, door het vroege schakelen van de automaat, pas op de snelweg had ik het idee dat er wat gebeurde qua warmte.

Voor mij was het in ieder geval de oplossing om eindelijk eens wat fatsoenlijke warmte uit die kachel te krijgen.d:)b
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
De twee draden heb ik netjes bij de bestaande kabelboom van onder andere het motorkap alarm en de niveausensor voor het kvs reservoir door het schutbord heen gevoerd. Vervolgens weer aangesloten aan donor connector. Let wel even op de polariteit, dus draairichting van de pomp. Dit kun je mooi afkijken van de originele connector.

Jacob waar zou ik aan zo'n donor stekker kunnen komen?

Grt. Hans
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
Vanmiddag de mod gedaan en het werkt

Blazer op volle kracht bij stationaire motor heerlijke hete lucht die niet meer afkoelt

Ik had hier allang last van, ook om tips gevraagd maar geen oplossing

Bedankt voor de gouden tip Jacob d:)b

Grt. Hans
 
En ik mij vorig jaar maar afvragen waar dat pompje voor was, op het donorblok zat het namelijk heel anders. Heb dus heel de zooi gewoon overgezet zoals het zat bij het oude blok (nog iemand interesse trouwens in een 2.5 voor onderdelen, anders gaat ie de grote hoop op)
 

Joep

Verbannen
Goed bezig jullie! Toch handig zo'n forum. :P

Pieter, Komen de foto's van de grote inbouw nog online? ;)
 
Bovenaan