Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Nog iets bijzonders met/op/aan je Omega gedaan ?

Het ligt er maar net allemaal aan wat je eisen zijn. Ik heb met erg veel verschillende auto's, en dan met name Opel's, Mitsubishi en BMW, gereden en met dito aantal banden. Ikzelf merk echt enorm het verschil; alleen is de vraag wat jij bereid bent te betalen voor die verschillen.

Ik ken een man die al 30 jaar op EUROSTONE's rijdt. Kost geen drol, en dat is belangrijk voor hem. Dat ze meer geluid maken merkt hij niet, en mocht het al zo zijn boeit het hem niet. Ik persoonlijk zou er gek van worden. Heb ook vaker Vredesteins gehad die enorm cupten, iedere keer weer. Profiel was goed genoeg, grip was goed genoeg; maar het geluid nam enkel toe. 80 procent van de mensen die bij mij in de auto zaten verklaarden me voor gek dat ik ze eraf ging gooien en nieuwe kopen, want het was maar licht hoorbaar. Niet voor mij. Ik stel hoge eisen aan banden. Hoge eisen aan de grip en geluid bedoel ik dan voornamelijk. Door die 2 keuzes; verlies ik weer op het gebied van slijtage en afrolweerstand; en heb ik dus waarschijnlijk banden die meer slijten en een hogere afrolweerstand hebben en daardoor wat hoger brandstofverbruik. Boeit mij dat? Nope. Boeit mijn portemonnee dat? Yep, heel erg. Buiten het feit dat dit banden zijn die erg veel duurder zijn, zorgen ze dus ook nog voor een hoger brandstofverbruik en slijten ze ook nog eens sneller. Waardoor ik die duurdere banden nog een keer extra snel mag vernieuwen. Maar het is me het waard. Mijn radio staat meestal redelijk zacht. En dan wil ik ook niks anders horen. En zeker geen bandengeluid.


Uit mijn eigen ervaring; en dan spreek ik over ruimschoots 3,5 ton in persoonlijke auto's plus bijna 10 jaar als Technisch specialist bij Opel, en nu een jaar technisch specialist bij BMW. Zijn goedkope banden echt 'slecht'? Nope. Het is echt niet zo dat je met goedkope banden ineens ten dode opgeschreven bent als het regent of hagelt. Of dat je remweg zo wordt dat je waarschijnlijk veiliger is om gewoon uit te stappen dan een rempoging te ondernemen. Maar er zit wel verschil in. Die duurdere band heeft net dat beetje modernere profiel. Wat meer groeven voor waterafvoer waardoor er minder snel aquaplanning optreedt. Net wat betere eigenschappen voor de remweg(warmtegeleiding als de band extreem warm wordt), profiel wat het afrolgeluid ten goede komt. Noem het maar op. We zitten in 2017. Door alle regeltjes, wetten en eisen worden echt erg slechte banden hier nergens meer verkocht. Je boet echter gewoon in op bepaalde aspecten. Ook op technisch vlak. Soms wat minder, soms wat meer. Wat het je allemaal financieël waard is en wat je kunt opbrengen; die keuze is voor iedereen zelf te maken.
 
Zal het even anders zeggen.
Ik dacht zelf altijd een band is een band en ging zelf ook altijd voor het voordeligste.
Maar nu ik een A merkband er onder heb merk ik toch het verschil. veel minder geluid en of je veel meer grip heb.
Vanaf nu ga ik zelf toch geen goedkope banden kopen.
Sorry dat ik het zo zei en wil niemand kleineren of beledigen.

Oooh, ben niet beledigd of gekleineerd hoor. Ik heb er gewoon goede ervaringen mee, meer niet en de kilometers die ik in de winter rij zij ruim de helft minder als in de zomer. Ik ga een enkele keer naar Duitsland waar ze simpelweg verplicht zijn in de wintermaanden en een enkele keer neem ik 'm mee naar mijn werk om de paardjes wakker te houden, dan stel ik niet zulke hoge eisen voor een bepaald merk. Zomerbanden stel ik wat meer eisen aan omdat je er dan wat meer op uit trekt en in de vakantie's gewoon al een paar duizend kilometer wegtrapt en dan wil ik comfortabel rijden. Op de een of andere manier pakken we daar toch altijd de Omega voor terwijl de Vectra ook wel geschikt is daarvoor (Astra totaal niet), zal wel met het puntje "luie bestuurder"te maken hebben, automaat versus zelf door de olie roeren. Wat verbruik aangaat liggen de Omega en Vectra ongeveer gelijk. Maar het enigste A merk wat ik er nooit weer onder wil hebben is Bridgestone, zeer slechte ervaringen mee, zowel onder de auto als vrachtwagen.
 
Om voor en achter ongeveer gelijk te zitten t.o.v. de wielranden heb ik achter 15mm per kant meer dan voor... bij mij vrij duidelijk merkbaar aangezien de banden kort bij de wielranden zitten
 
Om voor en achter ongeveer gelijk te zitten t.o.v. de wielranden heb ik achter 15mm per kant meer dan voor... bij mij vrij duidelijk merkbaar aangezien de banden kort bij de wielranden zitten
Hallo. Hoeveel heb jij dan voor en achter als het verschil al 15 mm per kant achter meer is aan de achter kant.
Tegen mij is verteld dat die 15 mm van mij per wiel maximaal is omdat meer dan 15 mm een aanslag is op je wiellagers en de kans op trillen zeer groot is.
 
Technisch gezien is iedere spoorverbreder slecht voor je wiellager. Maar meer dan 15mm is vragen voor problemen . Kan lang goed gaan, Kan ook snel fout gaan.
 
Ik heb voor 20 en achter 35 per kant dus 4cm vooraan en 7cm achteraan breder... en dat klopt... goed is dit niet.... wel zijn het bij mij adapters i.p.v. spoorverbreders
 
Eindelijk na 3 maanden weg geweest er weer helemaal klaar voor,inclusief vol jaar apk*O*

Eerste poetsbeurt al weer gehad

Meteen mijn profiel foto maar ff veranderd.
 
Helaas mijn aircoleiding recent gesneuveld en mijn lage druk vulnippel bleek ook zijn beste tijd gehad te hebben. Naar mijn oude werkgever om de complete slangen en leidingen nieuw te bestellen. Blijkt dat niet meer leverbaar.....

Dus maar een goede complete set tweedehands gekocht. Van compressor naar verdamper en condensor. Helaas bleek de boel op de compressor niet zo gemakkelijk demontabel als gehoopt. Uiteindelijk motorsteun moeten lospakken en motor wat moeten optakelen om de boel fatsoenlijk te kunnen vervangen.

Boel gevuld, en lijkt hij minimaal langs de hoge druk nippel te lekken. Ben nog niet zeker van mijn zaak, maar het heeft die schijn. Dus maar hopen van niet. Anders een nieuwe nippel erop, lijkt dat die los te vervangen is.


Omegaatje wordt een dagje ouder, beginnen van die onlogische dingen te sneuvelen. _O-


Irriteert me overigens wel dat we nu bij de tijd aangekomen zijn dat steeds minder origineel van de dealer leverbaar is. En dat moet het dus imitatie of tweedehands worden. Beide genieten niet mijn voorkeur :(
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dat hogedruk ventiel is niet los leverbaar geweest helaas, en ook NLS als stuk leiding. Een A/C boer schijnt het wel te kunnen leveren. Ik moet ook nog op zoek naar zo'n ding, net een nieuwe originele A/C compressor erin en nu lekt ie op dat ventiel. >:)
 
Dat hogedruk ventiel is niet los leverbaar geweest helaas, en ook NLS als stuk leiding. Een A/C boer schijnt het wel te kunnen leveren. Ik moet ook nog op zoek naar zo'n ding, net een nieuwe originele A/C compressor erin en nu lekt ie op dat ventiel. >:)
 
Laatst bewerkt:
Origineel Opel is het inderdaad niet los leverbaar geweest. Origineel GM dan weer wel. Heb het onderdeelnummer hier gewoon liggen, alleen nog niet echt gezocht waar het te verkrijgen is.

En klopt; die hele leiding is NLS. Net zoals zo ongeveer iedere aircoleiding en slang onderhand. Prijs viel me nog mee, maar helaas bleek het toch NLS te zijn met 0,0 resterende stock bij andere Opel dealers in NL. Helaas dus. Maar goed, gelukkig wel weer een originele onder de kap in; en als er dan een niet origineel Opel maar wel origineel GM drukventiel op komt(wat gewoon exact hetzelfde is); dan is het systeem toch zo goed als origineel ;)
 
Bij mij lekte het grote ventiel en het kleine ventieltje.
Ben toen naar Airco Service Rotterdam geweest en daar. hebben ze toen alle twee vernieuwd. Koste me toen 15 euro.
is dan niet orgineel maar werk wel nu een half jaar.
Toen hadden ze er nog zat leggen
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Is ook prima te regelen op die manier, Opel/GM koopt ze ook ergens in en vraagt er vervolgens veel te veel geld voor.
 
Bovenaan