Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Nog iets bijzonders met/op/aan je Omega gedaan ?

Vandaag nog maar eens de veerpootlagers vervangen. Een veerschoteltje in de motorruimte zat wat hoog. Oorzaak was snel gevonden: lager zat op z’n kop erin waardoor het totaal geen werking had. Nieuwe spullen erin, vastgezet en doorkachelen (naar de uitlijner)…
 
Laatste tijd vooral bezig geweest met onderdelen verzamelen om alles af te bouwen en als nieuw te maken.

Verder sta ik momenteel in Autoweek nummer 4.

Langzaamaan me wat voorwerk aan het doen voor een station. Tegen het einde van het jaar wil ik een B1 station aan de collectie toevoegen..
 
Laatste tijd vooral bezig geweest met onderdelen verzamelen om alles af te bouwen en als nieuw te maken.

Verder sta ik momenteel in Autoweek nummer 4.

Langzaamaan me wat voorwerk aan het doen voor een station. Tegen het einde van het jaar wil ik een B1 station aan de collectie toevoegen..
Mooie voornemensd:)b
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Goed opletten bij een station hoe de balken achter zijn, zeker als er een trekhaak onder zit of eerder gezeten heeft. Die roesten t.o.v. een sedan veel harder.
 
Goed opletten bij een station hoe de balken achter zijn, zeker als er een trekhaak onder zit of eerder gezeten heeft. Die roesten t.o.v. een sedan veel harder.
Nog harder? _O- Gaat goedkomen. Heb net als bij de rest niet zo'n haast dus rustig rondkijken naar de juiste tegen die tijd.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Nog harder? _O- Gaat goedkomen. Heb net als bij de rest niet zo'n haast dus rustig rondkijken naar de juiste tegen die tijd.
Helaas wel, die waren toen de sedans daar nog geen last van hadden af en toe al APK afkeur op de balk achter. Andere constructie dan bij de sedan, blijkbaar nog slechter behandeld/ontworpen.
 

dolf24v

Donateur 2024
Dit weekend narigheid met de Ommie. Olie in in bougie schacht...klepdekselpakking eraan. Motor stotterde en 1e en soms 3e cilinder doen ff niet mee.....
Getest, 1e cilinder krijgt geen spanning, dus geen vonk........kabel en/of bobine defect............Iemand nog reserve bobine of kabelset te koop??
Ervaringsdeskundige aanwezig hier ??
 
Om welke motor gaat het? Een 2.0 of 2.2 benzine? Die lekken vaker. Enige optie is eerst de pakking vervangen met O ringen, daarna nieuwe bougies + nieuwe bobinebrug.

Als de kleppendeksel er toch vanaf is: maak ‘m heel goed schoon. Zowel de randjes waar de pakking in moet als ook de dubbelwandige binnenkant. Busje remmenreiniger kan daarbij goed helpen. Pakking terugplaatsen kan gewoon droog. Géén vloeibare pakking gebruiken en de boutjes kruislings met 8-9 Nm aantrekken. Heb dat jaren terug gedaan en inmiddels ruim een ton erbij gereden zonder lekkage. Let wel: dit is even de handleiding voor een 4 pitter. 6 pitters heb ik weinig aan gewerkt.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Die heeft geen bobines maar een DIS module en bougiekabels. Die kabels verharden en gaan stuk na verloop van tijd: vervangen door een setje PU kabels van Bosch. DIS module staat er ook om bekend stuk te gaan. Heb je het foam nog onder je parafaan zitten? Een van de grootste veroorzakers van een kapotte DIS module.

Bij het kleppendeksel van de V6 zeker wél vloeibare pakking gebruiken op de hoekjes voor en in de halve maantjes achter, anders ga je het zeer spoedig over doen.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Gewoon nieuw kopen, geen 2e hands monteren.
Bij het plaatsen van een nieuwe bougie kabels en een nieuwe DIS module ook gelijk nieuwe bougies plaatsen.
Je kan er makkelijk bij als je toch bezig bent met je klepdeksel.
 

dolf24v

Donateur 2024
Haha what's in a name ...........dismodule .........ik weet zeker dat niemand in de handel dan snapt wat ik nodig heb _O- .....Vandaar dat ik een "bobine" heb besteld !
Ja de truc met vloeibaar heb ik Ralph eens zien doen.....en idd als de boel eraf is kun je erbij. Zal eens kijken of r nog foam onder zit -> vocht / lekken op de DIS module zeker ??
TNX
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Zal eens kijken of r nog foam onder zit -> vocht / lekken op de DIS module zeker ??
Klopt, de laag om dat foam heen scheurt na verloop van tijd (lang geleden inmiddels) waardoor dat foam als een spons gaat werken en de boel eronder continue nat gehouden wordt. Je rembekrachtiger roest er ook door weg, dus we trekken die zooi er altijd uit als we nog wat tegenkomen.
 

dolf24v

Donateur 2024
Boel ligt open nu, wat een ontzettend stomme plaats om de dis module te monteren........en dan zeg ik t netjes.....:(
 
Jep… ik heb een keer een V6 gesloopt voor onderdelen. Met de pk/gewichtverhouding en de zeer beperkte sleutelruimte, ben ik heel erg tevreden met m’n 2.2 benzine….
 
Bovenaan