Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

nokkenassen op tijd zetten.

Hallo allemaal.

Ik kan wel zeggen dat ik een behoorlijk grote reparatie om handen heb hier met de omega diesel,in elk geval is de kop er af geweest en gereviseerd.Maar nu ben ik weer aan het opbouwen en moeten de nokkenassen op tijd worden gezet.
Om dit te kunnen doen moet er een 12 mm dikke stift door het vliegwiel worden gestoken, maar als ik dat doe zit er nog steeds te veel speling op de krukas waardoor ik de nokkenassen niet goed op tijd kan zetten.
Wie kan mij vertellen wat het absolute BDP is, en hoe ik mijn vliegwiel moet vastzetten.

gegevens auto omega diesel automaat 2.5 ltr dti bjr 2002 lijnmotor 6 cil bmw e39 m57 .
 
Mag eigenlijk bijna geen speling overblijven als de pen in het vliegwiel zit, daarna een beugel over de nokkenassen en alles vast zetten. Heb al zoveel van die motoren op tijd gezet
 
R

Ralph

Gast
De speling die je heb is minder dan een schakel zoals je bemerkt heb, dus is ok.
nokkenassen borgen en aanleggen de ketting.
 
Goedemiddag allemaal.

Ten eerste bedankt bedankt voor de reactie's ,ik was net van plan een PB te gaan sturen naar de dokter, maar zag toen dat er al een paar doktoren hadden gereageerd.
Ik heb de stift van 12 mm aangebracht in het vliegwiel, maar krijg deze er niet verder in als ongeveer 10 mm voor het merkteken op de stift.
ook andere dunnere stiften of pennen cq een ijzerdraadje gaan er niet verder in.
dit heb ik gedaan om mij er van te overtuigen dat ik de stift er ver genoeg in had zitten, gaat gewoon niet dieper.
als ik daarna de krukas probeer te bewegen, heb ik speling van voor het BDP tot aan het BDP.
daarna heb ik de nokkenassen op tijd vast gezet.
als ik daarna alle blokkeergereedschap weghaal en de krukas probeer te draaien loopt hij na een halve slag vast.
dit heeft ongetwijfeld te maken met de speling op de 12mm blokkerstift.
het niet kunnen afstellen op de juiste tijd van deze motor bezorgd mij zo langzamerhand klotsende oksels .
dus alle hulp van jullie kant is van harte welkom, ik weet het op dit moment even niet meer.

groeten Arend.
 
Hoera het is gelukt,de nokkenassen staan op tijd.
Nu verder met de motor opbouwen.
Kom ik meteen met de volgende vraag, welke kant van de uitlaatspruitstukpakking komt tegen de cilinderkop, de geverfde kant of de blanke kant.
 
Bovenaan