Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

olielamp saga opgelost!!!

Gisteren een lange reis naar Engeland gemaakt met de Omi, alles ging perfect totdat we ´s avonds bij familie wegreden. Ik rij de straat uit daar en ineens gaat het olielampje aan. Ik schrikken en auto langs de kant. Ik had voor de reis de hele auto nagekeken en alle vloeistoffen gecontroleerd en indien nodig op peil gebracht. Het oliepeil was trouwens prima. Auto uitgezet en weer op contact. Weer olielampje aan. Nog een keer geprobeerd en hij was uit, en bleef uit. te donker op na te kijken dus gewacht tot vanmorgen. Auto gestart en olielampje bleef weer branden. Opeens een klein klikje gehoord onder de motorkap en olielampje ging uit en bleef uit. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn??? We hebben namelijk nog een lange reis voor de boeg en willen graag met de Omi thuiskomen.

Alvast bedankt!
 

tonboy

Verbannen
Re: olielampje dan wel, dan niet

Kan een draadbreuk zijn of een hangend relais.
Aangezien je nu in Engeland zit, ga gewoon even naar een Vauxhall dealer. Die kijken zeker weten meteen ernaar. En dat kost je vaak niets behalve wellicht het onderdeel.
 
R

Ralph

Gast
Re: olielampje dan wel, dan niet

Oliedrukschakelaar. Filter in carter verstopt. Bypass oliepomp verstopt.
 
Re: olielampje dan wel, dan niet

Ralph zei:
Oliedrukschakelaar. Filter in carter verstopt. Bypass oliepomp verstopt.

Daar ben ik helaas achtergekomen in Engeland. De Vauxhall monteur zei precies hetzelfde. Ik heb daar meteen een nieuwe oliefilter gekocht, maar ben bang dat het kwaad al geschied is. Het olielampje komt alleen aan als ik door een bocht rij. Daarna op een recht stuk gaat hij weer uit. Helaas tikt de motor nu ook als het lampje uit is en er olie circuleert. Ik weet niet wat een andere motor kost inclusief inbouw, want ik wil de auto zelf zeker niet wegdoen. Ik ben gewoon bang dat een andere oliepomp of oliewissel niet meer gaat helpen en ik te lang heb gereden met het probleem, ook al is het lampje pas vrijdagavond voor het eerst gaan branden. Ik moest helaas toch terug naar Nederland met de auto.

Groeten,
 

tonboy

Verbannen
Re: olielampje dan wel, dan niet

Hoeft nog niet het einde van de wereld te zijn voor je 2.2.
Tikken kan komen van de kleppen en kan je niet eerder opgevallen zijn.
Oliepomp van zo'n motor gaat niet echt snel kapot, mijn motor had er al meer dan 300k meer gedraaid en was nog niet echt versleten (de oliepomp dan).
En het aankopen van de oliepomp is relatief goedkoop, het wisselen van de pomp is niet echt een groot karwei.
De motor loopt verder goed ?
 
Re: olielampje dan wel, dan niet

Oh oké, de motor zelf liep tot gisteren als een zonnetje. ik heb met de reis naar Engeland ruim 900 km gereden op een tank! Daarom wil ik ook niet van de auto af, hij rijdt verder perfect. Ik zal eens aan Berry vragen of hij een oliepomp heeft, want ik durf niet te denken wat een nieuwe wel niet kost! En moeten dan de kleppen opnieuw gesteld worden of zijn ze hydraulisch?
Oh, en de monteur heeft bevestigd dat mijn spruitstuk gescheurd is, maar dat dacht ik al...
Groeten,
 

tonboy

Verbannen
Re: olielampje dan wel, dan niet

Oliepomp via atp iets van 50 euro, spruitstuk iets van 70 euro, ook via atp. Kleppen zijn hydraulisch.
 

Berry

OOP Huisleverancier
Re: olielampje dan wel, dan niet

Nooit geen imi pomp kopen,spruitstuk kan wel imi...
 
Re: olielampje dan wel, dan niet

Ik kan helaas nergens op internet een oliepomp vinden voor mijn auto...... Ik ga in ieder geval een afspraak maken met mijn vaste monteur voor een oliewissel met filter. dan kijken voor een andere pomp. In het ergste geval wordt het een ander blok.
 

Andrew

600.000
Re: olielampje dan wel, dan niet

Verse olie en een nieuw extern oliefilter kan natuurlijk nooit kwaad, maar Ralph bedoelde de aanzuigzeef in het carter, daar kom je niet "even" bij want de carterpan moet gedemonteerd worden (let op: de te vernieuwen pakking is niet meer leverbaar) en daartoe moet de motor opgetild worden omdat de vooras vlak onder de carterpan zit.

Ik zou de bestaande oliepomp eerst eens onder de loep nemen, de bypass e.d. reinigen, misschien is het euvel dan verholpen. Eventueel de gehele oliepomp demonteren en reinigen. Die pompen gaan eigenlijk nooit kapot.

Bij een te lage oliedruk (dus als het lampje brandt) dan is het ook verklaarbaar dat je de (hydraulische) klepstoters hoort tikken, die werken tenslotte op oliedruk. Meteen een motorwissel lijkt mij met een kanon op een mug schieten.

Andrew
 

tonboy

Verbannen
Re: olielampje dan wel, dan niet

Oliepan afdichting : https://www.kfzteile24.de/index.cgi?rm= ... ypeSearch=
Oliepomp : https://www.kfzteile24.de/index.cgi?rm= ... ypeSearch=
Dit is overigens zo'n aanzuigbuis : bron ebay ;-)
2wri7tf.jpg
 
Re: olielampje dan wel, dan niet

Ik heb vandaag met m´n monteur gesproken en hij zegt dat de onderkant van de auto uit elkaar moet om bij het carter te komen. In het ergste geval moet het subframe gedemonteerd worden!
Weet iemand of dit klopt? Hij zegt dat het een aanzuig probleem is en dat het een flinke operatie wordt.
Ik vraag me af of het wel de moeite en vooral het geld waard is om zo´n ingreep te laten uitvoeren. Ik weet trouwens nog niet wat het gaat kosten, de monteur kijkt er maandagavond naar.
Wat vinden jullie? De auto heeft inmiddels 222k gelopen, maar loopt normaal eigenlijk als een zonnetje en is zoals ik al eerder zei geheel roestvrij. Dus om zomaar even een andere te vinden zonder problemen.....tja.
 

tonboy

Verbannen
Re: olielampje dan wel, dan niet

zou de motor met bak eruit halen, binnen een uur of 2 -3 ligt die er compleet uit, aircopomp hoeft niet afgekoppeld te worden alsmede stuurpomp. Als je zorgt dat je alle onderdelen hebt (oliepomp en pakkingen) kan dit binnen 2 uur gerepareerd zijn, en dan nog 3 uur om het geheel er weer in te hangen. Heb dit zelf nu 2 keer gedaan bij mijn eigen auto en 2 keer voor een lid van dit forum. Even ter vergelijk, voor rond de 300 euro heb je een (hopelijk) goede 2de hands motor.
 
Re: olielampje dan wel, dan niet

Pfff nu weet ik even niet meer wat ik moet. Ik heb al meerdere dagen op internet gekeken voor een ander blok, maar kan er nergens eentje vinden. Ik twijfel nu echt of het wel zin heeft. Is er echt geen andere mogelijkheid om bij het carter te komen dan? Ik heb de auto net een paar weken en nu dit....
 

ommie b2

Heer van Stand
Re: olielampje dan wel, dan niet

Jeremy, in de eerste plaats niet in brand vliegen, uit de reacties van anderen begrijp ik dat dat niet nodig is. Wacht de prijsopgave van die monteur even af en neem rustig je tijd om na te denken. Ik wens je veel wijsheid toe

Toedels Yvonne
 
Re: olielampje dan wel, dan niet

PieterK zei:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/motor-en-toebehoren/m969450485-opel-2-2-omega-motor-revisie-gehad-rekening-bij.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr de eerste die ik tegenkom

Ik heb met deze verkoper contact gehad en hij wil er €700,- voor hebben. Gaat niet in op de vraag wat er allemaal aan gebeurd is. Blok heeft 180k gelopen. Ik denk er niet aan!
Noodgedwongen heb ik vanmiddag een flink stuk met de auto moeten rijden (snelweg) en het geluid dat de motor nu maakt is hetzelfde met of zonder brandend olielampje. Ben dus echt bang dat het eerder genoemde kwaad al geschied is. Tevens ging ook het lampje van de auto met steeksleutel branden, maar ging even later weer uit. Wat zou het ongeveer kosten om een ander blok in te laten bouwen, weet iemand dat en kan iemand het hier?
Is dit trouwens iets, of beter uit de buurt blijven?
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr
 

tonboy

Verbannen
Re: olielampje dan wel, dan niet

blijft een risico als je hem niet gehoord hebt, voor hetzelfde geld zijn de zuigers ook beschadigd
 
Bovenaan