Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Olielekkage cardan

Hallo allemaal,

Ik heb een Omega B2, 2.6-V6 automaat van 2001 met 63.000 op de klok.

Tijdens de laatste APK keuring werd ik erop gewezen dat ik een olielekkage heb bij de cardan.
Voor zover ik kon zien komt het niet bij de aandrijfas vandaan, maar waar vandaan wel kan ik niet goed zien.
Alles zit behoorlijk onder de oile. (ik gelukkig niet :) )

Heeft iemand hier ervaring mee?
Wat zou het kunnen zijn en waar zit naar jullie idee de beste specialist om dit te laten repareren?

En als ik niet teveel vraag een kostenindicatie?

Alvast bedankt voor jullie input.

MVG, John
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Achterste keerring automaat even na laten kijken. Die kan lekker rond spetteren richting de cardan as.
 
Vega zei:
Aan welke kant? Aan de automaten of differentieel kant?

Dag B-Buster en Vega,

Beide bedankt voor jullie reactie.

Voor zover ik het kon bekijken is het aan de automaat kant droog, en zit de lekkage ter hoogte van het differentieel zelf.
De kant van de aandrijfas was ook droog.

MVG, John
 

Vega

Medewerker
Administrator
Dan is de keerring aan de pignonas niet goed meer, deze moet vervangen worden.
Het is een standaard probleem bij de Omega, veel hebben er last van.
Vervangen van de keerring is goed te doen, maar om het goed te kunnen doen moet het differentieel er onder vandaan.
Als je de pignonas keerring vervangt dan zou ik ook gelijk de keerringen van de aandrijfassen vervangen, je bent iets meer geld kwijt maar dan weet je zeker dat alles goed zit en gelijk nieuwe olie erin.

Voor de drie keerringen ben je iets van €50 á €60 kwijt plus 1 liter olie €10 en de arbeidstijd.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ja tot vervelens toe 8)7

Wat zou het kunnen zijn en waar zit naar jullie idee de beste specialist om dit te laten repareren?

Je kan het aan Ralph vragen vindt ie vast leuk _O- om weer aan een differentieel te werken, hé Ralph wordt de tiende dan zo'n beetje in een paar maanden tijd. -O- :w
 
R

Ralph

Gast
Vega zei:
Dan is de keerring aan de pignonas niet goed meer, deze moet vervangen worden.
Het is een standaard probleem bij de Omega, veel hebben er last van.
Vervangen van de keerring is goed te doen, maar om het goed te kunnen doen moet het differentieel er onder vandaan.
Als je de pignonas keerring vervangt dan zou ik ook gelijk de keerringen van de aandrijfassen vervangen, je bent iets meer geld kwijt maar dan weet je zeker dat alles goed zit en gelijk nieuwe olie erin.

Voor de drie keerringen ben je iets van €50 á €60 kwijt plus 1 liter olie €10 en de arbeidstijd.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ja tot vervelens toe 8)7

Wat zou het kunnen zijn en waar zit naar jullie idee de beste specialist om dit te laten repareren?

Je kan het aan Ralph vragen vindt ie vast leuk _O- om weer aan een differentieel te werken, hé Ralph wordt de tiende dan zo'n beetje in een paar maanden tijd. -O- :w

vanaf het moment dat ik jullie persoonlijk ken wel ja, daarvoor nooit last gehad van iemand met een lekkend dif.
maar we hebben recordtijden neergezet met wisselen en vervangen. he peet we nemen ontslag en worden chef werkplaats bij de vod. :h

btw,

de keerring van de pignon kun je niet zomaar wisselen er zit een speciaal lager achter. zet hem te los en de tanden lopen eraf, te vast en het lager loopt stuk.
 
-- 03 jun 2012 15:38 --

Hallo allemaal,

Ik inmiddels uitgebreid kontakt gehad met de lokale Opel-dealer,

Het probleem is idd bekend.
Helaas is er ook bekend dat het vervangen van de oliekeerringen de lekkages vaak NIET verhelpt.
Het was, ondanks de uitkomst, een prettig en eerlijk gesprek met de chef werkplaats.

En tot overmaat van ramp wordt er één oliekeerring niet langer geleverd woor Opel.

Als alternatief willen ze het nu gaan proberen met een toevoeging welke volgens de leverancier hiervan in 80~90% van de gevallen het probleem verhelpt (gedurende ?? km's) danwel de lekkage flink vermindert.
Ik vond dit het proberen waard.

Ik zal jullie op de hoogt houden van de resultaten.

Groeten, John
 

Vega

Medewerker
Administrator
john.b2v6 zei:
En tot overmaat van ramp wordt er één oliekeerring niet langer geleverd woor Opel.

Dat is vreemd, ik heb ze pas alle drie gehaald bij de VOD.

Als alternatief willen ze het nu gaan proberen met een toevoeging welke volgens de leverancier hiervan in 80~90% van de gevallen het probleem verhelpt (gedurende ?? km's) danwel de lekkage flink vermindert.

Vergeefse moeite volgens mij en zonde van het geld en de tijd.
 
R

Ralph

Gast
als het diff even droog komt te staan is deze kapot en kun je overgaan tot de aanschaf van een ander.
het lijkt mij sterk dat er geen keerring meer te krijgen is voor dit diff. sterker nog recent geleden heeft vega en ik deze besteld en geleverd gekregen.
en lapmiddelen zeg ik nee tegen.
 
Weet je wat het is, ze praten toch richting hun eigen zak bij de Opel dealer (uitzonderingen daar gelaten). Hopelijk kom je bij ze terug als het voor jou te laat is en dus het complete spul vervangen moet worden :F ;w . Zijn ze wel blij mee denk ik.

Gr. Paul
 
Bedankt allemaal voor jullie adviezen.

@ Peter/Vega,

Bij welke VOD was dat waar die oliekeerringen nog wel verkrijgbaar zijn?

Dan kan ik het misschien daar eens proberen.


BVD, John
 

yoyo

The UK brothers
Ik denk dat dit bij Eef & Huub is geweest, maar als Peter de nummers doorkan geven kan elke VOD deze bestellen.
Misschien heb je hier wat aan.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Ik heb navraag voor je gedaan en soms krijg ik de indruk dat sommige dealers er geen zin in hebben om spullen te bestellen.
Er waren er nog een paar duizend van in Duitsland. *O*

Aandrijfaskant, je moet er twee hebben
€21,20 90222045 / 4 14 537 AFDICHTING, DIFFERENTIEELHUIS

Pignonas kant, één van elk.
€2,05 90470911 / 4 12 204 -'O'RING, FLENS, AANDRIJFPIGNON
€23,75 24435952 / 4 06 728 -KEERRING, OLIE, PIGNON (C) 11000001-

Eventueel de ontluchter vervangen. Iets van €7,00
90523114 / 4 02 634 -ONTLUCHTER, ACHTERAS-VENTILATIE (C) T1066277-

En laat het in één keer goed uitvoeren, ik heb nu al te veel gepruts gezien aan differentiëlen, het is bijna onmogelijk om de pigonaskeerring te vervangen als het differentieel nog onder de auto zit.
Het ding er onder uit, openmaken en schoonmaken, keerringen vervangen en pignon en kroonwiel controleren, nieuwe olie erin, nieuwe ontluchter erop en terug plaatsen.


Wees slim en laat Ralph het doen. Heeft zijn eigen en de mijne gedaan, lopen allebei als een zonnetje.
 
Dag Peter,

Heel erg bedankt voor deze informatie.
Daar worden we blij van. :) :)

Ik ga er mee aan de slag.
Zodra ik de spullen in huis heb zal ik eerst even kijken of ik hier in de buurt ergens terecht kan.
Is wat makkelijker voor me qua afstand en tijd, dan naar Ralph gaan.
Dit heeft overigens NIETS met Ralph te maken. ;)

MVG, John
 

Vega

Medewerker
Administrator
Of je plaatst tijdelijk een vervangend exemplaar, dan kan je op je gemak de ander maken.
 
Dag Peter, Ralph en Paul,

Bedankt voor jullie reacties, input en informatie.

Het probleem is opgelost. Keerringen zijn vervangen en het zaakje is weer dicht.


Nu maar hopen dat mijn Omega en ik er weer een tijdje tegen kunnen.


Groeten, John
 
Helaas was het maar van korte duur.

Na ca. 500 km gestrand met de Omega. :'(

In eerste intstantie leek het erop dat het differetnieel stuk was.

Toe hij helemaal uit elkaar was, bleek het gelukkig "slechts" een lager van de steekas te zijn.

Na vervanging van de lagers aan beide zijdes en alle keerringen rijdt hij weer prima.
Ik hoop nu wat langer.

Het lager zag er wel vreemd uit. Er waren 4 kegels stuk, die voor de helft helemaal stuks waren en de andere helft was goed. :S

Gr. John
2rcwd1k.jpg
 

Vega

Medewerker
Administrator
Dat ziet er niet mooi uit zeg, daar is echt iets goed misgegaan. 7(8)7
Hebben ze het differentieel ook opnieuw afgesteld of alleen maar de lagers vervangen?
 
Bovenaan