Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Ombouw naar Memory-bestuurderszetel

Beste Opelvrienden,

In mijn Commodore heb ik een tijd terug lederen (memory)zetels uit een B-Omega geinstalleerd, nu de Commodore in een restauratietraject verkeerd wil ik er ook graag weer originele zetels in hebben en komen de Omega zetels te vervallen.

Echter, in mijn bijna full-option Omega ontbreekt nog de memoryzetel..

Nu is mijn vraag als volgt: werken bij montage van een memory-zetel in een niet-memory Omega de buiten, en binnenspiegels ook mee? Naar mijn inzicht wel, want de besturingseenheid van het memory gedeelte zit onder de zetel verwerkt. Mijn binnenspiegel ziet er qua uiterlijk hetzelfde uit als de binnenspiegel in onze oude B1, welke wel memory had. Dus het zou aan moeten komen op het wel of niet aanwezig zijn van de bekabeling..?

Uiteraard wil ik dan het binnenwerk van de zwarte memory zetel in mijn huidige beige zetel bouwen, de zwarte zetel is echter zonder airbag en de beige is met.

Is dit alles enigszins haalbaar of kan ik beter een complete beige memory zetel op de kop tikken?

 
idd wat vega al zegt spiegels zullen het niet doen, ik heb in mijn b1 CD iamond destijds ook een memorystoel geplaatst en daar werkte de spiegels ook niet alleen de stoel zelf
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Kabelboom chassis en deur verschilt idd. Is standaard bekabeld voor klapspiegels.

Wat betrefft je beige en zwarte set, ik denk dat je in jouw gevalbest de memory controller en potmeters overzet op de assen.
Het verschil in rugleuning gaat tegroot zijn vooreen eenvoudge swap...
 
Bedankt voor jullie heldere antwoorden! Wordt gewaardeerd!

Conclusie: een behoorlijk klusje..
Ik zal het eens in me om laten gaan
 

Vega

Medewerker
Administrator
Je hebt de B1 rugleuning nodig om in de B2 te zetten, draaimechaniek is anders van een niet memory en wel memory rugleuning.
Dan heb je het volgende probleem, B1 heeft geen actieve hoofdsteunen B2 wel.
Nog een probleem, aansluitingen van de hoofdsteunen zijn anders, andere bussen en andere pennen is niet over te zetten. B1 hoofdsteun past niet in B2 of anders om.
Dan doe ik er nog een probleem bij, de bussen waar de B1 hoofdsteunen mee vastzitten zijn niet meer nieuw te krijgen, en bij demonteren gaan ze meestal kapot.
Rugleuning van een B1 zonder zijairbags is waarschijnlijk ook anders en dus niet te gebruiken. Je kan het pas echt zien als je alles uit elkaar hebt.

Als je van een niet memory stoel een memory stoel wil gaan maken dan moet de hele stoel uit elkaar, mede omdat je ook de rugleuning om moet zetten, voor de zitting is het alleen het onderstel en wat bedrading.
Als je de juiste spullen hebt en als je weet hoe en wat dan is het in een uurtje te doen.

Zou je een beknopte omschrijving willen geven van wat ik los moet hebben en waar de bekabeling loopt?
Dat wordt moeilijk omdat zie boven.

Zakt de moed al in de schoenen.....
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Voor enkel de stoel memory valt het mee:
Stoel uit elkaarpuzzelen en circlipsen op de assen om dan de potmeter over te zetten. Voorzie een lange namiddag om die klus niet destructief te klaren als je dat nog nooit hebt open gehad.
*edit: peter heeft meer ervaringin b1-b2 verschillen, dat had ik niet nodig door meteen b2 stoel te gebruiken. Als de draaimekaniek effectief verschilt kan je dus niet zomaar de pot ombouwen... :(

Cablage.
Ligt tussen stoel en dorpel. Er is een constante plus en eentje op contact dacht ik. Dan is er ook nog de koppeling naar de deurschakelaar, zo dat je stoel verstelbaar is zonder contact, maar met slechts de deur open. Is OEM maar niet noodzakelijk om functioneel te zijn, wel handig om te kunnen instapppen als er een kleine persoon gezeten heeft :p
Als ik me niet vergis koppelt dit allemaal op X1 en X2 in het linker kickpanel

De memory naar de spiegels loopt via linker kickpanel naar de deurconnector en de A-stijl in naar de binnenspiegel.
Voor de rechterspiegel mag je tussen de airco en de vloermat door, over de middentunnel.
OEM ligt dat onder de vloermat.

Bij deze werken batterij afkoppelen ivm airbag, ook contact AF LATEN zolang niet alle airbag onderdelen weer aangekoppeld zijn, anders mag je een tech2 regelen voor een reset...
Dus om je stoel te verstellen opletten ipv gauw tussendoor.
Airbag signalen lopen ook door X1 en X2!

X1 en X2 koppelen dashboard met chassis, is dus je hoofdkabelboomstekker (scrabblewoordje)
 
Voor enkel de stoel memory valt het mee:
Stoel uit elkaarpuzzelen en circlipsen op de assen om dan de potmeter over te zetten. Voorzie een lange namiddag om die klus niet destructief te klaren als je dat nog nooit hebt open gehad.
*edit: peter heeft meer ervaringin b1-b2 verschillen, dat had ik niet nodig door meteen b2 stoel te gebruiken. Als de draaimekaniek effectief verschilt kan je dus niet zomaar de pot ombouwen... :(

Cablage.
Ligt tussen stoel en dorpel. Er is een constante plus en eentje op contact dacht ik. Dan is er ook nog de koppeling naar de deurschakelaar, zo dat je stoel verstelbaar is zonder contact, maar met slechts de deur open. Is OEM maar niet noodzakelijk om functioneel te zijn, wel handig om te kunnen instapppen als er een kleine persoon gezeten heeft :p
Als ik me niet vergis koppelt dit allemaal op X1 en X2 in het linker kickpanel

De memory naar de spiegels loopt via linker kickpanel naar de deurconnector en de A-stijl in naar de binnenspiegel.
Voor de rechterspiegel mag je tussen de airco en de vloermat door, over de middentunnel.
OEM ligt dat onder de vloermat.

Bij deze werken batterij afkoppelen ivm airbag, ook contact AF LATEN zolang niet alle airbag onderdelen weer aangekoppeld zijn, anders mag je een tech2 regelen voor een reset...
Dus om je stoel te verstellen opletten ipv gauw tussendoor.
Airbag signalen lopen ook door X1 en X2!

X1 en X2 koppelen dashboard met chassis, is dus je hoofdkabelboomstekker (scrabblewoordje)

Top! Dat van de bekabeling valt dus nog enigzins mee.

Het ombouwen van de stoel is dus zoals Vega vermeldt een onrendabele onderneming vanwega het B1/B2 verschil waar ik mee zit.

Dus ik zou de boel kunnen vooebereiden qua bekabeling en kijken of ik ooit eens tegen een knappe B2 stoel met memory aanloop.. Of van twee B2 stoellen een mooie maken, gezien de treurige conditie van mijn huidige:(..

Maar een ieder hartelijk dank, er is weer veel helder geworden!
 

Joep

Verbannen
Ik heb in m'n 2.2 nu een memorystoel staan maar die werkt niet! Hij werkte wel in de auto waar die stoel uit kwam. M'n 2.2 is niet voorbereid voor een memory stoel. Dus de stoel doet niks...
 
Laatst bewerkt:

Illuminat0r

KnuffelBelg
De basis hiervoor staat ongetwijfeld al enkele malen beschreven.
Jr moet de memory module ook van stroom voorzien via de Veel polige connector.
Anders kan die De boel niet regelen.
Daarnaast zijn er nog bijkomende opties zoals deurcontact enz...
 
Ik heb in m'n 2.2 nu een memorystoel staan maar die werkt niet! Hij werkte wel in de auto waar die stoel uit kwam. M'n 2.2 is niet voorbereid voor een memory stoel. Dus de stoel doet niks...

Dat probleem had ik ook. Inderdaad moet de memory module ook voorzien worden van stroom en een massapunt, dan werkt het zoals het hoord
 
Bovenaan