Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

omega 2.0 16 v naar 2.2 16 v

tonboy

Verbannen
Gevonden op internet :

Engine - X20XEV
No Of Cylinders - 4
Configuration - Inline 4
Displacement - 1998
Bore (mm) - 86
Stroke (mm) - 86
Power KW/RPM - 100/5600
Torque Nm/rpm - 185/4000
Compression ratio - 10.8:1
Engine management - Simtec 56.5
Idle speed - 670-1030
Max rpm - 6400
Firing order - 1-3-4-2

Engine - Z22XE
No Of Cylinders - 4
Configuration - Inline 4
Displacement - 2198
Bore (mm) - 86
Stroke (mm) - 94.6
Power KW/RPM - 106/5400
Torque Nm/rpm - 205/4000
Compression ratio - 10.5:1
Engine management - Simtec 71
Idle speed - 700-930
Max rpm - 6500
Firing order - 1-3-4-2

Zo te zien verschilt het motormanagementsysteem en de slag van de zuiger.
Ik weet dat de kop van de x20xev past op de z22xe.

Is het onderblok van de 2.2 te gebruiken voor de 2.0 of moet behalve en ander motormanagementsysteem er nog meer aan gebeuren / aanpassen.

Reden is dat ik graag een vers onderblok wil monteren. Heb een paar maanden geleden naar aanleiding van een lekke koppakking de cilinderkop geheel gereviseerd, maar op 1 of andere manier blijft de motor nu toch veel olie verbruiken. Ik vermoed dat de zuigerveren het probleem vormen. Ben via via er achter gekomen dat de motor meer dan 3 ton gedraaid heeft. Theoretisch zijn die zuigerveren wel te verwisselen zonder dat de motor uitgebouwd hoeft te worden maar dat wordt wel moeilijk zonder brug. Dus als de motor er dan toch uit ligt, kan ik beter een "nieuw" onderblok geprepareerd hebben.
Heeft iemand hier ervaring mee ?
 

Andrew

600.000
Ik heb er geen ervaring mee, maar er kan hier wel wat over gezegd worden (ervan uitgaande dat de gegeven info per motortype klopt, dat heb ik niet gecontroleerd).

Om de huidige zuigerveren te vervangen, zal je tenminste de motor moeten liften, anders kan de carterpan er niet onderuit gehaald worden doordat de voorastraverse in de weg zit.

Voorts leid ik uit je verhaal af, dat je de cilinderkop van de X20XEV wilt plaatsen op het onderblok van een Z22XE (of Y22XE, dat maakt mechanisch geen verschil). Wat betreft de motorelektronica blijft het dan eigenlijk een soort X20XEV, op het onderblok zit alleen maar een krukaspositiesensor en of die gelijk is dat weet ik niet.

Echter, "passen" wil nog niet zeggen dat beide cilinderkoppen gelijk zijn.

Ik heb er even aan zitten rekenen, maar met die combinatie van cilinderkop + onderblok creëer je een motor met een compressieverhouding van pakweg 11.8 : 1

Oftewel, niet aan beginnen :N dat wordt pingelen met alle gevolgen van dien ;w

Andrew
 

Joep

Verbannen
Ik denk dat je er beter een compleet ander x20xe blok erin kunt lepelen. Scheelt je veel tijd en zoals ik begrijp uit Andrew zijn reactie ook een hoop geld mocht het misgaan.

Kan je er geen compleet 2.2 blok erin hangen? Gelijk 8 pk meer en meer koppel. En niemand die het in de gaten heeft. Weet alleen niet zeker of dat zomaar kan ivm het elektronisch gestuurde gaspedaal van een 2.2 ipv de mechanisch gestuurde van een 2.0.
 

Andrew

600.000
Dan zou je het inlaatspruitstuk + injectierail + gasklephuis van de X20XE moeten monteren, alsmede bougiekabels naar de aparte bobine, denk dat je dan een eind bent.
 
R

Ralph

Gast
gaat niet zomaar, je zou wel een X25XE kunnen monteren.
of net wat andrew zegt alles overzetten. en hoe kun je nou 300.000 op km hebben, natrekken bij nap bied uitkomst.
 

Berry

OOP Huisleverancier
Gaan we weer, jep 2.2 leg je er zo in met de kabelboom en aanbouwdelen van je 2 liter en klaar en met hetzelfde gemak hang je er een 2.5 2.6 3.0 en 3.2 in.
En ik heb nog wel een 2.2 en een paar 3 liter bloken tekoop.
 

tonboy

Verbannen
Standaard eerst water met wat vaatwasmiddel.... effe goed warm laten worden.... paar uurtjes laten staan..... leegmaken en daarna opnieuw vullen maar dan met koelvloeistof, ik gebruik het liefst een fluoriserende groene uitvoering, Mocht het systeem dan nog lekken, dan is dat lek eenvoudiger op te sporen. In ieder geval een corrosiewerende en smerende koelvloeistof.

Maar goed, het onderblok van een 2.2 tesamen met de rest (kop, inlaat, uitlaat, motormanagement,etc.) van een 2.0 zou dus zonder problemen moeten passen, afgaande op onze huisleverancier Berry.
In principe is dan de motorinhoud vergroot, dat moet dan gemeld worden bij het RDW.... maar eerlijk gezegd wie zou dat zien ?
 
tonboy zei:
Standaard eerst water met wat vaatwasmiddel.... effe goed warm laten worden.... paar uurtjes laten staan..... leegmaken en daarna opnieuw vullen maar dan met koelvloeistof, ik gebruik het liefst een fluoriserende groene uitvoering, Mocht het systeem dan nog lekken, dan is dat lek eenvoudiger op te sporen. In ieder geval een corrosiewerende en smerende koelvloeistof.

Maar goed, het onderblok van een 2.2 tesamen met de rest (kop, inlaat, uitlaat, motormanagement,etc.) van een 2.0 zou dus zonder problemen moeten passen, afgaande op onze huisleverancier Berry.
In principe is dan de motorinhoud vergroot, dat moet dan gemeld worden bij het RDW.... maar eerlijk gezegd wie zou dat zien ?
Ik denk als je niet naar een 6 cilinder gaat dat je er vrij weinig problemen mee zult hebben als ze je staande houden.

Gr. Paul
 
R

Ralph

Gast
je mag een vermogens toename hebben van 20 %, aantal cilinders moet je gelijk houden anders omkeuren.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
En al zou je moeten omkeuren, in dat geval heb je je bouwjaar mee. Dat kost je alleen administratieve kosten als je het technisch goed voor elkaar hebt. Ook al hang je er een V6 in.
 

Andrew

600.000
tonboy zei:
Maar goed, het onderblok van een 2.2 tesamen met de rest (kop, inlaat, uitlaat, motormanagement,etc.) van een 2.0 zou dus zonder problemen moeten passen, afgaande op onze huisleverancier Berry.

Sorry Ton, maar volgens mij lees je alleen wat je wilt lezen. Ik leid zeker niet uit Berry´s reactie af dat een X20XEV-kop + Z22XE-onderblok een gezegend huwelijk is. Volgens mij bedoelt Berry gewoon een compleet 2.2-blok (2.2-kop + 2.2-onderblok), alleen de kabelboom + bediening (= inlaatspruitstuk + bijbehorende toeters en bellen) van de X20XEV.

Je gaat voor het gemak voorbij aan de veranderde compressieverhouding: een langere slag motor met een lagere compressieverhouding (10.8 om 10.5) dus dat er een verschil in de verbrandingsruimte in de cilinderkop moet zitten, lijkt mij duidelijk. De koppen hebben ook andere onderdeelnummers.

Andrew
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dat is inderdaad wat ik uit Berry zijn post opmaak. Lijkt me ook een logischer handeling dan de beiden te combineren.
 

tonboy

Verbannen
Nu ik het weer lees, inderdaad..... niet dus.
Maar goed, heb al zo'n 300 euro aan materiaal en werk in de cilinderkop van de X20XEV zitten, is een goede kop, met prima kleppen en zo dus nu op zoek naar een X20XEV onderblok. Strippen, honen, en dan nieuwe zuigerveren en nieuwe lagers.
 
Bovenaan