Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

omega 2.0 16 v naar 2.2 16 v

Berry

OOP Huisleverancier
Inderdaad mannen compleet dus ook met de 2.2 kop.
Maar ik heb nu nog een blokje staan met klepschade (loopt nog wel)onderblok is in prima staan en heeft minder dan 2 ton gedraaid, mocht je interesse hebben doe dan maar een pbtje.
Gr b
 
past gewoon heb al 2 2.2 verkocht die onder een 2 liter kop en computer draaien en gewoon knel vloeistof met de goede specificatie kleur maak geen bal uit
 

Joep

Verbannen
Ton, om tijd en geld te besparen gewoon een compleet 2.2 blok erin hangen. ;) Meer pk en meer koppel zonder dat er een haan naar kraait.
 

tonboy

Verbannen
Joep zei:
Ton, om tijd en geld te besparen gewoon een compleet 2.2 blok erin hangen. ;) Meer pk en meer koppel zonder dat er een haan naar kraait.
Volgens mij is het niet alleen kwestie van het blok Joep, maar ook het motormanagementsysteem, diverse aansluitingen van sensoren en toch ook EGR dat electrisch is op de 2.2 en op de 2.0 met vacuum?
En hoe weet ik zeker dat zo'n blok goed is, zeker als die al een tijd heeft gelegen ?
 
Berry zei:
Inderdaad mannen compleet dus ook met de 2.2 kop.
Maar ik heb nu nog een blokje staan met klepschade (loopt nog wel)onderblok is in prima staan en heeft minder dan 2 ton gedraaid, mocht je interesse hebben doe dan maar een pbtje.
Gr b


evt weet ik nog wel een goed 2.2 kop .............
 

tonboy

Verbannen
Voordat ik de grote stap neem om een andere motor erin te zetten, wil ik toch weten waar dat olieverbruik vandaan komt.
Helaas heeft Ralph nog steeds geen tijd om dit te onderzoeken (ondanks mijn verzoek van een aantal weken geleden) dus moest ik het zelf maar doen.
Ter herinnering, de kop is gereviseerd, klephoedjes zijn vervangen, hij heeft geen blauwe rookpluim er achter hangen, zelfs na 10 minuten stationair draaien geen olielekkage te vinden, slaat goed aan, en verbruik is rond de 1:11.
Heb daarom vanmiddag een compressiemeter gekocht en zojuist de test gedaan.
cil.1 : 210 psi / 14 bar
cil.2 : 220 psi
cil.3 : 230 psi
cil.4 : 230 psi / 15,3 bar
Ok, de eerste cilinder is iets minder, maar aan deze waarden te zien is er voldoende compressie en constateer ik dat het motortje niet leidt aan gebroken zuigerveren ofzo.
Afijn, ik ga maar een afspraak maken met de VOD denk ik, dit schiet echt niet op zo.
 

Andrew

600.000
Een compressietest toont alleen aan of de compressiezuigerveren in orde zijn (en de kleppen goed afsluiten op de klepzetels). Olieverbruik kan een gevolg zijn van versleten olieschraapveren en dat volgt niet uit die meting.

Hoe goed waren de klepgeleiders? Als die overmatige speling hebben dan hebben nieuwe klephoedjes volgens mij ook weinig effect.

Maar hoeveel olie verbruikt je Omega dan?

Andrew
 

tonboy

Verbannen
ik denk dat het verbruik op pakweg 1,5 liter per 1000 km ligt. Klepgeleiders waren goed.
Bij dat soort "verbruik" moet er toch een stevige oliepluim achter de wagen te zien zijn of ben ik nou gek?
 
R

Ralph

Gast
ik kan niet harder en sneller, helaas. en een ieder moet op zijn beurt wachten.
ik geloof dat er nog ergens een motor in het vooronder geplaatst moet worden.
En hoe is deze gemeten, warm of koud, alle bougies erin of eruit, met smeerstof of zonder, stekker uit de injecteurs of aangesloten, hoeveel slagen van de krukas ?
en daar gaan we dus, aan dit alles is niet gedacht waarschijnlijk dus heb je waarschijnlijk een positievere uitslag gekregen.
 

tonboy

Verbannen
Beste Ralph, mijn kennis op dat gebied is wat roestig...
De compressie is gemeten bij warme motor, alle bougies eruit, 6 slagen van de krukas, zonder smeerstof en stekkers gewoon in de injecteurs.
Dat overdenkend zou ik de compressie nogmaals kunnen meten met een druppel smeerstof, om inderdaad de werking van de zuigerveren nog wat beter te checken.
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
olie schraapveren naar z'n grootje of vastgekoekt

opel zegt dat een verbruik van 1 liter olie op 700km nog acceptabel is -O-

dit zie je inderdaad niet door middel van rook uit de uitlaat, maar wel aan de uitlaat, daar zit veel zwarte roet en is misschien zelfs vettig

als de compressie veren goed zijn dan merk je geen verschil qua prestaties

Grt. Hans
 

tonboy

Verbannen
Op diverse opel fora staat meer geschreven over vastzittende olieschraapveren bij Opel 16v motoren. Schijnt een meer voorkomend probleem te zijn.
Opel gebruikt zelf een reinigingsmiddel hiervoor. Weet iemand hier meer over ?
Op die fora wordt ook met regelmaat gesproken over motorreinigers, bijvoorbeeld die van Forte
http://www.forte-nwe.nl/NL/Forte-Produc ... Flush.html
Heeft iemand hiermee ervaring ?<br /><br />-- 10 jan 2014 12:24 --<br /><br />Heb net de vertegenwoordiger van Forte gebeld, Rob Hessing uit Tiel.
Hem het verhaal verteld. Kwam tot mijn verbazing direct aan met de opmerking "zeker een x20xev motor".
Blijkt inderdaad dus veel meer voor te komen hierbij. En vertelde ook heel eerlijk dat van de middelen van Forte voor deze motor geen wonderen verwacht konden worden qua olieverbruik.
Om een lang verhaal kort te maken, stelde voor om e.e.a. met een stethoscoop te bekijken, de afspraak is gemaakt dit op maandag 20 jan. bij Auto Kardol in Tiel te doen.
Al zou het niet helpen, ik verwacht in ieder geval wel wat te leren van dit onderzoek.
 
Ik heb een verbruik van 1 liter op de 1000 km en er komt echt geen enorme pluim uit de uitlaat. Pas als je hem 15min stationair laat lopen en dan een dot gas geeft komt het eruit. En het zijn bij mij de klepseals die vervangen moeten worden.

Gr. Paul
 
Andrew zei:
IJsblok zei:
En het zijn bij mij de klepseals die vervangen moeten worden.

Paul, hoe weet je dat zo zeker?

Mijn Omega zit momenteel op pakweg 1 liter olie per 2000 km.

Andrew
Ralph heeft er al naar gekeken. En er zijn nog wel meer plekken waar het weg loopt zoals de carterpakking en de oliedruksensor. Hij walmt alleen na stationair draaien maar verder niet.

Gr. Paul
 
Hai Ton (boy),

Ik ben benieuwd naar de uitkomst. Ik gebruik zelf (voor de auto hé) wel eens teflon maar dat is niet voor reiniging.

Gr Rob vK
 

tonboy

Verbannen
@Rob, ben daar zelf erg benieuwd naar, meer uit technisch oogpunt dan het feit dat ik daardoor wellicht geen dure reparatie nodig heb. Die reinigingsmiddelen blijven natuurlijk lapmiddelen, En in het geval van mechanische defecten of slijtage helpen die nauwelijks. Heb zelf een jaar in de motorenrevisie gewerkt en ben daar genoeg vreemde zaken tegengekomen. Wel zal ik zodra ik een onderblok ga slopen tegelijk op zoek gaan naar een betere oplossing voor de olieschraapveren, daar dat dus een zwak punt is bij die motoren. Het kan zijn dat een extra spoelpoort al genoeg is (gaatje in de groef waarin de schraapveer zich bevindt om zo beter te reinigen) , maar dat kan ik pas constateren als het blok uit elkaar ligt.
Heb ook op het internet gelezen over problemen met de carterventilatie en dat daardoor de motor ook veel olie kan verbruiken. http://members.home.nl/opeltje/Carterve ... -20XEV.pdf
Maar dat zal er zeker uit komen bij dat onderzoek volgende week.
 

Andrew

600.000
Die mod met de olieafscheider in de carterventilatie heb ik al langere tijd naar volle tevredenheid erop zitten. Het scheelt echt aanzienlijk met het schoon blijven van het gasklephuis.

Andrew
 

Joep

Verbannen
Andrew zei:
Die mod met de olieafscheider in de carterventilatie heb ik al langere tijd naar volle tevredenheid erop zitten. Het scheelt echt aanzienlijk met het schoon blijven van het gasklephuis.

Andrew
Hoe ziet dit eruit Andrew? Is dit makkelijk toe te passen bij m'n 2.2?
 
Bovenaan