Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

omega 2.0 16 v naar 2.2 16 v

tonboy

Verbannen
Morgen bij Auto Kardol in Tiel een inblik in het binnenste van de huidige motor met een stetoscoop. Ook een vertegenwoordiger van Forte zal hier bij aanwezig zijn.
Ben benieuwd of zij wat meer kunnen vinden met betrekking tot het hoge olieverbruik.

Mochten het vastzittende olieschraapveren zijn, dan heb ik al een onderblok onderhand gevonden en in de garage liggen.
Die ga ik dan zoals gezegd reviseren.
Nou weet ik wel dat Betuwse Motoren Revisie ook wat moet verdienen, maar bijna 200 euro voor een onderpakking set voor een x20xev vindt ik toch wat overdreven.
iemand een idee waar het beste deze te kopen ?
 

Andrew

600.000
Ik zie bij de volgende sites lagere prijzen (even boven € 100,--), maar informeer eerst goed wat er wel en niet bij zit want daarin zijn ze beide niet echt duidelijk. Ook zie ik iets over "tot [motornummer]" en "vanaf [motornummer]" (iets met een plaatstalen carter??):

http://www.mijnautoonderdelen.nl
http://www.uitlaatdiscounter.nl (deze site lijkt raar, maar ze verkopen meer dan uitlaten).

Met beide heb ik goede ervaringen over onderdelen leveren.

Andrew
 

tonboy

Verbannen
dank voor je respons Andrew.
Het valt mij op hoe summier de omschrijving is van die sets.
Zo uitgebreid als het met een koppakkingset toegaat, zo moeilijk is het schijnbaar aan te geven voor een onderblokset. Zelfs bij Elring zelf staat het niet duidelijk aangegeven, zit er nou bijvoorbeeld een pakking bij voor de oliepomp en de waterpomp? Als je zo'n blok toch uit elkaar trekt, en je gaat uit van wat er allemaal in een koppakkingset zit (t/m pakking voor de egr klep en thermstaat aan toe) dan mag je verwachten dat dit soort pakkingen en beide keerringen bij die pakkingset zitten. Iemand ervaring daarmee ?
 

tonboy

Verbannen
Afijn, kort verslag van het endoscooponderzoek van de motor bij AutoKardol.
Met de kop. de kleppen en klephoedjes is alles prima, geen spoor van olielekkage op de kleppen.
Wel was er veel beigekleurige koolafzetting aan de onderzijde van de kleppen.
Des te meer was te zien aan de cilinderwanden, de resten olie werden zichtbaar bij het naar beneden gaan van de zuiger.
Tevens veel verticlale strepen op de wanden in plaats van de normale kruislingse strepen (krassen).
Het onderblok heeft zijn zijn langste tijd gehad dus.
Ik ga het zojuist verworven onderblok uit elkaar trekken, deze heeft zo'n 180.000 km gelopen.
Ik verwacht geen problemen met de lagers maar dat kan ik pas zijn na demontage.
Dan eerst de cilinders vakkundig laten honen bij een revisiebedrihjf, en dan onderdelen bestellen.
Wordt een leuke klus.
 

tonboy

Verbannen
Teveel verschillen Joep, moet dan niet alleen de motor om zetten, maar ook hele bedrading, motormanagementsysteeem, koppeling, gaspedaal, et cetera, et cetera
De 2.2 is een motor voor de B2 en die verschilt gewoon teveel met de B1. Daarnaast, ik zou kunnen besluiten in de 2.0 andere nokkenassen te gooien, dan heb ik gelijk méér Nm dan de 2.2
 

Berry

OOP Huisleverancier
Het laatste wat ik er over zeg ...je pakt een completen 2.2 haalt de aanbouwdelen eraf en monteert de aanbouwdelen van een 2 liter en klaar.
 

tonboy

Verbannen
ow, dus inlaat, uitlaat et cetera, allemaal overzetten van de 2.0 op de 2.2 ?
Hoe zit het met de betrouwbaarheid van een 2.2, zoals het olieverbruik en zo, is die beter als bij de beruchte 2.0 ?
Ik bedoel, heb ik over een tijdje niet weer hetzelfde probleem met het olieverbruik ?
 

Joep

Verbannen
Is gewoon normaal verbruik.

Niet langer nadenken. Bij Berry een mooi blok scoren en inbouwen! :w
 

Joep

Verbannen
Joep zei:
Bedankt mannen! d:)b
Nooit verkeerd om zoiets ertussen te plaatsen en een goede smoes om ook het gasklephuis weer eens schoon te maken. :Y

Maandag dus even naar de dealer. ;)
Deze zojuist besteld bij de VOD. :*)
 
Bovenaan