Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Omega 2.0i GL aut 1996

ciaobapao

Donateur 2023
Inmiddels na doorspitten forum "Interieur", gevonden hoe de raamslinger los moest. Tja toch een omega-klemmetje, kon ook niet anders.
Die "doekje"-methode is ideaal: hij was zo los. Nou, daar heb ik destijds tijdje mee lopen klooien met schroevendraaiertje om bij mijn oude Kadett het klemmetjes los te drukken...

v76y3l.jpg



Deze "hing" halfstok, maar nu weer fully erect...

315ka46.jpg
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Laat die buren maar denken. Die weten niet wat ze missen. ;)

Mooi dat het gelukt is! Ziet er wederom een stuk leuker uit zo met die panelen.
 

ciaobapao

Donateur 2023
Vanmorgen de Omega weer APK gekeurd. Wat kleine dingen: van beide koplampen het glas moeten laten polijsten (vaal). Een deel van de remleidingen moest ontroest en getectileerd worden. En een loszittend hoesje van de fuseekogel weer vast laten zetten.
Was weer klaar voor nog geen 100 euro.
 

ciaobapao

Donateur 2023
Inmiddels een 2e hands CDR500 van Delco Electronics via marktplaats gescoord. Hiermee werkt het display ook weer zoals het bedoeld is. En met de speakers van Berry klinkt de muziek weer zonder gekraak lekker...

2j3s1w9.jpg
 

ciaobapao

Donateur 2023
Vanmorgen motorolie, oliefilter (aftapplug en ringetje) en luchtfilter vervangen. Had besloten dit nu maar te doen aangezien ik niet weet wanneer de vorige eigenaar dit voor het laatst gedaan heeft. Gezien de pikzwarte olie kennelijk niet in het jaar dat ik de auto van hem overgenomen had. Luchtfilter aardig vuil. Was toch vrij en heb de droge ochtend nog even benut voor deze klus. De spullen die ik via internet besteld had, waren gisteren al binnengekomen.
Had tot nog toe steeds 10W40 olie bijgevuld. Ik kwam van de week echter een site tegen (wagenegaw.com) waarop aangegeven wordt dat voor de 8-klepper X20SE motor in mijn Omega, 15W40 mineraal gebruikt moet worden. Iets dikker dus. Zou het door die dunnere half synthetische olie komen dat er olie lekte via het kleppendeksel ondanks dat ik de pakking vlak na aanschaf al vervangen had? We zullen het zien de komende dagen.
De bougies had ik van de week al gecheckt. NGK's, zagen er nog goed uit, behalve de voorste: die was helemaal dichtgekoekt. Vandaar het wat onregelmatig stationair lopen laatste tijd. Na deze schoongemaakt te hebben loopt de motor weer regelmatig stationair.
Overigens had ik de driewegklep vorige maand ook vervangen aangezien koelvloeistof lekte. Doordat de 8-klepper wat kleiner is dan de 16-klepper, kon ik er redelijk makkelijk bij. Na de swap lekt de koelvloeistof gelukkig niet meer.
 

ciaobapao

Donateur 2023
Afgelopen vrijdag weer door de APK gekomen, Paar kleine zaken: wederom polijsten glas koplampen en ontroesten/tectileren deel remleiding. Advies voor de schokbrekers achter. Dus die van het voorjaar maar ff vervangen als het niet meer zo koud is buiten.

Er lekt trouwens nog steeds olie via het kleppendeksel ondanks dat ik de pakking vorig jaar zomer vervangen heb. Wellicht maar een keer vloeibare pakking ertussen smeren?
 
Laatst bewerkt:

ciaobapao

Donateur 2023
Of rechte klepdeksels plaatsen...

Ja dat lees je wel vaker. Maar die moet ik dan wel ergens op een sloperij zien te vinden. De 8-kleppers lijken me niet ruim vertegenwoordigd en dan moet dat kleppendeksel ook nog vlak zijn.

Nu het niet meer zo koud is zal ik eerdaags dat kleppendeksel nog eens goed checken.
 
Laatst bewerkt:

ciaobapao

Donateur 2023
Afgelopen vrijdag weer door de APK gekomen, Paar kleine zaken: wederom polijsten glas koplampen en ontroesten/tectileren deel remleiding. Advies voor de schokbrekers achter. Dus die van het voorjaar maar ff vervangen als het niet meer zo koud is buiten.
nfqtmu.jpg
 

ciaobapao

Donateur 2023
Afgelopen zaterdag ging de deur aan de bestuurderskant niet meer open. Ontgrendeling middels deurklink lukte niet meer. Dit kondigde zich al een paar weken van tevoren aan doordat ik merkte dat ik telkens tegen de deur moest duwen voordat de vergrendeling er af ging.

Voordat je uitgevogeld hebt hoe het mechanisme aan de binnenkant van je deur werkt, ben je zo een paar uur verder incl demontage/montage deurpaneel. Maar de boosdoener gevonden: de metalen staaf met de 2 hoeken erin (zie foto's) iets moeten verlengen. Dat kon heel makkelijk door de hoeken met behulp van een waterpomptang iets te vergroten. Na montage drukte de staaf de vegrendeling weer goed open.

De deurklink krijg je er pas goed uit nadat je de vergrendelunit aan de zijkant van de deur losmaakt middels de 3 torx bouten. Gelukkig had ik die torx-sleutel nog van toen ik de bouten van de voorstoelen moest losdraaien met de interieur-swap. Paste precies op de bouten van de vergrendelunit. Deze unit moet nl iets zakken zodat die metalen staaf uit de vegrendelpal in de vegrendelunit geschoven kan worden.

Bovenstaande acties een paar keer moeten uitvoeren voordat dat staafje de juiste lengte had voor een goede ontgrendeling. Als ie nl iets te lang was dan ging de deur niet open nadat je de centrale vergrendeling erop en weer eraf had gezet. Pfffff... wat een gedoe!

Maar ik kan me inmiddels een ervaringsdeskundige noemen hierin, hahahaaa!!!

mrwht3.jpg



mrwht3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan