Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Omega 2.5 dti ?

Hallo allemaal, ik rijd dagelijks met een Vectra gts maar ik moet toegeven dat ik liever in een Omega rijd en nu was ik wat aan het rondkijken, kom ik toevallig een hele dikke Omega B2 2.5dti tegen met maar 125.000 km op de teller en lijkt echt nieuw, nu is de vraag, wat zijn zoal de kwaaltjes van deze motor? Ik hoor meestal wel dat iedereen blij is met de 2.5 maar was toch eens benieuwd :*)
 
de wervelkleppen moeten in de gaten worden gehouden,deze willen vaker afbreken met alle gevolgen vandien
als ze in de cylinders komen heb je echt een probleem
bmw heeft dit probleem erkent maar opel wil er niets van weten
gr mart
 
Aanvulling op het verhaal van Mart. Bmw heeft een vervanging gemaakt voor het inlaat spruitstuk waarbij de wervel kleppen van kunstof zijn deze richten weinig tot geen schade aan. Nadeel is dat deze ergens rond de €700 a €800. Kost. Voor de rest zijn dit zeer betrouwbare motoren.

Waar je bij beide diesel uitvoeringen (2.5td en 2.5 dti) last mee kunt krijgen is de diesel pomp.

Rij nu zelf bijna een jaar in de dti en dit alles zonder problemen.

Voordeel vam de dti tov td is dat dit blok geen last heeft van de warm start perikkelen van de td.

Wat ik dan wel als nadeel beacht is dat het blok met lage buitentemperaturen niet of niet goed op temperatuur komt.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
jack-omegax3.0xe zei:
Aanvulling op het verhaal van Mart. Bmw heeft een vervanging gemaakt voor het inlaat spruitstuk waarbij de wervel kleppen van kunstof zijn deze richten weinig tot geen schade aan. Nadeel is dat deze ergens rond de €700 a €800. Kost. Voor de rest zijn dit zeer betrouwbare motoren.
hmm, is veel, of de prijs moet goed omhoog gegaan zijn. Denk dat 500€ bij BMW aan de kassa voldoende moet zijn voor een collector.
Overweeg ook de 530d collector, deze heeft metalen kleppen.
Ik rijd er al meer dan 100.000km mee en hij is 2 weken geleden nog grondig gecontroleerd en in superstaat bevonden.
De VOD was zelfs met voltallig team verbaasd dat de collector nog zo clean was.
(ik poets deze nl. elke zondag met 'ontroeter' hh. NOT)

1 voorwaarde voor een zuivere motor...EGR afsluiten, dit bespaart je een hele hoop problemen.
En nu mag iedereen hier komen zeggen wat ze willen over milieu en beter voor de motor verhaaltjes.
Ik ken niets van auto's, maar ik kan alleen maar vaststellen dat door deze ingreep mijn collector 100% clean is en de kans op drahlklappen-schade echt wel klein is. Dat is voor mij besparen op milieu want hierdoor moet mijn Omega veel minder snel gerecycleerd worden :p

jack-omegax3.0xe zei:
Wat ik dan wel als nadeel beacht is dat het blok met lage buitentemperaturen niet of niet goed op temperatuur komt.
Dan zou ik even de thermostaat checken...heb het met beide 2.5DTI's blijkbaar voorgehad.

Dus opelfahrer.
als je een goede kans hebt op één van de beste Omega's gebouwd, doen!
Hij verbruikt wel wat, verbaas je niet, ze moeten alle 6 eten krijgen.
Maar dan kan ook zijn omdat hij zo goed 'aan het gas hangt'.

De automaat is voor mij een pluspunt, maar ik heb ook het genoegen gehad een handbak te rijden, welke directer is met vermogen-afgifte.

Hou rekening met het dieselkoppel, dus winterbanden zijn een must, sperdiff is leuk en aangenaam.

Olielek wat drupt aan de intercooler (wiel RV) kan wijzen op een slechte klep op de motor (50€).

De injectoren durven soms stuk gaan, wat bij common-rail met 1 slechte(re) injector leidt tot niet starten bij warme motor.

Verder moet je er gewoon mee rijden, op tijd verzorgen en dan doet zij dat ook voor jou ;) :d
Je vind hier op het forum ongetwijfeld wel enkele specifiekiteiten over der grosse diesel, check zeker onze DTI-fahrer-garagetopics
 
Even stukje opgezocht . Zat in mijn hoofd met die €600,- ex bij opel.

Illuminat0r zei:
Ik had het eens in een PM gestuurd, maar dat mag gerust op 't forum staan hé.
Richtprijs is rond de 480€ incl. BTW

(600€ excl. bij Opel voor het originele stuk)

Illuminat0r zei:
hmm, wat ik zo 'vanbuiten' nog weet om de collector uit te bouwen:

*parafaan eraf (althans zeker toch het grote deel)
*plastic afwerkkap uitbouwen (3 vijzen 1 oliedop)
*luchtslang van EGR losmaken
*vacuum van EGR lostrekken
*EGR klep van InlaatColleTor (ICT) schroeven
*6 injector-pluggen losmaken
*10mm dop onderaan het 'kabelbakje' = 1 verliesbare schroef
dan bakje wegkantelen
*onderaan-achteraan de ICT zit een vacuum-stuurklep, die moet 'losgeschoven' worden uit een houder (dit is het blinde stukje werk)
*deze vacuum stuurklep heeft dacht ik een slangetje naar de sturing van die wervelkleppen die ook los moest...
*vuldruksensor, achterkant ICT, plug losmaken (recht tegenover de inlaat waar de EGR geschroefd zit)
*alle boutjes van de inlaat collector losmaken en ICT wegnemen

Probleem is een beetje dat je die kleppen niet zomaar kan wegnemen.
Ze hebben uiteraard een doel, maar stel dat er eentje zou gebroken zijn en je deze wil wegnemen blijf je achter met een vrij groot gat in je ICT.

PROBEER OOK ZEKER NIET DIE GEMEESCHAPPELIJKE STUUR-RAIL NAAR ALLE VERSCHILLENDE KLEPJES LOS TE KLIKKEN.
Die pootjes breken gegarandeerd af!

Als je ontbrekende micro-schroefjes vind op je kleppen, of schuin liggende kleppen of scheurtjes o.i.d. kan ik enkel maar aanraden een nieuw exemplaar te steken a rato van de geposte bedragen.
en natuurlijk moet er dan een inspectie gebeuren van cilinders en turbo
BMW referentie: 11617800580 "Aanzuigleiding" (van 530d, met metalen kleppen ipv plastic bij 525d)

voor de zoekfunctie:
2.5DTI wervelkleppen - drahlklappen - BMW vervangstuk 530d
 
Lijkt dus nog wel mee te vallen allemaal, erger als mijn gts kan het niet worden...
Ik heb vrijdag gemaild naar de handelaar (Duitsland) maar voorlopig nog geen antwoord ontvangen, zal denk ik wel met het weekend te maken hebben.

Mvg Ken
 
Bovenaan