Even ter info: Dit is niet relevant voor Omega B rijders !!
Het is over het algemeen een heel bekend probleem, je hebt een Omega A/Senator (systemen zijn identiek!) en je snelheidsregelaar valt uit, dit kan zijn:
Ik heb er vaak genoeg mee te maken gehad, ook bij mijn eigen auto's ! bij zowel mijn vorige A Omega als mijn huidige werkt het systeem niet naar behoren, bij mijn vorige werkte deze vrijwel niet.. bij mijn huidige valt deze keer op keer na het bevestigen (vaststellen snelheid) na een korte tijd daarna af.
De storing zit voor 99% in de stuureenheid, het is een 'stand-alone' systeem bestaande uit:
Je kan natuurlijk op de sloop een Omega A (zeldzaam) of een Senator B zoeken en daar een stuurmodule eenheid uit halen, je koopt dus een gebruikte eenheid ! als je dit met de gedachten doet je systeem hier weer feilloos werkend mee te krijgen ? Vergeet het !
De hebben allemaal dezelfde fout met de zogenaamde 'koude soldeerverbindingen', wil je dit toch doen, lever je gedeomteerde stuureenheid dan direct af bij een electronica specialist om deze volledig opnieuw te laten solderen !! Zelfs als het lijkt dat alle soldeerverbindingen goed zijn, (laat) ze dan toch alle re-solderen ! tijdens het solderen valt het als een kaartenhuis in elkaar, dat komt door dat dit destijds koud 'geslodeerd zijn met behulp van ''automatische Löttechnologie mit Zinnwelle in Stickatmosphäre'' dit is een techniek die vooral bij oudere elektronica veelal voor storingen zorgt.
Er zijn bedrijven die deze stuur eenheden reviseren, waaronder:
<a class="postlink" href="http/link.marktplaats.nl/400955951" onclick="window.open(this.href);return false;">http/link.marktplaats.nl/400955951</a>
Als je zelf verstand hebt van elektronica en je kunt goed solderen, dan kun je zelf een poging wagen. Dit laatste heb ik gedaan.
De stuureeheid bevind zich rechts naast het dashboard kastje, deze demonteer je door de klep te openen en de 5 bouten met dop 8 te demonteren, vervolgens kun je het kastje uitnemen (let op de bedrading van de verlichting en de schakelaar)
Vervolgens zit de stuureeinheid van de snelheids regelaar rechts bevestigd d.m.v. 1 parker (dop
Dit is de betreffende module:
Deze open je d.m. v een platte schroevendraaier, en vervolgens voorzichtig de alu gezette kantje naar buiten terug te buigen:
dan kun je de print er voorzichtig uit trekken:
Het gaat dus om de achterzijde:
Zoals je wellicht ziet, is er NIKS aan te zien !
Ik ben 2uur aan het solderen geweest en het resultaat was dit:
Niks veel aan te zien.. maar wel een snelheidsregelaar die weer feiloos werkt na het testen !
Succes !
Groetjes,
Sjors
Het is over het algemeen een heel bekend probleem, je hebt een Omega A/Senator (systemen zijn identiek!) en je snelheidsregelaar valt uit, dit kan zijn:
- zo nu en dan
- vaak
- continu
- of reageert helemaal niet
Ik heb er vaak genoeg mee te maken gehad, ook bij mijn eigen auto's ! bij zowel mijn vorige A Omega als mijn huidige werkt het systeem niet naar behoren, bij mijn vorige werkte deze vrijwel niet.. bij mijn huidige valt deze keer op keer na het bevestigen (vaststellen snelheid) na een korte tijd daarna af.
De storing zit voor 99% in de stuureenheid, het is een 'stand-alone' systeem bestaande uit:
- richtingaanweizer hendel met bediening voor snelheids regeling
- Stuureenheid
- Servo
- Kabelboom
Je kan natuurlijk op de sloop een Omega A (zeldzaam) of een Senator B zoeken en daar een stuurmodule eenheid uit halen, je koopt dus een gebruikte eenheid ! als je dit met de gedachten doet je systeem hier weer feilloos werkend mee te krijgen ? Vergeet het !
De hebben allemaal dezelfde fout met de zogenaamde 'koude soldeerverbindingen', wil je dit toch doen, lever je gedeomteerde stuureenheid dan direct af bij een electronica specialist om deze volledig opnieuw te laten solderen !! Zelfs als het lijkt dat alle soldeerverbindingen goed zijn, (laat) ze dan toch alle re-solderen ! tijdens het solderen valt het als een kaartenhuis in elkaar, dat komt door dat dit destijds koud 'geslodeerd zijn met behulp van ''automatische Löttechnologie mit Zinnwelle in Stickatmosphäre'' dit is een techniek die vooral bij oudere elektronica veelal voor storingen zorgt.
Er zijn bedrijven die deze stuur eenheden reviseren, waaronder:
<a class="postlink" href="http/link.marktplaats.nl/400955951" onclick="window.open(this.href);return false;">http/link.marktplaats.nl/400955951</a>
Als je zelf verstand hebt van elektronica en je kunt goed solderen, dan kun je zelf een poging wagen. Dit laatste heb ik gedaan.
De stuureeheid bevind zich rechts naast het dashboard kastje, deze demonteer je door de klep te openen en de 5 bouten met dop 8 te demonteren, vervolgens kun je het kastje uitnemen (let op de bedrading van de verlichting en de schakelaar)
Vervolgens zit de stuureeinheid van de snelheids regelaar rechts bevestigd d.m.v. 1 parker (dop
Dit is de betreffende module:
Deze open je d.m. v een platte schroevendraaier, en vervolgens voorzichtig de alu gezette kantje naar buiten terug te buigen:
dan kun je de print er voorzichtig uit trekken:
Het gaat dus om de achterzijde:
Zoals je wellicht ziet, is er NIKS aan te zien !
Ik ben 2uur aan het solderen geweest en het resultaat was dit:
Niks veel aan te zien.. maar wel een snelheidsregelaar die weer feiloos werkt na het testen !
Succes !
Groetjes,
Sjors