Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

omega caravan C20NE 1992

Goedemorgen Oopers/ster
Ik ben weer de eigenaar van de 23 jaar oude omega FB-DH-56 van mijn vader.
NeefNiels wilde hem wegdoen, derde auto blijft financieel bezwaarlijk, ook al lijkt de crisis voorbij.
En mijn zoon kreeg plotsklaps een nieuwe woning in Gouda. Het plan was gauw geboren, ik zet de Omega weer op mijn naam tot september, en dan kan ZoonSjoerd de maand augustus bij elk ritje Schiedam Gouda met een volle verhuiswagen hun spullen overbrengen.
Niels liet hem eind juli nog Apk keuren en moest daarvoor de voordragers vervangen.
De omega verhuist een "clanlid" van de McHubbies voor de tigste keer. Probleemloos was de verwachting, maar dat was niet helemaal zo.
Op de warmste maandag van deze eeuw knalde het klepdak er uit. Een Hollandia 100, als ik het goed uit het hoofd onthouden heb.
Gelukkig geen schade op de A20 en ook geen motor rijder onthoofd. Schrikken was het wel. Dakje zat er 9 jaar in of zeg je op?
Plakte met Duktape het dak weer dicht. (suggestie voor "nog iets aan de omega gedaan" rubriek)
Nu nog even kijken of ik er een paar pakkende foto's bij kan voegen.
105s5qt.jpg
19xo2g.jpg
294pgli.jpg

gr
Frits
 

ommie b2

Heer van Stand
Fijn dat deze oude baas weer terug op honk is. Maar wat na september? Toch houden? Hij is wel erg mooi hoor.

Toedels Yvonne
 
Goedemorgen Heer van Stand
of mischien mag ik Ommie zeggen.
je hebt het inderdaad goed. Vanaf eind augustus als de oude omega zijn laatste klus voor ons gedaan heeft doe ik hem weg. Met een beetje pijn in het hart maar met heel veel dierbare herinneringen en dankzij de OOP vele prachtige archieffoto's en verhalen.
NeefNiels en ik hebben alle opties nog eens langsgelopen. We hebben geen plek om hem binnen te zetten. En dat zal voor een toekomstige berijder die hem wil behouden, echt een absolute voorwaarde moeten zijn. Ik zal wat foto's bij van het verval dat nu zich nu niet langer laat verloochenen.
Oude liefde roest wel degelijk.
Ook nog gedacht aan een paar jaar wegbergen en de wegenbelasting opschorten. Geen echte oplossing, want na twee tot vijf jaar staan we voor de zelfde keuze; Doener NeefNiels zal nog minder tijd hebben naast zijn privé dierenasiel en straks opgroeiende dochter. En ik was al geen poetster en zeker geen sleutelaar.
Met van Kwawegen nog even ruggespraak gehouden, om het dakje te laten vervangen, maar volgens hem zal de volgende eigenaar hem slopen voor de onderdelen, zijn advies luidde; niets meer aan verspijkeren. Motorisch is er geen vuiltje aan de lucht, ruim 150duizend kilometer, zal komende dagen als ik mijn zoon bij de verhuizing help een foto van de kilometerstand nemen, maar verder zal er actie ondernomen moeten worden om deze Totilas een waardige oude dag te gunnen en voor de sloop te behoeden.
Zo staat het er dus voor Ommie.
gr
Frits
wrdgsz.jpg
24pwjyv.jpg
 

ommie b2

Heer van Stand
Tuurlijk mag je ommie zeggen.... Het is me duidelijk, maar wat een pijnlijk besluit. Maar wat je zegt, ookal zou je hem nu schorsen, er moet toch een keer een besluit genomen worden. en niemand van ons kan in de toekomst kijken. Al ben ik meestal geneigd de zonzijde te zien. Wie weet zijn er over een paar jaar wel mogelijkheden en is het nog vroeg genoeg om, als die mogelijkheden er niet zijn, hem weg te doen? Maar goed, dan zal je toch een plekje moeten hebben waar hij mag staan in de tussentijd. Je foto's, tja, hij is 23 jaar oud en dat is echt een hele leeftijd voor een doodgewone bijzondere auto natuurlijk. Ik heb geen oplossingen voor je, ook ik heb geen plek om hem binnen te zetten. We zijn maar met z'n tweeen, 3 auto's zou een beetje te zot zijn;). Je maakt een vergelijk naar Totilas, jammer eigenlijk, dat er voor auto's niet zo iets als een rusthuis is of zo. Zou het niets voor een museum zijn of zo? Of een verzamelaar van auto's zoals die meneer uit Brummen?
Zoals de vlag er nu bij staat zou ik er inderdaad niet teveel geld insteken. Misschien is er ergens op de sloop nog wel een vervangende ruit te krijgen? Dan is hij in ieder geval wind en waterdicht.

Ik wens je veel wijsheid toe

toedels
Yvonne
 
Bedankt voor het meedenken Ommie
En Geloof het of niet mijn Duktape oplossing is wind en waterdicht, tenminste de afgelopen twee weken, gebleken.
rian9u.jpg

Het verval gaat wel snel overigens. Nam NeefNiels de auto twee jaar geleden nog over zonder zichtbare roestsporen, twee jaar buitenstaan eisten wel hun tol. Zie
iz6b2b.jpg

Er is nog een tweede plek te zien, maar NeefNiels tilde daar niet zwaar aan; "zo'n schermpje kost nix en las je er zo in"
2qjf1hu.jpg

Heerlijk dat optimisme van de jeugd.
Als de C20NE tijdens de verhuizing de komende weken geen nieuwe kuren gaat vertonen zet ik hem te koop voor een statiegeld prijsje en ben benieuwd of die als onderdelen donor gaat fungeren of dat er nog een wedergeboorte in zal zitten.
Graag jullie inschatting Oopers.
Gr
Frits
 
Pff, zonde van zo'n mooie auto, maar als het roesten eenmaal begint wordt het snel minder. Allemaal een kwestie van geld, ik weet dat ik daar ook aan denk bij elke reparatie en onderhoud. Maar soms moet je ook gewoon praktisch zijn. Ik mag dat misschien niet zeggen (en zo voelt het voor mijn eigen omi ook niet) maar het is maar een auto. Ook ik wens je wijsheid.

Gr Rob vK
 
"Ik ben weer de eigenaar van de 23 jaar oude omega FB-DH-56 van mijn vader"


Heb je het nou over 2 Omi's? Op de plaat staat FB-DH-61, maar de 56 is ook een Omega uit 1992 ( ik ben even in de war) 8)7

Maar erg zonde van deze mooie Omega! Die motor kan nog jaren mee, dus daar zal het niet aan liggen. Jammer dat ie de afgelopen 2 jaar niet binnen heeft gestaan, dan was het zeker allemaal nog meegevallen. Er moet nu nogal wat geld besteed worden om 'm in perfecte staat te krijgen.

Ik zou mijn Omega ook het liefst binnen zetten maar ik heb ook er ook geen mogelijkheden voor. En om nou speciaal een plek te huren gaat me te ver :h

Maar ja, het is en blijft inderdaad maar een auto, maar niet zomaar 1. Een Omega!
Wellicht vind je een liefhebber, en anders kan altijd de motor nog dienst doen samen met andere onderdelen.

Gr. Martijn
 
Rob en Martijn
Bedankt voor jullie reacties.
Martijn is een oplettende lezer.
Het kenteken is idd FBDH61
sl4as7.jpg

Ik ben momenteel behoorlijk druk met de laatste loodjes de verhuizing en het opknappen van het huis van mijn zoon.
Volgend weekend is het klaar en zet ik de C20NE te koop; benieuwd wat het gaat worden de sloop of een doorstart.
Ik ben normaal gesproken helemaal niet zo op spullen en dingen; gaat iets stuk, koop een nieuw, maar deze omega's zijn eigenlijk niet te vervangen. Als ze verdwijnen is het voorgoed.
Gr
Frits
 
Goedemorgen Oopers/sters
Martijn schreef al, dat ik mij aanvankelijk vergiste in het kenteken (FB DH 56), tengevolge van mijn bijzondere dyslexievariant; "het opschrijven van kentekens van Oude Overleden Omega's."
Want dat had Martijn ook weer uitgevogeld; onder dat kenteken was in 1992 ook een omega geboren.

http://www.autoweek.nl/kentekencheck?kenteken=FB-DH-56

Niet ouder geworden dan 15 jaar geloof ik.
Het zijn maar auto's trooste een OOPer me. Maar dat omegavirus heeft wel occulte effecten op zijn berijders.
Ik ga vandaag de laatste verhuisrit met C20NE maken en zal daar een fotoreportage van maken met allerlei details van in exterieur.
Fijne dag Oopers
Gr
Frits
 

ommie b2

Heer van Stand
Goedemorgen,

Sterkte met de verhuis vandaag. Geen sinecure... ook wens ik je veel sterkte met de gemengde gevoelens. Ik had een heel verhaal geschreven, maar toch maar weggehaald;). Ik ben nou eenmaal een sentimenteel gebakkie. Het is inderdaad maar een auto, maar wel een die zijn bandensporen achterlaat in je hart.

Toedels
Yvonne
 
Beloofd is beloofd OOPers/sters, maar deze dag liep toch even anders.Dacht ik de volgeladen caravan helemaal leeg te lossen, werden wij, Sonja en ik, geheel tot ons genoegen opgezadeld met een oppasbeurt van ons jongste kleinkind.
Komende dinsdag verwacht ik de omega weer geheel gestript van binnen en buiten te kunnen fotograferen.
zo lieten we afgeladen omega achter;
culgp.jpg

z7n0z.jpg

Let op de tierips! De spiegel begaf het ooit eens, van Kwawegen te Bolnes heeft toen een rechterspiegel in de behuizing geplakt met twee componentenlijm. Maar blijkbaar, niet geheel afdoende zodat NeefNiels de afgelopen jaren zich genoodzaakt zag de zaak te zekeren met een tierip.
NeefNiels is blijkbaar van de tierips, want om aan het verzoek om detailfoto's van twee Oopers te voldoen, bedacht ik dat ik zeker een foto van de motor moest maken. En zie
209lts3.jpg

NeefNiels legde bij de overdracht vol trots uit, dat hij er een speciale raceluchtfilter in aangebracht had die volgas het geluid van een Ferrari evenaarde. Het zal, maar ik geef nooit vol gas.
Ik probeerde nog een integraalfoto van de C20NE te maken. Ik heb maar zelden de motorkap geopend, dus in verwondering en vol onbegrip fotografeerde ik:
xd1g6.jpg

Ik keek ook nog even naar het oliepeil, die zoals gewoonlijk geen reden tot bijvullen gaf.
Nu er om detailfoto's gevraagd werd keek ik voor het eerst naar het interieur, stoelen en zo zien er eigelijk gewoon nog onberispelijk uit.
2hzmnhx.jpg

e9f4ol.jpg

dinsdag zie ik de Omega in alle naaktheid en zal ik foto's maken van elk detail waarvan ik denk dat het er toe doet.
Als een OOper/ster nog wensen heeft laat het weten dan zet ik dat voor hen op de gevoelige plaat.
tot dinsdag
gr
Frits
ps
voor Yvonne heb ik nog een speciaal antwoord in petto omdat er over auto's en menselijk sentiment heel veel te zeggen valt.
 
Ik had beloofd een reeks detailfoto's te maken, maar waar zou een potentiële koper, geïnteresseerd kunnen zijn. In de staat van de stoelen bedacht ik.
Maar die zien er eigenlijk nog best puik uit.
28am2ir.jpg

Niet zo verwonderlijk. Op de voorstoelen werd (1500000km gedeeld door zeg 80 km per uur) pakweg driekwart jaar 8 uur gezeten. Sporen van slijtage zijn dan ook geenszins te bespeuren.De achterbank, volgens deze zienswijze, is dan nog geen maand oud.
Anders is het gesteld met alle delen die 23 jaar bloot stonden aan weer en wind.
Dat blijkt andere koek. Ik had de twee plekken die duidelijk aan het doorroesten waren al aan jullie getoond.
Maar bij nadere beschouwing is de staat van verval op vele plekken zichtbaar. Bijvoorbeeld rechtervoorportier:
xneybb.jpg

Zes of zeven jaar geleden verving van Kwawegen te Bolnes de dorpels van de achterportieren. Tot twee jaar geleden viel er geen teken van verval te bespeuren, maar nu ik de C20NE opnieuw onder de loep neem, begint het ook hier te borrelen:
2885vtk.jpg

Dan stuit ik op mijn inspectietocht ineens op iets onverklaarbaars. Onder de rechter voorstoel vind ik een attribuut dat onmiskenbaar des Omega's is, maar wat is dit in hemelsnaam?
16jo6jt.jpg

Kan iemand van de OOPers/sters dit thuisbrengen.
Misschien helpt het als ik inzoom op de nummers die er op staan:
257eptd.jpg

Zou dit een kussentje kunnen zijn dat uit de onderzitting van de voorstoel is gevallen?
Wie het weet moet het maar zeggen.
Morgen zet ik C20NE te koop. Zou 300 euro acceptabel zijn?
Dinsdag 1 september heb ik de omega caravan weer voor mij eigen deur staan. Rotterdam-Oost vlak bij station Schenkel. Voor iedere geïnteresseerde aldaar te bezichtigen en te inspecteren en ... natuurlijk uit te testen middels een proefrit.
gr
fr
 
etytzm.jpg

156149 km eindstand


even wachten bij de poort van de hemel.
20t53zp.jpg


De Poort wachter luistert naar de naam Romein. Zijn voornaam zal wel Petrus luiden. Hij neemt de sleutels in ontvangst.
Maar ook dit sacrale moment is tegenwoordig volledig gedigitaliseerd:
kbus7.jpg


het is volbracht C20NE

met grote dank voor de vele veilige ritten.
 
Bovenaan