Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Omega overleden?

Allen,
Afgelopen vrijdag reed ik met mijn omega op de snelweg, hoorde op een gegeven moment een ratelend geluid onder de motorkap vandaan komen. Dit geluid werd steeds luider tot dat op een gegeven moment het vermogen weg viel en de motor doofde.................

Gelukkig kon ik de auto uitlaten rollen en op de vluchtstrook tot stilstand laten komen.
Dat de auto niet meer wil starten zal wel geen verrassing zijn.
Hoor alleen de startmotor draaien.

Via rijkswaterstaat en een berger staat de auto nu op een parkeerplaats bij een pompstation langs de snelweg.

Nu heb ik een vermoeden, hopelijk heb ik het mis, dat mijn distributie geknapt is.
Wat zijn de symptomen van zo'n euvel tijdens het rijden?
Nu heb ik in het verleden met een vectra ook zoiets gehad maar daar zat een beveiliging op, zit deze ook op een omega?

Zou het mogelijk ook nog de waterpomp kunnen zijn, die afgeknapt is?

Alvast bedankt voor de input.
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
Als de mutiriem van de waterpomp kapot gelopen is dan zou deze nog moeten starten

Liep de temperatuurmeter ook op naar het rood?

Grt. Hans
 
Nee dat niet, wel iets hoger dan normaal.
Normaal halverwege, nu rond of tegen de 90 aan.
Had de afgelopen tijd wel last van schommelende temperaturen.
Maar wat het meest op viel was het ratelende geluid.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Wanneer de riem knapt dan heb je in 1x niets meer, en is de kans vrij klein dat je geen vervolgschade ziet. Dan is op zijn minst de afdekkap stukgeslagen.

Als ik het zo lees vrees ik dat hij olie en kvs is gaan mengen en daarop vast is gelopen. Bij een defecte waterpomp start de motor gewoon. Heb je gekeken of er olie in het expansivat zit of sludge aan de oliedop?
 
Zover ik heb kunnen zien geen olie in expansievat en geen sludge op de dop.
De auto wordt later deze week opgehaald dan zal ik er nog eens goed naar kijken.
De afgelopen dagen zat ik midden in een verhuizing, eigenlijk nu nog steeds ;)
 
Sterkte Patrick, wat ik er van begrijp: Als de distrie knapt heb je een hoop herrie en statt het blok vast, dus tornt niet meer of niet goed meer. Zou een hoop herrie moeten maken.
Verbeter mij mannen als ik het niet goed zeg.
 
Sterkte Patrick, wat ik er van begrijp: Als de distrie knapt heb je een hoop herrie en statt het blok vast, dus tornt niet meer of niet goed meer. Zou een hoop herrie moeten maken.
Verbeter mij mannen als ik het niet goed zeg.

Normaal ben ik niet van het verbeteren, maar je vroeg erom:

"Statt moet "staat" zijn.

Voor de rest klopt je relaas en ben je ruimschoots door naar de volgende ronde*O*

Ontopic: ik moet er niet aan denken dat de distri knapt en dat de motor de soep in loopt.
Ik heb die herrie nooit gehoord en hoop het nooit mee te hoeven maken.
 
R

Ralph

Gast
blok hoeft niet vast te staan. En herrie? Nee heb ze binnen gehad met het verhaal ze start niet.
 
Na alle verhuisperikelen staat de auto nu ook voor de deur.
Duurt ff maar dan heb je ook wat.
Een kleine inspectie onder de motorkap leerde mij dat:
De distributieriem NIET kapot is, hij/zij is nog heel en draait rond (tenminste bij het starten) :)
Het koelvloeistof reservoir leeg was :(
Bij het starten de startmotor versneld rondgaat :\
De auto nog steeds niet start :(
 

ommie b2

Heer van Stand
je hebt de distrie en de multiriem. De multiriem is zichtbaar. Voor zover ik weet zit de distrie achter een kap en is niet zichtbaar. Maar ook ik leer graag en hoor het graag als ik onzin vertel

Toedels Yvonne

Edit betere leesbaarheid dmv leesteken
 
Bedankt voor de heads-up maar ik had ook achter de distributie kap gekeken. :)
Die draaide ook, had markeringen aangebracht.
Grtz
Patrick
 
Bovenaan