Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Onderhoud automaatbak

Afgelopen zaterdagavond wilde de automaat niet verder schakelen dan de derde versnelling. Hij bleef niet vast hangen in de derde versnelling, dus hij stond niet in noodloop. Even door de standen heen, opnieuw gestart en weer perfect. Probleem heeft zich ook niet meer voorgedaan. Nu weet ik dat de positieschakelaar wel eens kuren wil hebben bij deze automaten. Iemand dit ook al eens aan de hand gehad? Automaat schakelt verder prima gezien de stand en leeftijd.

Inmiddels heb ik voor mijn aanmelding het forum al aardig door lopen spitten. Er staat toch altijd een hele lading aan specifieke Omega problemen, vaak met oplossing, waarvoor hulde trouwens!

Sowieso was ik al van plan om de automaat een beurt te geven, aangezien dat bij anderen bijna nooit gebeurt. Maar nou had ik gelezen dat Ralph hier op het forum ook de rembanden kan stellen. Da's nogal een specifieke klus die ik dan, ook als automonteur zijnde, liever aan hem over laat. Iemand een tip om met hem in contact te komen hierover?
 
Dat is jammer om te lezen zeg. Bedankt voor de link ook!

Er zijn zeker meerdere automaat specialisten, maar dit is ook weer een specifiek geval. Net zoals de ervaring heeft uitgewezen met diverse BMW's kun je de auto helaas niet zomaar overal achterlaten.

Ik ga dan inderdaad denk ik zelf aan de gang om de automaat gewoon te spoelen en de positie schakelaar te reinigen. Hopende dat dat voldoende soelaas biedt. Wordt vervolgd dus.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Er zijn er inderdaad maar weinig die je echt kunt vertrouwen.

Bakken hebben onderhoud nodig, in tegenstelling tot de verhalen over onderhoudsvrij zijn. Gewoon zelf olie en filter vervangen. Pakking niet vergeten. Als je geen gebonk hebt zal hij vast een stuk beter schakelen. De spoortjes in de positieschakelaar willen nog weleens vervuild raken wat voor rare gedragingen kan zorgen. Of de stekkers waar olie in staat.

Niet naar Opel luisteren en Dextron VI olie nemen voor je bak omdat ze DEX III niet meer kunnen leveren. DEX III is van o.a. Castrol nog gewoon te krijgen.
 
B-Buster, het verhaal komt mij erg bekend voor. Ook voor de ZF bakken bij BMW wordt een life time interval aangegeven. Je reinste onzin natuurlijk. Het interesseert hun niet, zolang ze maar door de garantie termijn heen komen. Daarvoor gingen er een hoop naar ZF zelf, in Dortmund. Die geven zelf namelijk wel degelijk aan dat overhoud nodig is en hebben zelf alle middelen om dit uit te voeren. Erg mooie service aldaar.

Bedankt voor je tip wat betreft de olie. Ik was inderdaad al van plan om gewoon DEX3 te bestellen. Het liefst hou ik alles zoveel mogelijk aan de OEM specificaties.
 

renepaul

Donateur 2024
Ook wil een software update wel eens een verschil maken.
Had zelf wat last van een bonkje af en toe.
Met de update naar versie 10 was het vele malen beter, en schakelde ook soepeler.
 
Dat is zeker een goeie! Is er hier iemand in de buurt van Heerhugowaard die dit kan? Ik neem aan dat je hiervoor Opcom of T2 nodig hebt? Staat wel op de planning om aan te schaffen, helaas nog niet aan toe gekomen.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
+ een computer met de software erop om de nieuwe versie in te kunnen laden op de T2, om daarmee vervolgens weer in de auto de TCM te kunnen updaten.
 
Helder. Ik ga kijken of ik dit voor elkaar kan krijgen.

Vandaag in ieder geval probleemloos heen en weer naar Luxemburg gereden. Automaat schakelt verder voortreffelijk.

Remmetjes rondom zijn besteld evenals alle filters, pakking voor de automaat en nog wat klein grut.
 
Bovenaan