Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Onregelmatig lopen na starten

Ik heb sinds kort dat de omega onregelmatig loopt als ik hem net heb gestart.Toerental schommel tussen 1000 en 1500 toeren.
Als hij even gelopen heeft dan is het weg.Ik heb al nieuwe bougie`s erin gezet,en ook de bougie doppen op de DIS vervangen(waren slecht).Maar nog steeds het zelfde.Heb hem uitlaten lezen,maar er zaten geen storingen/fout meldingen in. :? Ik ben een beetje door m`n iedeeen.Misschien weet er iemand een oplossing?
Groeten Henk.
 

Andrew

600.000
Lijkt een soort 2.2 kwaaltje, mijn Omega heeft het af en toe ook. Ik kan ook geen oorzaak vinden, maar de remedie bij mijn Omega is simpel en effectief: zodra ik dit na de koude start bemerk, dan de motor stoppen en opnieuw starten, dan is het altijd weg.

Een soort van kromme volt in het systeem en de Omega-variant van het welbekende CTRL-ALT-DELETE 8)

Andrew
 

yoyo

The UK brothers
Heb ik ook last van, maar het blijft na opnieuw starten ook.
Al een paar keer schoon gemaakt, maar hij loopt met een verhoogd toerental en dat zakt zachtjes naar een normaal toerental(+/- 700)
Wel valt het mij op dat als ik hem start zonder ECC aan dat hij sneller op het normale toerental uitkomt.
 
Andrew zei:
Lijkt een soort 2.2 kwaaltje, mijn Omega heeft het af en toe ook. Ik kan ook geen oorzaak vinden, maar de remedie bij mijn Omega is simpel en effectief: zodra ik dit na de koude start bemerk, dan de motor stoppen en opnieuw starten, dan is het altijd weg.

Een soort van kromme volt in het systeem en de Omega-variant van het welbekende CTRL-ALT-DELETE 8)

Andrew
Maar dat moet toch ergens vandaan komen?Zou het de LMM kunnen zijn?Of een sensor kruk/nokkenas?
Ik weet het echt niet.
 

Andrew

600.000
Uiteraard komt het ergens vandaan. Echter, zolang het bij minder dan 10 keer per jaar gebeurd en dan oplosbaar is met een simpele herstart van de motor, heeft het eigenlijk prio-0 bij mij.

Andrew
 
Andrew zei:
Uiteraard komt het ergens vandaan. Echter, zolang het bij minder dan 10 keer per jaar gebeurd en dan oplosbaar is met een simpele herstart van de motor, heeft het eigenlijk prio-0 bij mij.

Andrew
Kijk daar hebben we het verschil Andrew,bij jou is het soms.Bij mij is het iedere eerste/koude start.Maar de rest vd dag
loopt hij wel normaal na het starten.Misschien dat onze omega dokter iets kan vertellen.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Boes zei:
Bij mij is het iedere eerste/koude start.Maar de rest vd dag loopt hij wel normaal na het starten.Misschien dat onze omega dokter iets kan vertellen.

Als ik het zo lees dan lijkt het erop dat er de eerste keer iets niet goed gereset of aangestuurd wordt want bij een tweede start gaat het goed.
Misschien is het een optie om eens te kijken welke versie firmware er in de ECU zit, wie weet is er een nieuwere versie voor.
 
R

Ralph

Gast
Net zoals de V6 (start op 2 cilinders te weten 5 en 6) zodra deze ontbranden word dit gedetecteerd door de klopsensor waarna de rest van de injectoren ingeschakeld worden. De 4 cilinders starten op 3 waarna de 4e na detectie ingeschakeld wordt. Dit gebeurd via de injectoren. Een led aansluiten op de injectoren wijst uit welke. Vaak wordt de klopsensor vergeten in het onderhoud maar meet wel de ontbranding in de cilinders d.m.v. trilling. Een dergelijke sensor is dus een trilsensor en niet een gel ondersteund exemplaar. dus als deze blijft na trillen op zijn bimetaal zal hij blijven corrigeren. Vooral in de koude start. Een dergelijke meting tijdens de start zal uitwijzen wat er fout gaat of storing geeft.

Wat je in beeld moet brengen is (met de tech2):

Cilinder injectoren 1 tot 4.
Klopsensor
Nokkenassensor
Lambda1
en hiervan de waardes met elkaar vergelijken. Op de diagun X31 zit een stand monitoring deze geeft gelijk aan wat er fout gaat.
 
Ralph zei:
Net zoals de V6 (start op 2 cilinders te weten 5 en 6) zodra deze ontbranden word dit gedetecteerd door de klopsensor waarna de rest van de injectoren ingeschakeld worden. De 4 cilinders starten op 3 waarna de 4e na detectie ingeschakeld wordt. Dit gebeurd via de injectoren. Een led aansluiten op de injectoren wijst uit welke. Vaak wordt de klopsensor vergeten in het onderhoud maar meet wel de ontbranding in de cilinders d.m.v. trilling. Een dergelijke sensor is dus een trilsensor en niet een gel ondersteund exemplaar. dus als deze blijft na trillen op zijn bimetaal zal hij blijven corrigeren. Vooral in de koude start. Een dergelijke meting tijdens de start zal uitwijzen wat er fout gaat of storing geeft.

Wat je in beeld moet brengen is (met de tech2):

Cilinder injectoren 1 tot 4.
Klopsensor
Nokkenassensor
Lambda1
en hiervan de waardes met elkaar vergelijken. Op de diagun X31 zit een stand monitoring deze geeft gelijk aan wat er fout gaat.
Ralph kan je dat dan ook nog terugzien/halen nadat hij meerdere keren is gestart?Wat ik bedoel,ik start hem en rij naar jou en jij en dan kijken met de tech2.??
 
Boes zei:
Ralph zei:
Net zoals de V6 (start op 2 cilinders te weten 5 en 6) zodra deze ontbranden word dit gedetecteerd door de klopsensor waarna de rest van de injectoren ingeschakeld worden. De 4 cilinders starten op 3 waarna de 4e na detectie ingeschakeld wordt. Dit gebeurd via de injectoren. Een led aansluiten op de injectoren wijst uit welke. Vaak wordt de klopsensor vergeten in het onderhoud maar meet wel de ontbranding in de cilinders d.m.v. trilling. Een dergelijke sensor is dus een trilsensor en niet een gel ondersteund exemplaar. dus als deze blijft na trillen op zijn bimetaal zal hij blijven corrigeren. Vooral in de koude start. Een dergelijke meting tijdens de start zal uitwijzen wat er fout gaat of storing geeft.

Wat je in beeld moet brengen is (met de tech2):

Cilinder injectoren 1 tot 4.
Klopsensor
Nokkenassensor
Lambda1
en hiervan de waardes met elkaar vergelijken. Op de diagun X31 zit een stand monitoring deze geeft gelijk aan wat er fout gaat.
Ralph kan je dat dan ook nog terugzien/halen nadat hij meerdere keren is gestart?Wat ik bedoel,ik start hem en rij naar jou, en kan jij dan als nog kijken met de tech2.??
 
Bovenaan