Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Ook even voorstellen

Hi!

tl;dr
Sinds vorige week ben ik de eigenaar van een Omega 2.2 station uit 2003.

De lange versie:
Okay... nu moet ik even heel eerlijk zijn. Eigenlijk stond de Opel niet op mijn lijstje maar ik zocht een overbruggingsauto omdat ik van mijn ene baan ga switchen naar een andere waar geen leaseauto bij zit. M'n huidige leaseauto die ik volgende maand moet inleveren is best okay maar ik ben eigenlijk geen nieuwe auto waard. Ik heb zelf een paard en hang dus veel op stal rond. M'n auto was een grote chaos aan stof, stro, modder en daarnaast heb ik ook een flinke Duitse Herder die ook de nodige haren afgeeft. Mijn auto laat ik alleen wassen als ie een beurt moet hebben of bandenwissel. Dat ding stofzuigen is ook niet mijn favoriete bezigheid en ik heb nogal eens de neiging om dat uit te stellen. Toch is het me uiteindelijk redelijk gelukt om 'm weer schoon te krijgen. Los van dat is m'n auto uitgerust met een 3 cylinder diesel met 2 turbootjes. Het rijdt wel okay maar het is gewoon geen spannende auto om mee te rijden en dat is misschien ook wel de reden dat het me niet zoveel boeit.

Goed... terug naar de Opel. Komende maand stap ik dus over en ik zocht een auto. Het moest een grote station zijn ivm m'n hond, trekhaak hebben en genoeg kunnen trekken om een 1.5 paards trailer met een paard er in van zo'n 650 kilo (totaal kilootje of 1300 a 1400) er achter te hangen. Uiterlijk maakte me niet zoveel uit als ie technisch maar goed en comfortabel is. Het liefst niet al te duur. In de eerste instantie kwam ik op Volvo uit toen ik ook de Omega voorbij zag komen die vaak voor een appel en een ei worden aangeboden. Zo ook deze, wel veel gelopen (goede 3 ton) maar van 1ste eigenaar, met een motor die zo'n 100k geleden een revisie gehad had en met volledige onderhoudshistorie waarbij veel vervangen is. Een Business uitvoeren maar met de nodige (werkende) opties (climate, cruise control en een originele radio), raamslingers achter en natuurlijk gewoon wieldoppen. Voor mij prima. Meer heb ik niet echt nodig.

De Opel zag er van binnen en buiten heel netjes uit, blok klonk goed en stuurt gewoon prima. Je zou niet zeggen dat ie al zoveel kilometers heeft. Ze stond er al ruim een jaar of 2 en de accu was wel aan het einde. Erg goede deal gemaakt en vorige week de Opel dus gekocht. Inmiddels heb ik de accu vervangen, 4 nieuwe bougies er in, nieuw luchtfilter en olie ververst met een nieuw oliefilter. Een wereld van verschil. Het is gewoon echt een hele leuke auto om in te rijden. Veel stiller dan m'n leaseauto, comfortabeler geveerd en vandaag met een lege paardentrailer als test er achter kwam ie prima van z'n plek. Bovenal kan m'n hond gewoon languit liggen. Ik ben er eigenlijk heel blij mee en is ie boven verwachting.

Ja, er zijn wat dingetjes. De koplampen zijn behoorlijk dof en geven 'm wel een gedateerd uiterlijk. Die laat ik tzt wel polijsten. er zit een vage trilling in als ik in z'n 5 boven de 100 gas terug neem (en dus op de motor afrem wat trouwens weg is als ik de koppeling intrap), volumeknop van de radio heeft een wat eigen wil maar via stuurbediening werkt dat prima en de hoogteverstelbare stoel werkt niet. De zekering is er uit en als ik daar een zekering in doe dan werkt het motortje wel maar tikt ie en als ik zo voel lijkt het of het motortje wat lossig zit. Dat is in elk geval m'n lijstje na zo'n 500 kilometer rijden. Ik mag gelukkig gebruik maken van een brug en heb vroeger (toen ik oude auto's en geen geld had) veel zelf gesleuteld. Ik vind het leuk om te doen en dit is eigenlijk wel een auto die ik goed genoeg vind om op de weg te houden. Je ziet ze niet meer veel en ik vind het best een mooie en fijne kar. Het verhaal hoe ik naar de bougies heb lopen zoeken zal ik je maar even besparen :)

Goed, heel lang verhaal geworden. Afgelopen week veel op dit forum gelezen en ik hoop hier veel te kunnen leren en misschien ook nog wat bij te kunnen dragen.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Welkom!

Volumeknop: draaikopje eraf trekken (voorzichtig), gaatje boren in het plexiglas dat erachter zit, iets boven de draaiswitch. Daar wat contactspray inspuiten, heen en weer draaien en je knopje werkt waarschijnlijk weer als vanouds.
 
Dank voor alle reacties! @B-Buster dank voor de tip. Zit nog even te twijfelen of ik er een 2din aftermarket radio in zet of de originele gewoon hou. Eerst maar even alle technische dingetjes oplossen :)
 
Bovenaan