Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

opboren carterventilatie x2.0xev en y2.2xe

HOE OPBOREN VAN PIJPJE CARTERVENTILATIE:


Hierbij hoe op te boren van pijpje op gasklephuis.

Demonteer gasklephuis:

- Luchtslang afnemen
- vacuum slangen afnemen
- stekker(s) afnemen
- gaskabel (en evt Cruise Control kabel losmaken) (klemmetje draaien en uittrekken
- 4 moeren waar huis mee vastzit los maken

edit: evt gaskabel os maken als gasklephuis los is kan je er makkelijker bij

opm: Let op dat voetpakking van gasklephuis nog heel is, anders vervangen

=================================================

opboren van pijpje:

* max 1mm groter maken

- gasklephuis op zijn kop leggen

- van buiten naar binnen

foto van gasklephuis:

Carterontlgasklephuis.jpg



nadat de gasklep is opgeboord:

tankontluchitngsklep007.jpg


tankontluchitngsklep008.jpg



==================================================

EXTRA:

maak gelijk gasklep en alle pijpjes goed schoon met remmen reiniger

maak ook de stappen motor (ronde ding aan gasklehuis schoon:

- Demonteer stappen motor dmv 2 boutjes (torkx) los te draaien
- probeer pakking heel te houden, kun je hem weer gebruiken.

stappen motor:

101_2088.jpg


2 schroeven los:

101_2087.jpg


101_2086.jpg


elektrisch deel: dit gaatje lekker volspuiten met remmenreiniger en daarna wd40:

101_2081.jpg


als je deze gereinigd heb effe schudden hieraan, dan moet ie een tikkend geluid geven:

101_2080.jpg


mechanisch deel ook goed reinigen:

101_2085.jpg


101_2084.jpg




en weer in elkaar zetten, en werkt ie weer goed, je zal geen niewe hoeven te halen in 99 van de 100 gevallen, maar zit enkel het elektrisch deel vast!!!




gasklep van bovenaf:

tankontluchitngsklep014.jpg


Met dank aan Wim-v6

Gr Jack
 
Re: opboren carterventilatie x2.0xev en x2.2xev

Wat is het voordeel van deze 'mod', Jack ?

Raad van mijn zijde: doe er toch maar een nieuwe pakking tussen... kost bijna niets en dicht zeker beter af dan een gebruikte pakking :Y
 
Deze 2 motor types gaan heel slecht lopen ale de term carterventilatie mogelijk is.
Deze mod zorgt ervoor dat deze niet zo snel dicht slibt.

Gr jack
 

Andrew

600.000
Inderdaad een bekende oplossing. Alleen denk ik dat je door de extra ventilatie meer oliedamp gaat aanzuigen (dus olieverbruik). Ik heb in de 90 graden slang net voor het kleppendeksel een (originele GM) olieafscheider gezet, die vangt de oliedamp af en dat druppelt weer terug richting carter. Sindsdien (ruim 100.000 km) is de vacuumaansluiting op het gasklephuis nog steeds mooi schoon.

Overigens is de Y2.2XE (en ook de Z2.2XE) uitgerust met een volledig electronisch bediende gasklep met stappenmotor (drive by wire), dus geen mechanische bediening van de gasklep. De stappenmotor zit op het gasklephuis gefelst en krijg je onmogelijk los. De enige optie van reinigen is via de connector er contactspray inspuiten (WD-40 of remmenreiniger zou ik niet doen) en de gasklep tegen de veerkracht in meerdere keren goed openen. Zo goed mogelijk laten leeglopen en schoonblazen met perslucht. Bij mijn Omega was dit een groot succes.

Andrew
 
Bovenaan