Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Opel Omega 78NLGH Molenschot niet gekocht

Beste forumleden,

Er stond/staat in Molenschot bij Breda een mooie Opel Omega te koop. Rond de jaarwisseling is daar een optie op geweest, ik dacht dat ik gek werd dat hij verkocht was. Omdat het bijna te mooi is om waar te zijn. Is dat in dit geval inderdaad ook weer het geval? Wie weet wie die auto in optie heeft gehad maar toch niet heeft gekocht? Of is degene hier zelf actief?
In dat geval, wie kan mij vertellen waarom de koop niet is doorgegaan? Of tenminste, om niet te persoonlijk te worden: is er een technische reden geweest om van de koop af te zien? Mankeert er iets aan de auto?
Nu vind ik de vraagprijs sowieso te hoog. Mooie auto of niet, het beestje is en blijft wel ruim 12 jaar oud en is een courante auto die niet als collectors item of old- cq youngtimer weggezet kan worden, dat doe je met een goede Opel GT of een Monza GS/E in goede staat. Maar daar zou over te praten moeten zijn.

Wie maakt mij wijzer in deze kwestie?

In het kort mijn verhaal om te verklaren dat ik geïnteresseerd ben in de auto in Molenschot: Mijn lieve Omega 2.2 Business Edition uit 2001 met 178K op de klok en reeds ruim 11 jaar in bezit liet tijdens onze vakantie afgelopen kerstperiode opeens het koppie hangen en liep opeens tijdens het rijden op 3 poten. Pedalentest: P0303 - misfire cilinder 3. Eigen diagnose bleek te kloppen: bobinerail (Bosch 0221 503 031) defect. Laten vervangen en mijn vriendje liep weer (prima). Tijdens de reparatie bleek echter wat olie aan de bougie van poot 3 te kleven. Iets niet in orde dus. Tijd voor 'next of kin'?

Als laatste: wil een ieder zo vriendelijk zijn naar aanleiding van mijn vraag alhier niet snel die Omega voor mijn neus wegstelen? Please? :s

Met vriendelijke groet,

Oedo.
 

Joep

Verbannen
Olie bij de bougies is vaak te wijten aan een lekke kleppendekselpakking. Dit is relatief eenvoudig op te lossen en daar hoef je geen nieuwe Omega voor te kopen. :P
Ik wil je best helpen met het eventuele vervangen van de kleppendekselpakking. Afgelopen jaar heb ik dat klusje bij m'n eigen Omega ook gedaan.
 
Beste Joep,

Bedankt voor het bericht en het aanbod! Ik hoopte hier al een beetje op, fijn dat je ook meent dat het het kleppendeksel moet zijn. Er is echter meer aan de hand, zo weet ik sinds de APK ergens in oktober vorig jaar:

- Uitlaat vanaf de katalisator wordt minder
- Remleidingen worden minder
- Pakking tussen uitlaatspruitstuk en blok wordt minder
- Differentieel zweet iets

Hierboven schrijf ik steeds 'wordt minder' omdat het allemaal nog wel kan, de APK is ook probleemloos doorstaan, maar op niet al te idioot lange termijn zullen er (behoorlijke) kosten aan komen. De garage vond het niet een heel gek idee om eens naar wat anders om te gaan zien en ik ben het daar wel een beetje mee eens. Met pijn in het hart echter, wat is die Omega een fantastische auto! En wat zou een alternatief moeten zijn, De Skoda Superb? Daarin zitten mijn 3 dochters met de schouders strak aan elkaar als sardines in een blikje op de achterbank. Dan nog liever een Passat. Maar heel VAG kan me mijn rug op met die waardeloze TFSI blokken.
In huis (Opel) zou het de laatste Vectra nog kunnen zijn qua ruimte, maar heel erg mooi is die auto helaas niet naar mijn mening, De Insignia is volledig onbruikbaar als station, wat zit er weinig ruimte in die koffebak zeg. Mooie auto, maar daar kun je maar de helft in kwijt als je een Omega gewent bent.

Dus al met al, liefst een Omega voor altijd! ;) Natuurlijk dan nog het liefst mijn eigen, maar als het niet meer wil dan is het niet anders.
 
Dat hebben ze allemaal, en als ze die problemen niet hebben zijn er wel een shitload andere isseus. Nu weet je wat er mis is aan jou auto, dat weet je bij een andere niet, en probleemloos zijn ze vrijwel nooit.
 
warhamstr zei:
Dat hebben ze allemaal, en als ze die problemen niet hebben zijn er wel een shitload andere isseus. Nu weet je wat er mis is aan jou auto, dat weet je bij een andere niet, en probleemloos zijn ze vrijwel nooit.


Hier zit wel iets van waarheid in, stel je koopt die andere en die krijgt al die problemen binnen het jaar heb je dezelfde kosten + de aankoop ervan ben je duurder uit. En nu weet je wat je hebt.
 
Ik heb een optie op deze auto gehad. Ze hadden / hebben ook een erg mooie 3.0 met 65.000 km staan voor ongeveer hetzelfde geld.

Met de auto's is niets aan de hand. Wilde eerst voor de station gaan vanwege de ruimte. Toch voor sedan gekozen, gewoon mooier.

Wat mij deed terugtrekken is de belachelijke prijzen voor auto's van deze leeftijden. Ik rij nu een zeer luxe, goed onderhouden 2.6 met 'maar' 120.000 km voor ruim €4500 minder!
 
Daar hebben jullie natuurlijk wel een punt, ik weet nu wat ik heb maar weet nog niet wat het zou gaan kosten als ik het allemaal laat fixen. Vooral het integraal vervangen van de remleidingen is volgens mij een dure hobby. Wat ik net echter ben vergeten op te noemen is dat de achterste wielkuipen er ook niet beter op worden.
En hoe kijken jullie aan tegen het feit dat die andere bijna 3 jaar jonger is (nov. 2003 tegen mijn jan. 2001) en ca. 90.000 km minder gelopen heeft? Dat is toch serieuze winst, of zijn jullie daar ook niet van onder de indruk?
 
Je argument van bouwjaar en km zegt mij niets. Een goed onderhouden Omega (auto) draait makkelijk 500.000 of meer.

Deze beide Omega's met 65.000 en 87.000 km zijn mooi. Vergeet alleen niet dat allerlei rubbers e.d. wel gewoon slijten ondanks de lage km. Denk aan uitdrogen etc

Ik ging ook van 200.000 km naar 120.000 km. Maar met aanzienlijk minder geld dan bovenstaande en veel meer opties.
 
Beste Dennis,

Sorry, mijn laatste bericht heeft net dat van jou gekruist. Bedankt voor je informatie! Fijn ook om te lezen dat er eigenlijk niets mis mee is.

Groot punt voor mij is ook die vraagprijs, die is naar mijn idee onredelijk hoog, of het nu een erg goede auto is of niet. Zoals ik eerder schreef is het gewoon een courante auto die gewoon voor een bijpassende prijs verkocht zou moeten worden. Mag van mij best iets hoger zijn dan regulier omdat hij in erg goede staat zou verkeren, maar dit is niet reeel.

Zomoto: € 1250,- (bij 146000 en goede staat van onderhoud, op deze auto niet te corrigeren, dan geeft zomoto geen prijs)
ANWB KL: € 3550,- (bij een Bovag bedrijf)

Lees net nog je terechte argument van rubbers e.d., dat had ik me ook al gerealiseerd. Maar ja, met tweedehands (en zeker de oudere) is altijd wel wat aan de hand.

Heel leuk om je hier zo snel te hebben gevonden, bedankt! En natuurlijk heel veel plezier en geluk met je nieuwe aanwinst!

Groet,

Oedo
 
De 3.0 is voor mij geen optie helaas, ik moet wel een station hebben, anders red ik het niet in de vakanties. Maar wel een erg mooie auto!
 
Weet ook nog wel een mooie zilvergrijze Business station te koop staan, weet dat ie vanbinnen wel netjes is en hij heeft een vervelende kras op de linker achterdeur. 2.2ton erop ;)
 
Een alternatief voor een Omega? Dan kijk je al meer naar een BMW 5 serie of Mercedes E klasse...

Altijd overwegen of de kosten die je moet doen en de jaren die hij er dan weer tegen kan opwegen tegen de aanschaf van iets anders...
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Laat je inderdaad niet teveel sturen door de leeftijd. Ik heb best wat 2003'ers gezien de afgelopen tijd, leuk dat het de laatste Omega's zijn maar ik heb de indruk dat Opel in deze jaargang weer wat heeft bespaard... ze hebben in de regel meer roest dan iets oudere B2's. Gelukkig zijn er goede exemplaren maar daar moet je goed naar zoeken.

Het is nog niet zo erg als de 98'ers (die hoor je roesten, slechtste jaargang sinds de pre-facelift die je kunt hebben). Wel weer een goed voorbeeld dat je graag een auto wilt hebben die netjes bijgehouden en onderhouden is. Worden bijv. regelmatig de randen van de achterste wielkasten goed schoongemaakt dan blijft roest daar ook lang uit.

Prijzen.. je kunt geluk hebben en een leuke deal tegenkomen, maar de betere Omega's lijken inmiddels weer duurder te worden, waarschijnlijk ook omdat ze in het zakelijk verkeer interessanter worden (bijtelling).
 

Vega

Medewerker
Administrator
oedo zei:
- Uitlaat vanaf de katalisator wordt minder
Normale slijtage, hebben we allemaal last van.
- Remleidingen worden minder
Komt bij sommige voor is goed te repareren.
- Pakking tussen uitlaatspruitstuk en blok wordt minder
Hebben of krijgen alle 2.2 last van.
- Differentieel zweet iets
Ook hier hebben vele Omega's last van, is goed te repareren.

Ik denk dat de kosten van repareren niet opwegen tegen de kosten van een andere waar je waarschijnlijk ook weer tegen deze problemen gaat aanlopen.
 
Heren, bedankt voor alle informatie en inzichten.

@ Vega: zou je ook ongeveer een idee hebben van wat ik ongeveer kwijt zou zijn voor genoemde reparaties?

@ Dennis: heb je die Omega in Molenschot ook van onderen bekeken? Hoe het zit met dorpels en wielkuipen en zo?

Dat laatste is voor mij namelijk wel een heel groot argument misschien iets anders te halen, dat me die wielkuipen wegrotten. Of is zoiets ook betrekkelijk makkelijk aan te pakken? Dat het nog weer een jaar of 2, 3 meekan?

Groet,

Oedo
 

Joep

Verbannen
oedo zei:
...zou je ook ongeveer een idee hebben van wat ik ongeveer kwijt zou zijn voor genoemde reparaties?


Groet,

Oedo
Even met Ralph contact opnemen. Hij heeft jarenlange ervaring met sleutelen aan Omega's. Remleidingen vervangen en differentieels zijn hem niet vreemd. Ook ben je onderaan de streep bij hem vaak het goedkoopst uit.

Profiel van Ralph: memberlist.php?mode=viewprofile&u=378

Overigens is elke auto op te lappen zodat deze weer 2, 3 jaar mee kan. Doe je het goed, dan kan ie veel langer mee. Pak je een beunhaas dan sta je na een paar jaar voor hetzelfde verhaal.
 

tonboy

Verbannen
wil je goedkoop uit zijn en niets tegen goede tweedehands onderdelen hebben (maar uiteraard dan wel origineel) dan is Berry in Mildam de beste optie. Die heeft een sloperij in zijn achtertuin en onder zijn bed :) , en kan je zeker direct helpen.
 
Bovenaan