Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Opel Omega B1 aanschaffen? Waar op letten, beste motor etc.

Goedendag,

In het voorsteltopic al verteld dat ik deze zou posten, ik ben Willem en zit er aan te denken om een Opel Omega, specifiek de B1 versie aan te schaffen.

Waarom een Omega? Ik zal vertellen waarom, ten eerste vind ik het een mooie auto. Achterwielaandrijving, voor mij een enorm pluspunt. Dan de grote van de auto, ik hou van grote luxe sedans. En dan als klap op de vuurpijl, de prijs, ze zijn relatief erg goedkoop maar misschien is er wel een negatieve reden waarom? Daar wil ik graag achterkomen.

Mijn vragen, roesten ze veel/hard? Is het onderhoud duur? Ik heb nu een Skoda octavia 2.0 8v uit 2004 en qua onderhoud is die niet echt duur, zo'n 800 euro per jaar op 13.000km per jaar.

Wegenbelasting en verbruik is mij bekend, en hou ik rekening mee, ik heb ook een Mercedes W211 uit 2002 gereden met de 3.2 benzinemotor.

Ik twijfel daarbij ook om (weer) een W211 Mercedes aan te schaffen. Ik vraag mij vooral af of de Opel Omega dan het goedkopere alternatief is of dat ik er beter niet aan kan denken.

Ik ga morgen een Opel Omega bekijken, een 2.0 16v automaat. Dan ook gelijk mijn volgende vraag, welke motor is echt het meest betrouwbaar? Ik wil de Omega het liefst minstens 2 jaar rijden zonder al te veel problemen. Alle auto's die ik tot nog toe gehad heb, hebben mij nog nooit in de steek gelaten.

Met vriendelijke groet,

Willem.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
De betrouwbaarste is degene die het beste onderhoud heeft gehad, niet alleen de afgelopen 2 jaar maar ook de jaren ervoor. Alle motoren kunnen slecht tegen lange olie intervallen. Alle versnellingsbakken zijn technisch vergelijkbaar aan elkaar. Olie lekken is van elke versie een hobby. Een 4 cilinder moet harder werken en slijt in mijn ogen sneller, een V6 kost wat meer in onderhoud maar is duurzamer mits goed bijgehouden.

Wat er een gaat kosten is niet te zeggen, maar van auto's die bij ons langskomen is met 800 euro de lijst met aandachtspunten niet betaald. Zeker niet voor "dealer onderhouden" exemplaren.

Zoals je zelf constateerde zijn ze goedkoop, wat het helaas mogelijk heeft gemaakt dat knakenrijders er al een aantal jaren in hebben gereden met minimale investeringen en ze nu dumpen. Een goede vinden kost tegenwoordig serieus veel tijd. Een goede maken, dat kost teveel als ie niet goed bijgehouden is.

Roest op deze leeftijd is vrijwel standaard, dus niet kopen zonder op de brug te hebben gekeken. Een W211 rijdt een stuk moderner, ga je die vergelijken met een B1 2.0 dan gaat het tegenvallen. Heb zelf een W211 3.0 CDI, CLS 350 en 500 gehad ernaast. De Omega was in de jaren veruit de betrouwbaarste, zeker minder gecompliceerd. Mijn Omega vs. het huidige aanbod is geen eerlijk vergelijk, die heeft een W212 aan onderhoud gekost.

Een 2.0 automaat is verre van vlot, was ie destijds al niet en in het hedendaagse verkeer al helemaal niet. Dat moet bij je passen. Qua verbruik vrijwel gelijk aan een 2.5 automaat.
 
Waar moet ik bij jaarlijks onderhoud aan denken qua euro's? De Omega die ik ga bekijken zit wel een onderhoudsboekje bij, echter verder geen info in de advertentie wat er zoal gedaan is. Regelmatige oliewissel (aantoonbaar) is dus belangrijk check, alsook natuurlijk de distributieriemset, want dat kost geloof ik ook zomaar 600 euro? De Omega die ik heb zien staan word voor 3k aangeboden met 112.000km. Lijkt mij een redelijke prijs toch of niet? Anyhow, ik ga die dus bekijken maar ws niet kopen maar wie weet misschien ben ik zo verkocht.

En B-buster ik heb je topic zojuist gelezen w.b.t het opknappen van je B1, echt een soldaat ben je :D hoe goed je die auto hebt bijgehouden en aan preventie hebt gedaan. Ik ben daarvan echt onder de indruk en waardeer dat zeer.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dank, leuk dat te lezen. De betrouwbare hier is vooralsnog de B2, de B1 gaat dat nog worden.

Verkijk je niet op lage kilometerstanden. Je kunt je gaan afvragen of 112k niet wat (te) weinig is. 20+ jaar lang de boodschappen met zo'n auto doen doet veel meer schade dan 300k over de snelweg sturen (mits tijdig onderhoud, uiteraard).

Vaak liggen de draagarmen eruit, zijn de schokdempers bij dat soort standen origineel, zijn de rubbers van de achterbrug (bij Opel niet meer leverbaar) alle 4 nog origineel en opgereden en/of uitgedroogd door leeftijd. Je eerste investering daarin zit op 1000+. Schokdempers zijn goed want hij rijdt heel comfortabel? Ze horen juist te dempen, niet te laten deinen. De Sachs die Opel monteerde zijn na 100k op. Ik zie velen de 200k ermee halen en zich verwonderen waarom de banden en draagarmrubbers zo snel slijten. De ophanging is nog erg jaren 80 dus je moet alles doen op deze leeftijd, anders blijf je losse onderdelen wisselen. Zonde van elke keer opnieuw uitlijnen en banden kopen die scheef afslijten.

Distri elke 60k. De 4 cilinders incl. waterpomp, de V6 kan zonder (die wordt door de multiriem aangedreven) maar als hij er al een tijdje in zit; vervangen.

Roest bij de wielkasten, bij de raamrubbers, onderkant deuren, bij de krikpunten achter (je zult eronder moeten staan om dat goed te kunnen zien, bij de balken voor en achter, rond het stuurhuis, onder de accubak, onder het parafaan onderin de voorruit (dat zal gedemonteerd moeten worden wil je het zien), bij de dorpels. En bij slecht bijgehouden door de vorige eigenaren op allerlei andere plekken.

Opletten of er vocht onder het tapijt zit en indien het droog aanvoelt toch checken of het naar oud vocht ruikt. Dan zit het eronder met een bitumen laag ertussen die het vasthoudt.

Check de werking van de ECC, met name of ie koelt (airco) maar ook of links en rechts dezelfde temperatuur produceren. De kleppen in het kachelhuis willen weleens stuk gaan waardoor je aan 1 kant warmte of koeling krijgt.

Kijk of de koplamp hoogteverstelling werkt en of het chromen deel met de lens erin niet te laag in de behuizing ligt: de stelnokken gaan stuk. Heb ik revisiesetjes voor, volgens de dealer mag je een nieuwe koplamp aanschaffen (die na kort daarna ook stuk gaan of het al zijn, want oude voorraad).

En zo kunnen we nog wel even doorgaan, maar daar zijn reeds topics mee gevuld.
 
Als je een Omega een jaar of 2 wil rijden, zullen de kosten nog wel binnen de perken blijven. Ze voor langere tijd goed conserveren en goed houden, is een ander verhaal. Grootste boosdoener is vaak toch de roest. Achteraf gezien heb ik met een B2 uit 2000 een goede koop gedaan met 81dkm op de teller in 2015. Inmiddels staat er bijna 3 ton op en nog steeds erg goed qua roest. Daarvoor moet je ‘m wel goed bijhouden en degelijke holleruimteconservering toepassen. Mijn vader heeft vorig jaar ook een B2 gekocht met 38dkm op de teller. Dat was een garage queen die gelukkig amper roest had. Desondanks toch voorzorgsmaatregelen getroffen om de boel goed te houden.
Hou er verder rekening mee dat nagenoeg alles met rubbers vroeg of laat vervangen moet worden, zéker de distributieriem als absolute topprioriteit. Die kun je in Duitsland bij de dealer laten vervangen voor een euro of €450. Daar rij ik zelfs vanuit Vlijmen voor naar Duitsland. Ook draagarmrubbers drogen uit. Koop hier geen goedkope zooi, maar ga voor iets van Lemförder. Draagarmen van €30 het stuk zijn weggegooid geld.
Voor de rest zoek ik altijd auto’s zónder trekhaak, puur omdat ze dan minder hard hoeven te werken en dat is motorisch simpelweg een plus.
Grootste voordeel van Omega’s is dat ze niet echt populair zijn, dat drukt de prijs.
 
Ik heb vandaag 2 Omega's bekeken een had last van roest bij de deuren, de andere zo op het oog niet. Maar de tweede auto was ik eigenlijk te laat (was al donker aan het worden) om goed te kijken, en het boekje (onderhoud) was er niet bij. De man vertelde mij dat hij anders even moest mailen of het boekje er uberhaupt is, en sowieso een andere keer (bij daglicht) terugkomen. Uiteraard wist ik dit, maar ik wou toch ff snel kijken haha.

Ze hadden ook allebei een trekhaak :$ Ik lees dat dat niet zo'n goed idee is. Ik zou echter wel een trekhaak willen vanwege handigheid als je een keer een kast oid zwaars moet ophalen. Over trekhaak gesproken, eentje was sowieso aftermarket, met een balk in de kofferbak gemonteerd, gebeurd dit altijd zo? Ik dacht er namelijk het reservewiel aan te treffen (onder het tapijt).

Hoe dan ook, dit waren voorlopig de laatste die ik wou bezoeken. De rest is mij te ver weg, maar ik denk ook een zwarte te willen i.p.v zilver/grijs.

Tips blijven welkom, ik ga MP in de gaten houden.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Reservewiel staat links tegen de zijkant, een originele trekhaak heeft bij een sedan inderdaad een plaat midden over de vloer van de kofferbak. Net de mooiste oplossing.
 
Als je een kast wil vervoeren heb je geen trekhaak nodig. Gewoon de achterbank plat en klaar. ;)

Ik heb in m’n sedan een tweepersoonsbed met twee matrassen vervoerd, ging ook prima!
 
Bij een station ligt het reservewiel wel in de vloer maar ook daar zijn er bevestigingen van de originele trekhaak binnen in de wagen.
 
Bovenaan