Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Opeltje is overleden vermoed ik

Helaas... na een paar maanden en zo'n 4000 km gereden is vandaag m'n Opeltje aan z'n einde gekomen ben ik bang.

Ik had vanmiddag file en ineens rook ik een vage koelvloeistof geur. Een paar meter verder stoom onder de motorkap. Vet balen natuurlijk. Temperatuur liep langzaam richting 100 graden en gelukkig was er een vluchtstrook dus Opeltje snel daar naar toe gemanoeuvreerd. Motorkap open en in de eerste instantie leek de bovenste slang nat dus ik dacht aan een lek. Opeltje af laten koelen, file maar afgewacht (het was uurtje of 6) en na zo'n 45 minuutjes rustig met 80 naar huis gereden. Thuis nog eens goed gekeken en toen zag ik dat de slang een stuk van de radiateur af was geschoven. Slang er weer goed opgezet, Opeltje even laten draaien en ja hoor... begon weer te lekken. Zou die klem lam zijn? Nieuwe klem er op, stevig vast gedraaid en ja hoor... weer lekken (wel minder). Het lijkt er op dat ie veel te veel druk opbouwt in het koelsysteem.

In het expansievast ligt een dopje los. Zit daar een vlotter in?

Zelf denk ik dat de koppakking gesneuveld is of heeft iemand nog een andere suggestie?

Owh... nog iets geks. Na dit "incident", als ik m'n lichten aan zet gaat m'n boordcomputer uit. Lampen branden wel... heel gek.

Wel jammer... ondanks dat het een oude bak is met veel kilometers vond ik 'm wel lekker rijden.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dan zou je ook de dop op je expansievat moeten horen sissen, die is erop gemaakt om bij overdruk lucht af te laten. En uiteindelijk ook over te lopen. Tenzij deze veel te vast gedraaid is en die functie daarmee vervalt..

Radiateur niet gewoon gescheurd? Op die slang aansluiting gaan ze vaak stuk. Klein haarscheurtje kan voor een hoop waterverlies zorgen.
 
Heb ik naar gekeken. Met de huidige klem (zo'n veer-klem) drukt ie de slang van de radiateur af. Dat gaf ook die flinke lekkage vanmiddag. Ik had 'm vanavond er weer op gedaan, koelvloeistof bijgevuld en even laten draaien maar het spuit er best hard uit en drukt weer de slang los. Vandaar dat ik eerst dacht dat de klem wat lam was (die heb ik vervangen voor een slangenklem die je aan kunt draaien) maar dan nog druppelt ie koelvloeistof uit de slang op het punt waar het op de radiateur zit. Bij het losdraaien van het expansievat komt er wel behoorlijk wat druk vrij.
 
Hoe ziet je olievuldop eruit? Zit daar witte prut aan?

Wat betreft de boordcomputer: niet toevallig het wieltje voor helderheid van instrumentenpaneel rechts naast de mistlichtschakelaars helemaal naar beneden staan? Dan lijkt t overdag ook alsof je de boordcomputer “uit” hebt.
 
Nope. Geen prut aan de dop. Gisteren de radiateur met een felle ledlamp nog goed bekeken, ziet er vrij "vers" uit (d.w.z. niet oud en de auto is ook goed onderhouden verder). De aansluiting lijkt ook goed, als er een haarscheurtje in zit dan is dat met het blote oog niet te zien, slang is ook prima. Het bubbelt ook niet in het expansievat (was vroeger ook een truukje om te kijken of de koppakking stuk was als de radiateur borrelde met dop los) dus ik weet niet of dat een teken zou kunnen zijn en of dat uberhaubt in het expansievat niet borrelt omdat de drukopbouw anders is. Wel duwt de druk de bovenste slang los van de radiateur dus er lijkt wel teveel druk te zijn. Zo met een goede slangenklem en de dop van het expansievat een slag los blijft ie eigenlijk wel goed rijden en lekt nog wel iets door de slangenklem heen. Temperatuurmeter heeft een soort eigen leven en schommelt ergens tussen de 70 en 90 graden maar file rijden zou ik niet meer durven en paardentrailer er achter al helemaal niet meer. Opeltje start en rijdt verder prima. Wij (sleutelen toch best veel maar meer aan trekkers) komen er niet echt uit.

En hoe stom, hoe het heeft gebeuren weet ik niet, maar ik heb inderdaad aan het wieltje gedraaid blijkbaar tijdens m'n pech-sessie. Stond inderdaad naar beneden.
 
Een thermostaat doet feitelijk toch niets anders open of dicht gaan bij de juiste temperatuur? Het open of dicht zijn (stel even dat ie stuk is) zou toch geen extra druk mogen geven maar alleen de circulatie van het koelvloeistof op gang moeten brengen? Temperatuurmeter is altijd al wat eigenwijs geweest als de motor van koud naar bedrijfstemperatuur ging. Als ie eenmaal op temperatuur was dan werkte het goed. Dus een thermostaat zou ook nog wel eens een boosdoener kunnen zijn alleen snap ik die overdruk (om het even zo te noemen) niet dan.
 
Klopt, heel spannend is zo’n thermostaat niet. Zou kunnen zijn dat daar ergens een blokkade in t systeem zit (eventueel). De temp meter op dashboard gaat via losse temp sensor. Die kun je eventueel ook nakijken.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Een niet kloppende temperatuurmeter is vaak op te lossen door een extra massakabel.

Als je thermostaat niet open gaat dan gaat het water maar 1 kant uit wat voor problemen kan zorgen. Of je radiateur zit verstopt. Optisch netjes zegt niet alles natuurlijk. Tijd voor verder onderzoek.
 
Super bedankt voor het meedenken allemaal. Echt heel tof _/-\o_

Omdat ik toch vervoer voor m'n werk nodig heb (elke dag 80 km), er inmiddels een redelijke stapel "dingetjes" zijn: koelingsproblemen (los van de oorzaak), kleppendekselpakking, trillen boven de 100 in z'n 5 bij afremmen op de motor vanuit de achteras en een redelijk olieverbruik, distributieriem die over 20k moet en wat allemaal of redelijk wat geld of een hoop tijd kost, denk ik dat ik het voor gezien hou. 350.000 km is best een respectabele stand en 't is niet vreemd dat er dan dingen stuk gaan. Wist ik ook toen ik 'm kocht en had 'm ook als overbruggingsauto. Rijden zolang hij het doet. Hij heeft me nu nog niet veel gekost en wil voorkomen dat 't een money-pit wordt. Bij het autobedrijf waar ik vanmiddag voor een andere auto ben wezen kijken krijg ik er nog 150 euro voor (sloopprijs) en dat vind ik prima. Kom ik uit op z'n 34 cent per kilometer en een paar maanden met best veel plezier toeren. 't Was echt helemaal geen verkeerde auto wat gewoon echt lekker rijdt.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Realistische afwegingen maken is dan inderdaad verstandig. Met dit soort km standen mag je zeker verwachten aan het werk te moeten of een ander daarvoor betalen. Vaak heeft de vorige eigenaar dat al een tijdje niet gedaan dus je begint met achterstand. Op de nog onbekende reden van je koelingsprobleem na is het lijstje niet spannend, maar het moet wel weer gebeuren. En dan nog de vraag in hoeverre de opvolger beter is / minder gaat kosten na aanschaf.

Het lastige is dat veel bedrijven er geen kijk (meer) op hebben en maar onderdelen naar zo'n auto gaan gooien waardoor de rekening oploopt en de oplossing ver weg blijft. We hebben al een hoop gepruts langs zien komen, ook van merkdealers.

Jammer dat het van korte duur was!
 
Ligt er inderdaad aan wat je ermee wil. Tegenwoordig koop je een acceptabele Omega voor €2500. De oude als onderdelenleverancier is dan een mooie optie, kost alleen tijd met slopen.

Heb zelf ook regelmatig getwijfeld de Omega weg te doen, maar alternatieven bleken duur en/of slecht. Dan maar de oudste bak van de straat rijden. ;)
 
Mee eens. Maar goed, de uitvoering die ik rij (vrij kale Business) met over de 3 ton aan km's koop je voor ruim onder de 1000. Deze had 2 jaar stil gestaan dus ik heb erg laag geboden. Was wel 1ste van eigenaar die 'm wel goed onderhouden had. Daarom durfde ik de gok te nemen.

Maar goed, als je uitgaat van een dagwaarde van 6 a 700 euro (mijn bod was een stuk lager overigens). Kleppendekselpakking van een paar tientjes is niet zo spannend en da's een half dagje sleutelen schat ik (vooral even uitzoeken hoe alles zit). Het trillen vanuit de achteras was een vreemde, tussenaslager, rubbers, hardy schijf, vloeistoffen e.d. zijn goed, het was echt vanuti de 5e versnelling met afremmen op de motor, met koppeling in of in z'n 4 was het niet. Dus dat kan dieper liggen dan een paar tientjes. Het koelingsprobleem. In het meest gunstige geval is het de radiateur vervangen wat ook niet spannend is, vlotter in expansievat was stuk dus die ook gelijk, in het meest ongunstige geval is het de koppakking en moet de kop gevlakt worden. Distributieriem, waterpomp en spanrollen... tussen de 250 en 300 euro (om te laten doen). Al met al loopt het al behoorlijk op (even het olieverbruik voor lief nemen) en dan weet ik niet of het geld is wat ik in deze auto wil pompen. Ik ben redelijk handig maar voornamelijk aan oude auto's en oude dieselblokken van trekkers zonder sensoren en elektronica, dit is wel wat uitzoekwerk dus trek daar een paar dagen sleutelen voor uit. Dan is de vraag of je weer een paar maanden probleemloos rijdt of dat je tegen het volgende probleem aan loopt. Die auto's hebben helaas niet het eeuwige leven. Als het een specialere/luxere uitvoering was dan misschien wel.

Een andere optie wat ik kan doen is deze auto schorsen, andere auto zodat ik toch m'n woon-werk heb en op het gemakje aan deze beginnen kijken of het een beetje te fixen is (m'n dochter begint volgend jaar ook aan haar rijbewijs en dit is best een vette 1ste auto). Dan is de druk er in elk geval af. Sloopprijs van 150 krijg ik volgend jaar ook nog wel en anders, als het echt niet meer te fixen is kan ik altijd nog meedoen met Banger racing 8)
 
Bovenaan