Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Piepende sensor alarm

Na een warm onthaal wil ik het eerste probleem maar eens aan jullie voorleggen.

Mijn Omega heeft een originele alarminstallatie, waar ik overigens niet al te veel belang aan hecht.
De sensor die linksboven aan de a-stijl hangt, geeft een hoog piepend of soms een hoog "borrelend" geluid (beetje vergelijkbaar met een flesje cola wat wordt geschud en waar de prik net langs het dopje gaat)
Dit doet ie altijd, zowel van contact af als rijdend.

Als ik er met de vinger een beetje op tik kan het even weggaan, maar vaak niet voor lang of helemaal niet.
Zoals gezegd heb ik niet echt interesse bij het alarm, ik heb de toeter al afgeschakeld en vind de startonderbreker maar lastig.
Volgens de garage kan ik de kabel gewoon doorknippen, maar dat is me misschien wel iets te makkelijk.

Iemand bekend met dit fenomeen?
Is het mogelijk en moelijk de hele installatie te demonteren, zodat de centrale deur vergrendeling weer op de sleutel werkt (als de servos niet kapot waren :P )
 
Het zou wel zonde zijn om dit originele alarm er af te halen. Maar gaat het alarm dan ook weleens af omdat je de toeter eraf hebt gehaald?
En de servos zijn ook kapot? Die heeft Berry, onze huisleverancier misschien nog wel liggen.

Gr. Paul
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Je kunt ook het stekkertje van de sensor in de B-stijl even eruit halen om te kijken of dat scheelt.

Het alarm eruit kan, kwestie van je CV module achter het kickpaneeltje in de voetenruimte van de passagier (het stukje kunststof tussen je dorpel en dashboard) vervangen voor een uitvoering zonder alarm. Je hebt dan ook de handzenders voor in de sleutels nodig die daarbij horen.
 
IJsblok zei:
Het zou wel zonde zijn om dit originele alarm er af te halen. Maar gaat het alarm dan ook weleens af omdat je de toeter eraf hebt gehaald?
En de servos zijn ook kapot? Die heeft Berry, onze huisleverancier misschien nog wel liggen.

Gr. Paul
Geen idee of alarm af gaat, denk het wel, heb misschien nog niet helemaal in de gaten hoe het werkt...
Kan ook zijn dat de batterij minder goed is.

Servos wil ik eerst proberen van mijn vastgelopen donor te halen :)
Kan ik gelijk oefenen, voordat ik mijn lederen interieur gelijk verwoest.
 
B-Buster zei:
Je kunt ook het stekkertje van de sensor in de B-stijl even eruit halen om te kijken of dat scheelt.
Bedoel je dat de stekker van de alarmsensor in de a-stijl in de b-stijl zit?
De monteur van de garage had het over witte stekkers achter het dashboardkastje.
 
Hier een plaatje van de sensor in de A-stijl, net naast de zonneklep

k33s5k.jpg


Is dit nu wel of geen sensor van het alarm?

In de B-stijl zit deze

1ptqbp.jpg
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Die in de B stijl is van het originele alarm, op de A stijl zit iets dat bij een aftermarket alarm lijkt te horen. Dat is zeker geen onderdeel van een fabrieksaf gemonteerd systeem.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Die eerste is ook van een alarm maar niet origineel, de tweede in de B stijl is wel origineel.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dat lijkt me niet.

Ik zag op de andere foto's in het voorsteltopic ook een LEDje naast de lichtschakelaar, dus het vermoeden dat dit een aftermarket alarm is is wel bevestigd lijkt me.
 
Ik heb verder wel een aparte "sleutelhanger" met knopjes om alarm in of uit te schakelen, ook centrale deurvergr. gaat niet met knoppen op sleutel
 
Wat op het A-stijl zit lijkt mij inderdaad geen origineel alarm. In de Golf had ik precies diezelfde "microfoontjes" op het A-stijl en een rood ledje in het dashboard gezet. Echter werkte deze bij mij niet (ook geen knopje of iets van) Maar ik denk dat het een apart niet Opel alarm is...
 

tonboy

Verbannen
Dit soort oude sensoren werkt op basis van ultrasoon geluid. In principe luidspreker en microfoon in één. Die sensoren kunnen vervuild raken, of beschadigd en dat gaat het uitstralende (normaal onhoorbare) geluid van boven de 18.000 Hz terug naar een hoorbaar geluid. En dat is volgens mij nu ook het geval.
 
Klink erg aannemelijk.
Vandaag maar eens kijken hoe verder, als het toch niet origineel is misschien maar eens eerst afknippen en verwijderen...
 
Bovenaan