Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Polyurethaan bussen up-date.

R

Ralph

Gast
mijn vraag is of er mensen zijn die rond rijden met de genoemde polyurethaan bussen in de draagarmen en hierover hun mening willen delen of ervaring.
kan er namelijk niets over terug vinden op het forum behalve 1 artikel.
dus heb je ervaringen wil ik ze gaarne weten.
ook de voors en tegens,
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Re: Polyurethaan bussen.

In plaats van de voorste draagarmrubbers zijn er ook PU bussen, die zijn een stuk stijver waardoor ze potentieel interessant zijn. PU bussen hebben echter ook zo hun nadelen, denk aan kraken of wellicht zodanig stijf dat je ergens anders nadelige reacties in de ophanging opwekt.

Zodoende zijn we geïnteresseerd in ervaringen.
 
R

Ralph

Gast
Re: Polyurethaan bussen.

ben ik nou echt bijzonder..
20 gezien en nog niemand dit uitgevoerd ?
 

Andrew

600.000
Re: Polyurethaan bussen.

Ralph zei:
ben ik nou echt bijzonder..
20 gezien en nog niemand dit uitgevoerd ?

Tja, ik ben van nature nieuwsgierig dus lees ik dit topic :7 maar helaas heb ik ooit 1 keer nieuwe OEM-bussen in de voorarmpoten geperst, maar PU-bussen heb ik ook geen ervaring mee.

Andrew

:w
 
R

Ralph

Gast
Re: Polyurethaan bussen.

zo bijzonder ben ik toch niet, ik zou het radicaal willen noemen.
en grens verleggend. _O-
 
Re: Polyurethaan bussen.

Ik heb hier voor mijn vorige Omega (die MV6) wel eens naar gekeken. Ik had hierover toen wat informatie op een duits Omegaforum gevonden. Ik heb het toen uiteindelijk niet gedaan omdat ik bang was dat de wielophanging hierdoor te stijf zou worden. Op het circuit heel mooi maar voor op de weg misschien iets te veel van het goede. Daarnaast heb ik wel ervaring met dergelijke PU-bussen. In lang vervlogen tijden reed ik rond in een Jeep met een dikke V8. Die Jeep was ook verhoogd met een aangepaste verenset. De ophanging van deze verenset was met PU-bussen. Ik kan mij nu nog het gekraak en gepiep herinneren bij elke veerbeweging. Daar hielp geen kopervet of weet ik veel wat voor vet aan. Alleen als het regende was de vering mooi stil.....

Groet,

Walter
 
A

Anonymous

Gast
Re: Polyurethaan bussen.

PU-bussen kenmerken zich door het geven van veel meer stijfheid.
Nadeel hiervan is dat het ten koste kan gaan van het rij-genot.
Wil je kunnen 'hoeken' door de bochten? Absolute aanrader!
Wil je comfort behouden? Dan zou ik de ophanging zoveel mogelijk met rust laten!

Ook het piepen en kraken is veel voorkomend, wat veel mensen als irritant gaan ervaren.
Helaas nog niet bekend met een oplossing hiervoor!

Ik kan me indenken dat wanneer je dagelijks met een comfortwagen als een Omega op de weg rijdt, je ook echt wilt genieten van dit comfort.

Gr.
Pastra-v6
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Re: Polyurethaan bussen.

In dit geval wordt niet de hele ophanging volgepropt met PU bussen. Ook wordt er bewust niet gekozen voor de PU bussen die wel beschikbaar zijn voor de stabilisatorstang, juist i.v.m. het kraken.

Het voorste draagarmrubber is de zwakste schakel in het geheel en bij minimale speling is het resultaat al dat de voortrein zoekering wordt. De arm kan met een PU bus alleen maar om zijn bevestigingspunt draaien en niet meer in andere richtingen bewegen. Daarmee tast je het comfort van de ophanging niet of nauwelijks aan.

De eerste resultaten spreken voor zich, hoe het kraken zich gaat ontwikkelen en hoe de voorziening om de bussen van nieuw vet te voorzien dit gaat kunnen oplossen zal moeten blijken.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Re: Polyurethaan bussen.

Er is geen vermindering van rijcomfort merkbaar eerder een verbetering.
 
Re: Polyurethaan bussen.

Evaluatie van polyurethaanbussen,

Volgens Ralph rijden er in NL een paar Omega's rond met deze bussen. Inmiddels hebben die in een paar maanden een redelijk aantal kilometers gemaakt. Hoe zijn de bevindingen? Rijcomfort, besturing, doorgeven trillingen aan stuurwiel, piep- dan wel kraakgeluiden.
Mijn linker bus is 'pap', zegt Ralph, en dat merk ik bij elke rit. Mijn keuze voor 'rubber' of 'polyurethaan' laat ik afhangen van jullie ervaringen.

Nico
 

Vega

Medewerker
Administrator
Re: Polyurethaan bussen.

Nico d`Omega zei:
Evaluatie van polyurethaanbussen,

Hoe zijn de bevindingen? Rijcomfort, besturing, doorgeven trillingen aan stuurwiel, piep- dan wel kraakgeluiden

Rijcomfort = perfect, stuur strak, remt strak, geen zoekerig gedrag, scherper/harder door de bochten rijden.
besturing = direct gevoel in het stuur er zit geen vertraging meer in.
doorgeven trillingen aan stuurwiel = geen
piep- dan wel kraakgeluiden = geen

Ik kan het iedereen aanbevelen.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Re: Polyurethaan bussen.

Ik voeg me a.s. zaterdag bij het testteam met de eerste sedan (op het OOP) met deze modificatie.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Re: Polyurethaan bussen.

B-Buster zei:
Ik voeg me a.s. zaterdag bij het testteam met de eerste sedan (op het OOP) met deze modificatie.
Dan houd ik mij zondag de 23e voorbehouden voor een vergelijkende testrit:
:f (3x?) 18" op PU bussen vs. 20" op nieuwe OEM bussen :b
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Re: Polyurethaan bussen.

Moet ik dan m'n 9J set met Good Year rubber monteren of m'n 8J set met Michelin 'waarom gaan we niet sneller door deze bocht?' banden? :P
 

Vega

Medewerker
Administrator
Re: Polyurethaan bussen.

B-Buster zei:
Moet ik dan m'n 9J set met Good Year rubber monteren of m'n 8J set met Michelin 'waarom gaan we niet sneller door deze bocht?' banden? :P

*O* *O* *O* *O* _O- _O-
 
Bovenaan