Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

polyurethane bussen in de ophanging

Hallo Omega-vrienden,

We kennen allemaal het probleem van de rubber bussen in de voorste draagarmen van onze auto's. Vroeg of laat krijgen deze flink wat speling met onder andere een belabbert weggedrag tot gevolg. De oplossing is dan de montage van nieuwe rubber bussen of van compleet nieuwe (imitatie) draagarmen. Ik bedoel dus de rubber bussen die hier in de draagarmen zichtbaar zijn:
P7211029.jpg


In een ander topic werden door Ronny, David en mijzelf wat suggesties gedaan voor een verbetering. Je zou bijvoorbeeld hardere rubberen bussen kunnen monteren. In dit topic op het Cadillac Catera forum wordt daarover gesproken. Deze bussen zouden leverbaar zijn door Meyle in Duitsland. Daarnaast zou je de rubber bussen kunnen vervangen door polyurethane bussen. Een leverancier voor deze bussen is Powerflex in Engeland. Hier en daar wordt als nadeel van polyurethane bussen het gepiep en gekraak genoemt. Ikzelf heb in het verleden ook een dergelijke ervaring met zulke bussen gehad. Geloof me, je wordt daar niet vrolijk van. Een andere leverancier van dergelijke bussen - Timms-autoteile - zegt dat zijn bussen wel stil zijn. Op zijn site worden allerlei automerken en types genoemd maar onze Omega staat er helaas niet bij.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie mening in deze. Zijn jullie tevreden met je huidige rubber bussen (origineel dan wel imitatie) en heeft misschien iemand ervaring met hardere rubber bussen dan wel polyurethane bussen of misschien met bussen van een ander materiaal.

Ik ben benieuwd.

Groet,


Walter
 

Vega

Medewerker
Administrator
Ze zijn bij mij pas vervangen, ik denk dat het pas de eerste keer is in 12 jaar.
Dus denk ik dat de kwaliteit van de originele rubbers wel mee valt.

Waarschijnlijk zijn de polyurethaan bussen steviger en stugger dan de originele rubbers, maar ik weet niet of het voor normaal weggedrag meer voordelen geeft dan de originele.
Voor de rally of sport auto's is het natuurlijk een heel ander verhaal daar zal je dit soort polyurethaan bussen zeker moeten gebruiken.
 

yoyo

The UK brothers
Ik kan hier moeilijk over oordelen omdat de draagarmen die er bij mij onder zitten waarschijnlijk af fabriek zijn en de auto heeft nu
100K weg waarvan de eerste 80000 km voor de eerste eigenaar waren en die nam het niet zo nauw vwb onderhoud. :'(
(Ik neem dan ook aan dat deze nooit vervangen zijn)

Maar tot nu toe geen problemen stuurt best goed en geen geklapper bij het remmen.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Bij mijn Onyx zitten zover ik weet de originelen er nog in. Die beginnen nu, na 10,5 jaar en 233.000km, wat te verslijten volgens mij. Hij was de laatste tijd tenminste wat gevoeliger voor spoorvorming e.d. dus ik denk dat er nu wat speling op is komen te zitten. Al met al vind ik de levensduur dus best in orde. Nou hangt daar geen zwaar V6 blok tussen de voorwielen, dat scheelt vast ook nog een stuk. Bij mijn B2 waren ze na 9 jaar en 87k geheel versleten.
 

Xedrah

Donateur 2024
Ik heb nu in beide Omega's imitaties zitten. De zwarte rijdt daar alweer 100k km mee, geen probleem. Bij de grijze waren ze echter na 20000 km helemaal gaar. Nu heb ik weer imitatie eronder zitten, helaas van hetzelfde merk. Dat viel ff tegen, want had compleet elders besteld. Mochten deze het begeven, dan overweeg ik sterk om wat op maat te laten draaien. Even een orgineel GM ding erbij, en dan exact namaken.
Mocht het zover komen, dan ga ik er uiteraard meer laten maken om de gemiddelde kosten te drukken.
 
Dit is wel een interresant topic.
Ik heb idd ook gehoord dat PU bussen kunnen piepen en kraken, maar ik had nog niet eerder gehoord van iemand dat die er zoveel problemen mee had.
Moet het maar even verder uitzoeken.
 
Als je liefhebber bent van Comfort (daar heb je toch een oo voor) dN zouden PU bussen niet ideaal zijn. Een alternatief zijn volledig gevulde bussen. Ook wel heavy duty versie's.
Deze zijn wat minder hard als PU bussen maar duidelijk stijver als origineel, maar hebben geen last van piepen.

Nu alleen nog zoeken waar ik die vinden kan.
 
Weet iemand waar Meyle spullen te koop zijn.
En die draagarmen die kant en klaar zijn zitten daar die stijve rubbers in?
 
Hallo Ronny,

Ik weet zo niet waar die onderdelen van Meyle in Nederland te koop zijn. Misschien kan een automateriaalzaak ze voor je bestellen. Je zou ook Meyle zelf kunnen benaderen: contactgegevens. Op die Catera-site wordt gezegd dat de betreffende bussen van het heavy duty type zijn. Ikzelf zou dat dan graag door de leverancier bevestigd willen zien.

De kant en klare draagarmen zijn - voor zover ik weet - niet voorzien van bussen van het heavy duty type. In die nieuwe draagarmen op de foto in de openingspost - de imitatiedraagarmen die ik vorig jaar kocht - zitten ze in ieder geval niet.

Wanneer ik je kan helpen richting die Meyle dan hoor ik het wel.

Groet,

Walter
 
Naar het schijnt zijn de draagarmen ( kompleet met bussen ) van Febi of Lemförder ook van deftige kwaliteit.

Febi te bestellen bij <a class="postlink" href="http://www.winparts.nl" onclick="window.open(this.href);return false;">www.winparts.nl</a> en Lemförder weet ik helaas nog niet.

Ik ben nl ook van plan om één van de twee merken te bestellen.
De komplete draagarmen op ebay te verkrijgen ebay voor 52 euro voor de twee vertrouw ik niet.
 
Slurpy zei:
De komplete draagarmen op ebay te verkrijgen ebay voor 52 euro voor de twee vertrouw ik niet.


Laat dat inderdaad maar héél snel zitten. Met alle respect, maar voor die prijs MOET de kwaliteit wel minderwaardig zijn. Dat heeft niks meer te maken met lage winstmarges.... :h
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dat zijn inderdaad de setjes die je na een jaar wéér kan vervangen omdat die bussen er dan uit liggen.
 
Walter,
Ik bedoel de draagarmen die Meyle zelf in de schappen heeft liggen.
Daarvan kan ik mij goed voorstellen dat die wel voorzien zijn van betere bussen omdat ze die zelf ook leveren.
Misschien is het wel handig om zelf even contact op te nemen, dan kan ik gelijk vragen naar prijzen en evt leverancier.
 
Hallo Ronny,

Ja, je zou inderdaad denken dat wanneer Meyle heavy duty bussen levert, ze deze dan ook in "hun" draagarmen monteren. Let wel even op dat die poster op het Cateraforum stelt dat Meyle die bussen levert. Ikzelf heb dat op hun website niet gevonden. Al met al ben ik met je eens dat het in deze verstandig is om contact op te nemen met Meyle.

Groet,

Walter
 
Volgens mij klopt het wel.
Al moet ik zeggen dat de website iets is verbeterd maar nog niet echt duidelijk.
Veel snellink kan ik niet geven maar een paar dingen:
Meyle HD

partnummer
614 035 0010 Lagerbuchse, Querlenker Vorderachse links; Vorderachse rechts, hinten unten
614 035 0016 Lagerbuchse, Querlenker Vorderachse links; Vorderachse rechts vorne unten
616 050 0017 Lenker, Radaufhängung Vorderachse links; unten
616 050 0018 Lenker, Radaufhängung Vorderachse rechts unten

Als je ff zoekt is het mogelijk om alle onderdelen te bekijken per model en type auto.
 
Ha Ronny,

Complimenten d:)b . Ik heb even op hun site gezocht maar kon de betreffende onderdelen zo snel niet vinden. De vraag is wel of we nu zeker weten of deze bussen echt goed zijn (en blijven) en wat de kosten van die bussen c.q. draagarmen zijn. Ze noemen het Heavy Duty maar hoe heavy duty zijn ze eigenlijk. Ik zal eens navragen via een duits forum of men hiermee in Duitsland ervaring heeft.

Groet,

Walter
 
Ik kan ons alweer uit de droom helpen.
Het is weer niet zoals het lijkt.
Meyle heeft 2 lijnen bussen: gewone en HD.
Het verschil is ook goed te zijn want komt er achter het type nummer de letters HD te staan!
Dus voor de Opel hebben ze geen HD rubbers en ook de complete draag arm zitten gewone rubbers.
Het goed nieuws voor alle overige auto bezitters Brezan in dealer en daar kan je Meyle producten bestellen.

Meyle
Als je daar op advanced search klikt kan je aangeven dat je een omega hebt type uitzoeken en dan kan je alle onderdelen vinden.

Voor een omgega 3.2 V6 hebben ze wel deze:
616 060 5575/HD Stabilizer link

-O- :'(
 
Oud topic dit, maar toch weer even oprakelen...

Ben me voor m'n 3.2 aan het verdiepen in draagarmen.
Volgens veel forums, van vooral Bmw, zijn de draagarmen van Meyle beter als
de OEM draagarmen van BMW!

De HD versies zijn dan wel niet beschikbaar voor de Omega, maar de normale Meyle onderdelen
zouden volgens de website (als ik het goed begrijp) ook verbeterd zijn t.o.v. OEM! iig. qua levensduur.
Alleen zijn de HD versies stugger, en voor het sportievere werk, je levert dan wel comfort in!

Ik zit nog steeds te twijfelen, op Ebay kwam ik deze tegen;

http://cgi.ebay.de/OPEL-OMEGA-B-2x-...0859?pt=Autoteile_Zubehör&hash=item4cf5a0f4db

Bij mijn vorige Omega heb ik de draagarmen los aangeleverd bij mijn VOD, daar zijn toen nieuwe
OEM rubbers ingeperst waarna ik de draagarmen weer opgehaald heb en gelijk
ook €205,28 lichter was!

Lastig, hoop dat jullie nog even willen mee denken, en jullie ervaring c.q. mening met mij willen
delen!

Groet,

Niels
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
De HD versies zijn dus stugger, maar niet verkrijgbaar voor onze Omega's. Hoe verhoud zich de 'normale' uitvoering van Meyle ten opzichte van de OEM draagarmen? Dat zou dan in mijn logica resulteren in een minder groot verschil in rijcomfort. Daardoor zou het voor mij een reden zijn het serieus te overwegen als de kwaliteit beter zou zijn dan de OEM uitvoering.

Na een rondje Google zie ik vooral ervaringen op BMW forums staan. Jammer dat die het allemaal hebben over de HD variant. Zo wordt het wel wat lastig een beeld te krijgen wat je aan die normale versie hebt.

Toen ik de draagarmrubbers heb laten vervangen vorig jaar was ik 2x 47,20 + 2x 23,30 = 141 euro kwijt voor de rubbers. Arbeidsloon was toen 90 euro incl. APK en wat kleine dingen. Rond de 200 euro lijkt me dan een redelijke prijs voor het inpersen van die rubbers. Bij mij moesten de oude er immers nog uit.
 
Precies Jacco, eensch, dat is het lastige....

Bij mij moesten ze overigens ook de oude rubbers er nog uithalen hoor!
 
Bovenaan