Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Portierschakelaar bestuurderszijde werkt niet.

Hoi allen,

Betreft mijn B2 uit 1999....
Als ik het portier bestuurderskant open doe werkt mijn instapverlichting, interieurverlichting en mijn licht-aan-verklikker niet.
Portierschakelaar is reeds vervangen.
Zekeringen zijn goed, aangezien de zonnerollo en de verlichting op alle andere portieren het wel doen.
Ik weet hoe ik de bekleding van het portier moet verwijderen.

Wie heeft voor mij een elektrisch schema voor deze zijde?
En wie kan mij helpen uit te leggen hoe ik de bekleding onder de a-stijl links (bij de motorkaphendel) netjes weg kan halen?
Ik vermoed een draadbreuk (in de overgang tussen deur en chassis), maar zoek de meetpunten om dat door te meten...

Ik hoop dus op informatie die mij hier verder mee kan helpen!

Alvast bedankt!
 
Eerst de instaplijst wegnemen en dan zie je een schroefje zitten voor het grote stuk bij de motorkaphendel. Heb je het lampje al is vervangen of de stekker van de verklikker gecontroleerd of deze goed zit
 
Dank je Yves, idd is het lampje al gecontroleerd. Daarom wilde ik eens kijken hoe het achter de portierschakelaar er uit ziet in de hoop dat ik dan gerichter kan meten.
 
Vandaag de stoute schoen eens aangetrokken.
Ik heb 12V op de rode draad van het portierlampje, dus dat is goed.
Op de grijs/witte draad meet ik, tussen lampje en stekketje deurschakelaar, oneindig veel ohm.
Hierop heb ik de bekleding bij de motorkaphendel losgehaald (bedankt Yves voor je uitleg).
Het kabeltje van de deurschakelaar loopt naar een grotere kabelboom.
Daar raak ik de grijs/witte draad kwijt.
Gaat deze draad rechtstreeks naar het portier of gaat ie naar 1 van de 2 stekkers die daar onderin bij de motorkaphendel zitten?
En als deze grijs/witte draad naar zo'n stekker gaat, kan ik die stekkers gewoon even los trekken om te meten?
En waar kan ik de verklikker vinden?

Het is het enigste dat niet werkt aan de auto, de portierverlichting en de verklikker.
Ik zou dat dus graag weer werkend hebben.

Alvast bedankt voor de antwoorden!
 

Vega

Medewerker
Administrator
Heb je de deurschakelaar al vervangen. Ze gaan nogal eens kapot.
 
Uit de tekeningen maak ik op dat de grijs/witte draad ergens gesplitst wordt naar de verklikker en naar het portierlampje.
Weet iemand waar die splitsing plaats vindt?
Wellicht kan ik vandaar even massa maken om te zien of dan die 2 werken.
Dan weet ik ook in welk deel de kabelbreuk zit....
 

Vega

Medewerker
Administrator
Ergens in de hele dikke kabelboom die onder het dashboard zit.
Gaat de binnenverlichting aan?
Grijs/wit en Grijs naar massa zetten om het te testen, is massa geschakeld.
Alle zekeringen goed?
Grijs/wit gaat naar de CV / MEM / WS / LSW en naar het deurlampje zelf
Grijs naar LSW / FH / CV
 
Binnenverlichting werkt wel idd, zekeringen zijn okee....
Ik vermoed een draadbreuk in het kabeltje vanaf de portierschakelaar naar de grote kabelboom.
Gisteren gemerkt dat ie best wel bekneld zat.
Bedankt voor je antwoorden Vega
 

Vega

Medewerker
Administrator
Je kan meten tussen grijs/wit van de schakelaar en een van de contacten van het lampje in de deur.
De anderekant van het lampje hangt aan +12v.
 
Mjah Vega, daar meet ik dus oneindig veel Ohm... Dus een draadbreuk.....
Volgens mij is het simpelste om bij de verklikker (daar zit ook de grijs/witte) een nieuwe draad trekken naar het deurcontact.
Nu alleen ff uitzoeken waar de verklikker zit en hoe ik daar bij kan komen...
 
Ik vroeg me al af wat X1 zou zijn, volgens mij een stekkervoetje die daar onderin zit?
Ik heb wel de elektrische schema's maar geen overzicht wat waar zit...
 
Parallel een draad getrokken vanaf de deurschakelaar naar stekker X1.
Verklikker werkt nu.
Alleen deurlampje nog niet.
Aangezien het begon te regenen geen weerstand meer aan het meten geweest tussen lampje en deurschakelaar.
Maar belangrijkste werkt weer (en ik zal niet meer met een lege accu komen te staan)!
Van de week nog eens de meter er aan hangen.

Een ieder die een bijdrage heeft geleverd in dit topic: Heel erg bedankt. d:)b
 
Bovenaan