Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Probleem met linker achterwiel (remmen)

Vega

Medewerker
Administrator
tonboy zei:
Dat doe je immers ook met een daarvoor geschikte remslangklem.
En die heeft natuurlijk elke hobbyist liggen.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je de remslang fijnknijpt.
En elke hobbyist kan inschatten hoe goed of hoe slecht een flexibele remleiding is die er minimaal 12 jaar onder zit, en dan uiteraard weet hoe hard hij moet knijpen.

[qoete]Sorry Vega, maar juist in een forum moet naar mijn mening heel zorgvuldig en verantwoord worden omgegaan met advies geven, en zaken die tijdens werkzaamheden in een normale garage vermeden worden, zeker waar het de veiligheid betreft, ook niet aangeleerd worden. :w[/quote]
Heb je ergens gelezen dat ik zeg dat ze het zo moeten doen. En dat ik de veiligheid niet serieus neem en dan met vrouw en 2 kinderen in een niet veilige auto ga zitten dan heb je het goed mis.

Helaas gaat deze discussie niet meer over wat de vraagsteller vroeg, dus terug naar de topic starter.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
tonboy zei:
Blijf erbij dat het onverantwoord is. Een beetje gecorrodeerde remleiding kan zo maar scheuren of afbreken. En waar vindt je dan zo gauw een nieuwe remleiding ? Zelfs volgens het werkplaatshandboek moet je de remleiding afkoppelen.

Mooi die handboeken. Maar wat voorgeschreven staat als de juiste methode hoeft natuurlijk niet de enige methode te zijn. Volgens de geschreven regels moet je dashboard er helemaal uit voor vervanging kachelradiateur, maar dat is ook onzin. In dit geval kan ik me voorstellen dat ze zeggen haal die leiding eraf, aangezien het gemonteerd laten en verplaatsen alleen kan als je dat voorzichtig doet, waar eenieder weer zijn eigen invulling aan kan geven. Ga echter niet het vakmanschap van iemand in twijfel trekken als hij niet dat boekje volgt. Het mooie van zo'n boek is dat het je een leidraad geeft. Het is niet je bijbel vol geloofsovertuigingen. Of loop je binnenkort bij Ralph binnen met een bomgordel omdat hij zijn eigen methodes gebruikt. _O-

tonboy zei:
Sorry Vega, maar juist in een forum moet naar mijn mening heel zorgvuldig en verantwoord worden omgegaan met advies geven, en zaken die tijdens werkzaamheden in een normale garage vermeden worden, zeker waar het de veiligheid betreft, ook niet aangeleerd worden. :w

En wie gaat dan beoordelen wat er in de categorieën zorgvuldig en verantwoord mag vallen? En wat is een normale garage? De plaats waar je veel te veel betaald voor de werkzaamheden die ze uitvoeren, inclusief vaak dezelfde shortcuts als hier die echter niemand ziet?

Ik zie genoeg meldingen in dit topic terugkomen waarin gewaarschuwd wordt voorzichtig om te gaan met de handeling die niet jouw goedkeuring kan verdragen. Het lijkt me goed dat zoiets even benoemd wordt, maar om er nu over door te blijven gaan.. Iedereen die de eerste posts doorleest kan prima voor zichzelf bepalen wat de voor hem/haar te volgen weg zal zijn. :)
 
tonboy zei:
Ik stop met deze onzinnige discussie met opmerkingen van "ik doe het al jaren zo". Totdat het écht een keer fout gaat..... |:( |:(

Wie startte deze onzinnige discussie Tonboy? Jij koppelt altijd netjes je remleidingen af of knijpt ze dicht. Je hebt dus zelf geen ervaring met het voorzichtig weghangen van de remklauw. In dit topic geven een aantal forumleden aan dat zij ervaring hebben met het weghangen van de remklauw. Jij hebt je mening daarover, maar waarom dan steeds de ervaringen van anderen in twijfel trekken? Alsof alleen jij kan inschatten wat wel en niet verantwoord is.
Ik lees vanaf het begin je topics en reacties. Daarbij valt me op dat jij het meestal beter weet en dat laat je merken ook. Je schermt met je jarenlange ervaring. Ik zou weleens weten hoeveel bedrijven er op je CV staan, want óf je hebt overal maar een half jaar gewerkt, óf je moet minstens 80 zijn en nog steeds werken. :?
Aan de reacties van forumleden te merken is lang niet iedereen gediend van de toon waarop jij je mengt in forumdiscussies. Misschien effe een beetje dimmen... :Z
 
R

Ralph

Gast
toen ik 13 was.................................. ben nu 40 .........................is 27, hadden ze geen gaten maar kuilen.
en voor cryptologie had ik een 1 _O- zeggen ze.
 
Ik ben niet zoveel op t forum tegenwoordig.Maar ik zal even zeggen wat ik ervan vind.Ik heb zelf ook mn achterwiellagers gedaan,en toen ook de remklauw gewoon opgehangen aan de veer.Dus de ene doe dit wel en een ander wil dit niet uit veiligheids redenen.Ik vind dus dat ieder dit voor zich moet weten.Als je het niet wil of durf DAN GEWOON NIET DOEN. :w
Groeten Boes(henk)
 
Beste mensen, ik zie dat het topic ondertussen een beetje een discussiepunt geworden is van wat wel en niet "in orde" is.

Om even een update te maken:
Ik heb de volgende dag de remklauw eraf gekregen en netjes aan de veer kunnen ophangen zonder problemen.
Om even de discussie uit de weg te ruimen, dit was makkelijker dan ik dacht en de leiding kon dit zonder problemen aan, ik denk dat ik er nog bijna een krul in had kunnen leggen voordat er wat mee zou gebeuren.
En als opmerking voor de wijsneusjes die een handboek hun bijbel vinden> Dit was de eerste keer dat ik achter met remmen bezig ben geweest en het ging me prima af. Ik ben motorisch met de Opel heel bekend maar dit soort zaken was nieuw voor mij, maar met een beetje handigheid en je kop erbij houden kan je in mijn "leek" ogen daar weinig verkeerd doen tenzij je echt rare dingen doet.

Ik heb februari de andere kant van de remleiding laten vervangen met een nieuw koperen stuk, en de hele reden dat deze vervangen is, is omdat ik zelf opmerkte toen de omega op de brug stond dat deze aardig vol zat met corrosie.
Ik denk dat als je zoiets al niet kan opmerken of je een remleiding kapot gaat trekken omdat deze zo ver heen is dat ie nauwelijks wat aan kan dat je dan gewoon het beste van je remmen af kan blijven.

Dus bij deze, dank je heren (jullie weten wel wie) voor het goede advies en de richtlijnen, ik kon zien wat er mis mee was en zag dat dit onkundig werk was geweest.

Borgpen van de remschoen was dus compleet afgebroken en de remschoen lag dus inderdaad ook al los in de trommel.
Ik heb de werkplaats opgebeld en uitgelegd wat de situatie was, en heb ze verteld dat het niet slim is om er nog mee te rijden.

Volgende dag (gister) hebben ze de omega opgehaald, en ik heb ze natuurlijk niet bij voorbaat over de telefoon verrot lopen schelden en lopen roepen dat ik niet van plan was hier voor te gaan betalen, daar mochten ze als ze niet coulant opgesteld waren zelf achter komen d:)b

Vandaag hebben ze me opgebeld en zeiden dat inderdaad de borgpen afgebroken was en dat het hele zooitje gewoon niet goed gemonteerd was.
Excuses gekregen en ze zeiden dat ik de omega morgen gewoon zo kan komen ophalen _/-\o_

Dus eind goed al goed, ik ga morgenochtend de omega ophalen en laat jullie even weten of er nog iets aanloopt of dat het gewoon weer in orde is!

Nogmaals heren, hartelijk dank!

P.s. Nog een leuke opmerking: Toen ik de eerste keer belde en uit ging leggen wat het probleem was, vroegen ze om welke auto het ging, ik zei; "de omega van februari met de handrem problemen"
Ik kreeg toen een reactie terug van "oh haha, dat is die vervelende auto" _O- _O-
 
tonboy zei:
Wijs gesproken Henk.

Het ga er bij mij niet om of het wijs gesproken is.De ene durf t wel en een ander niet.De mannen die hier ook op hebben gereageerd hebben al menig omega onder handen gehad.En zelf probeer ik ook alles zelf tedoen.Met een beetje geduld en lef gaat het meestal wel goed. _O-
 
R

Ralph

Gast
tonboy zei:
Afklemmen met griptang of iets dergelijks is heel normaal, mits de slang ingoede staat is natuurlijk. Maar hwt lijkt wel of je de demontage van de voorzijde beschrijft. Bij mijn 1998 b1 zit er toch echt eerst een stuk vaste remleiding vanaf de remklauw naar de remslang. En de remklauw is fabrikaat ate, met twee zuigers. Is dat bij een v6 dan anders?

Ooit wel eens geprobeerd om het rempedaal op half ingedrukte stand te fixeren met een balkje tegen de stoel en op het pedaal, lekt hij ook niet meer.
 
Dat is een goede garage waar je geweest bent, als ze het nu goed opgelost hebben kun je weer veilig op weg.

Bij de Vectra zat er ook wat lichte putcorossie op de remleiding, die is door een niet nader te noemen garage met een dikke laag tectyl dicht gespoten.

Ben nu verhuisd en de huidige garage heeft er maar nieuwe onder gezet, die waren echt niet te spreken over de oude garage.
 

Joep

Verbannen
Tja, je hebt hobbyisten met een eigen garage en je hebt beunhazen. Verschil tussen beide is erg groot in sommige gevallen. Ene doet het met liefde voor techniek en de ander om elke euro te verdienen met louche praktijken. Helaas zijn er van die laatste een stuk meer als van eerstgenoemde...
 
remutr zei:
Bij de Vectra zat er ook wat lichte putcorossie op de remleiding, die is door een niet nader te noemen garage met een dikke laag tectyl dicht gespoten.

Die desbetreffende leiding die ik nu vervangen heb laten worden bij deze huidige garage was een jaar terug ook met tectyl dicht gespoten, weliswaar een BOVAG garage die toch redelijk wat goede referenties krijgt van een hoop klanten van hun.
Ik zelf ben er niet echt over te spreken daar, aardig wat dingen meegemaakt.. zo ook met mijn handrem..
Mijn handrem ooit eens eerder laten maken d.m.v. een nieuwe remkabel e.d. en de handrem stopte al met werken na een maandje of 2, ben daarna terug gegaan en een maand of anderhalf later gebeurde het weer, dat was voor mij wel een beetje het einde van de driehoek relatie tussen mijn auto, mijn portemonnee, en hun.

Maargoed, gister de auto opgehaald en even gevraagd wat er allemaal precies aan het handje was.
De monteur die eraan gewerkt had, die gelukkig toch wel een van de betere is daar, vertelde me dat er nog een complete borgpen van de ankerplaat was afgebroken, en dat er bepaalde aandraaipunten (ik herinner me niet precies meer welke) een beetje rot aan het worden waren. Ze hebben het een en ander hersteld en de rest vernieuwd, en hij rijdt weer perfect zonder enig geluidje aan het wiel. _/-\o_ _/-\o_

Dames en heren, ik dank u nogmaals voor de uitleg en richtlijnen, heeft me weer een hoop extra geleerd van de omi :o :+

Prettig weekend!
 
Bovenaan