Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

probleem omega x20xev

Hoi mede omegaisten ,

Na lang tijd ben ik er nog eens , mijn excuses voor mijn lange afwezigheid maar na een zeer moeilijke scheiding waar ik niet overheen geraakte , een mislukte zelfmoordpoging einde augustus met als gevolg 14 dagen ziekenhuis ben ik er weer ;-) .


Nu ben ik gisteren met mijn omie op stap geweest op zoek naar een verse pint bier en een eventuele nieuwe liefde , niets aan de hand.
Tijdens het naar huis rijden dit de omie ineens raar op een km van thuis af , het leek alsof de aandrijving soms blokkeerde en de motor stotterde.

Dan viel hij 2x stil en ik kon hem met horten en storten terug aan krijgen maar de derde keer ineens stil en niets meer . ook door het erg koude weer en het vele starten batterij plat.

Dan vandaag de omie naar thuis gesleept en de wegendienst gebeld (was toch aangesloten en betaald) deze heeft met behulp van andere batterij en bougies proberen te wagen te starten maar niets dus ..... als je wilt starten klinkt hij als een diesel en krijg je terugslag in de luchtfilter . Het maakt niet uit of ik mijn schakelaar van de LPg op benzine of gas zet het geluid blijft hetzelfde en de motor wilt niet aanslaan.

Kan iemand mij helpen of heeft iemand weet van deze fout (nokkenas of krukas sensor , lmm iets anders ?)

Ik hoôp echt dat ik mijn omie kan redden want door mijn kuren hierboven beschreven ben ik ook nog mijn werk kwijtgeraakt en woon ik momenteel bij terug bij mijn ouders ... financieel heb ik dus bijna niets .

Groetjes , jullie Belgje
 
Hey,

Heb je genoeg koelvloeistof erin zitten? Of is dit bevroren misschien, als je een keer bij gevult hebt met water?
Heb zelf een x gehad dat door te weinig koelvloeistof de inspuiting van het gas was bevroren omdat dit niet verwarmd werd door het warme koelwater. En met dit weer ontdooit het natuurlijk ook niet zo best.

Gr. Paul
 
Hoi Paul ,

Het rare is dat de auto de kuren kreeg als hij al lang op temp was , heb net mijn expansievat nagekeken en dat lijkt mooi vol en ok .

Denk dus niet dat dit mijn probleem is , en ook de wagen start of rijd ook niet op benzine....


Gr. Peter
 
Ok,tja ik ben geen monteur maar weet dat er bij mijn type motor (3.0L) vaak problemen zijn met de bobine, weet niet of dat bij de 2.0L ook zo is.

Suc6, Paul
 
Dat is niet zo mooi Belgje, maar alles komt goed!


Misschien iets met de benzine toevoer? Of als de auto lang stil heeft gestaan dat de benzine is gaan vlokken.
 
Jemig Peter, heftig verhaal.
Ik hoop dat het beter met je gaat en bouwt aan je toekomst.

Ik denk dat je de volgende dingen voor je Omi moet checken:
- werking bobine
- bougies
- bougiekabels
Het kan [acro=InDerDaad]idd[/acro] ook nog je nokkenas- of krukas sensor zijn.
Maar dat moet een [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD[/acro] met de Tech2 uit kunnen lezen (ook op jouw checklist zetten ;))
Maar omdat ie wel wil aanslaan maar vervolgens als een diesel loopt denk ik niet dat het 1 van deze sensoren is.

Nu ik het hele verhaal nog eens lees: laat de stand van jouw distributieriem eens checken.
Zal mij niets verbazen als die een tandje verschoten is.
Wanneer is die voor het laatst vervangen (incl. spanrollen e.d.) ?
 
Hoi Ruud

Mijn distributieriem is vervangen met spanrollen en alles op 154.500 km nu staat hij op 172.500 km

En ik denk dat ik mij niet helemaal juist heb uitgedrukt , hij slaat dus niet aan . Als de startmotor draait klinkt hij als een diesel en geeft hij terugslag in het luchtfilterhuis. maar aanslaan niet. de man van de wegenwacht gaf het na anderhalf uur op , hij kreeg de omie niet aan de praat.

Die dacht ook dat de distributieriem een tandje verschoven was ..... maar blijkbaar spant deze mooi enz en daarom dacht hij daarna dan weer dat dit niet was. maar ikzelf heb ook het idee dat dit het probleem is , maar ik heb totaal geen idee hoe ik deze stand (en) kan nakijken .

groetjes Peter
 
R

Ralph

Gast
ik ga voor de sensors.
krukas sensor is voor de ontsteking,
en de nokkenas sensor voor de inspuiting.
 
De wagen heeft eigenlijk nooit stilgestaan , mijn vader heeft er nog mee rondgereden als ik er ff niet was ;-)

Het feit is dat ik vanuit een rijdende positie ineens problemen kreeg en dat de wagen begon te "dieselen" en stilvallen .
Dan heb ik hem nog 2x kunnen starten en toen ....dood...

Aan iedereen hier alvast bedankt voor het meedenken , is natuurlijk een onmogelijke opgaven vanop afstand he ;-)

Kan men de sensors testen of doormeten ?

groetjes peter
 

Vega

Medewerker
Administrator
Belgje zei:
De wagen heeft eigenlijk nooit stilgestaan , mijn vader heeft er nog mee rondgereden als ik er ff niet was ;-)

Het feit is dat ik vanuit een rijdende positie ineens problemen kreeg en dat de wagen begon te "dieselen" en stilvallen .
Dan heb ik hem nog 2x kunnen starten en toen ....dood...

Ik heb het ook gehad, gewoon rijden en daarna dood.
ANWB erbij en afgesleept naar de VOD
Uiteindelijk bleek de krukassensor overleden te zijn.

Aan iedereen hier alvast bedankt voor het meedenken , is natuurlijk een onmogelijke opgaven vanop afstand he ;-)

Kan men de sensors testen of doormeten ?

Nee niet echt, maar er kunnen foutmeldingen in de ECU staan, kan worden uitgelezen met de Tech 2
 
Ik weet bijna zeker dat het in dit geval de krukassensor is. Heeft er echt alle symptomen van. Zeker nu je in je laatste bericht beter hebt uitgelegd dat hij wel start, maar niet aanslaat, en slecht begon te lopen(toen hij nog liep). Is typisch voor de krukassensor. Als hij loopt, en de krukassensor overlijdt, blijft hij in de meeste gevallen wel lopen; hetzij (erg) slecht. Maar met starten is het krukassignaal crusiaal, is dit er niet(goed); slaat hij gewoon niet aan.
 
Kan men tijdelijk geen "vals signaal" geven door te overbruggen ofzo ? dan kan ik morgen nog al rijdend een sensor gaan halen !
 
Helaas niet.
Zit de [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD[/acro] ver uit jouw buurt ?
Anders even vragen of een monteur het ding voor je kan afgeven op zijn weg naar huis.
Of de auto van jouw ouders lenen (?)
 
Ik hoop enkel dat het geen nodeloze uitgave is , dat ik een nieuwe sensor steek en dan nog helaas pindakaas.... ik zal dan maar moeten vertrouwen op jullie technische kennis en het risico nemen.
 
Wat jij al zei, Peter: het is lastig een diagnose op afstand te stellen.
Maar alle tekenen wijzen die kant op... plus het feit dat die dingen, vroeg of laat, altijd een keer gaan.
Zie het dan als preventief onderhoud :)
 
R

Ralph

Gast
nokkenas sensor. even inzoomen met beeld boven in kun je het lezen.

naamloos-1.jpg


tuurlijk kan je dit doormeten!
 
Net na een paar uurtjes kl.... de krukassensor vervangen door eentje van de VOD voor 70,66 euro en ..... nog steeds hetzelfde.

Niet willen aanslaan en terugslag in het luchtfilterhuis.

Bijna mijn laatste euro's zitten uitgeven zodat ik toch minstens op sollicitatie kan indien nodig maar niets dus.
 
Damn Peter, dat is wel zwaar K*.
Wij proberen natuurlijk een zo goed mogelijk advies te geven.
En in dit geval zitten we er (gedeeltelijk) naast. Kan een deel van jouw probleem zijn. Misschien ook niet.
Dat is het lastigste aan het diagnosticeren op afstand.
Je 'werkt' met de info die je hier leest op het forum en probeert daarmee te helpen.
Ik vind het erg jammer dat dit nu juist jou moet overkomen.
Hopelijk kun je wat met de info die Ralph vanmiddag gepost heeft.
Heeft jouw [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD[/acro] al eens naar dit probleem gekeken ?
Heeft hij zijn Tech2 al eens aan jouw Omi gehangen ? Wat zegt die ervan ?
 
Hoi Ruud ,

Natuurlijk begrijp ik dat jullie enkel kunnen werken met de getypte info ;-)

Neen ik heb enkel de sensor afgehaald , eerlijk gezegd durf ik de vod niet laten kijken omdat ik dat momenteel gewoon
niet kan betalen . Ook zou de wagen dan nog eens moeten getakeld worden wat nog eens een extra kost zou zijn.

De wagen staat nu binnen in de garage en hangt aan de batterijlader.
Maar totnogtoe hetzelfde , heb onderussen ook nieuwe bougies gestoken en gekeken of ze vonken als ik de startmotor laat draaien.
Dat lijkt allemaal in orde , alleen hij wilt niet aanslaan.
Ook heb ik alle bougiekabels losgehad en nagekeken , geen barsten o.i.d snap er geen snars meer van .

Zou die distributieriem dan toch een tand versprongen zijn ? dan ben ik de pineut ;-((
 
Bovenaan