Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Problemen met interieurverlichting

Beste!

Ik heb een vraag of iemand ooit eens hetzelfde heeft meegemaakt en of het simpel op te lossen valt (en dan bedoel ik uiteraard niet alleen een zekering vervangen, want dat is natuurlijk allemaal al geprobeerd
tongue-out.gif
)

Probleem: Verlichting (leeslamp? Het lampje boven je achteruitkijkspiegel) van het interieur werkt niet.
Als ik de schakelaar eruit trek, hoort deze aan te gaan, doet ie dus niet.
Als ik op een van de 2 knoppen druk om ze aan te zetten, doet ie dus niet.
Volgens mij hoort deze ook aan te gaan zodra je deur open gaat, voor een bepaalde tijd? Doet ie dus ook niet.
Als ik de cv uitschakel vanaf mijn afstandsbediening, werkt ie wel!..
wpml_wacko.gif


Lampjes zijn dus niet kapot!

Nieuwe zekering(en) erin gezet, maakt geen verschil.
Nieuwe lichtschakelaar erin gezet (ivm irmscher bumper/mistlampen had ik deze toch al nodig, die van mij was ook al aardig versleten) maar maakt ook geen verschil.

Iemand een idee waar dit vandaan komt en of het op te lossen valt?
Gaat overigens om een Omie B2 2.2 uit 2002!

Alvast bedankt!
wpml_bye.gif
 
Normaal gesproken itten er toch 3 lampjes? 1x interieurverlichting en twee leeslampjes voor links en rechts respectievelijk. Die leeslampjes gaan bij mij alleen aan als ik de knopjes aldaar gebruik. Interieurverlichting gaat aan bij het ontgrendelen van de CV, uittrekken van de lichtschakelaar links naast het stuur en bij het openen van de deuren. Als ie het op slechts één van de drie functies doet, lijkt me een draadbreuk of los contact vanaf die specifieke functie het meest logische. Misschien maakt een stekker slecht contact, iets verbogen of is iets geoxideerd?

Doen de leeslampjes helemaal niks?
 
Bedankt voor je reactie!

De deurlampjes gaan netjes aan bij het openen van de deur, maar verder helemaal niets.
Knopjes werken ook allemaal niet en de lichtschakelaar terugtrekken werkt ook niet.

Enigste manier om dus de lampjes aan te krijgen, of ik nou in de auto zit of niet, is als ik de CV op slot en weer eraf haal met de AB.

Heb alles in het lampenkapje al nagecheckt maar zit allemaal prima.

Waar ergens zou er een kabelbreuk moeten zitten dan aangezien de knopjes op de lamp het niet doen maar ook de terugtrek schakelaar het niet doet, dat vind ik dus juist zo vreemd van het geheel.

Ik dacht initieel dat misschien de terugtrek schakelaar problemen gaf, vandaar dat ik maar even gewacht heb tot ik een nieuwe erin moest zetten voor de extra schakelaar van mijn nieuwe mistlampen maar ook dat maakt allemaal geen verschil.
 
Laatst bewerkt:
Ik acht de kans het grootst dat het ergens tussen de kabelboom bovenaan bij de lamp / stekker / de lampunit zelf zit. Zodra je die hele unit eruit wipt en terugplaatst kan daar wat met de kabel gebeuren. Soms kan het ook een ijzeren stripje op de print zijn dat los zit, dat heb ik wel meegemaakt bij een unit met dimmer in een Vectra B. Bij die units waren de kabel-connectoren niet altijd even goed.
 
Ik acht de kans het grootst dat het ergens tussen de kabelboom bovenaan bij de lamp / stekker / de lampunit zelf zit. Zodra je die hele unit eruit wipt en terugplaatst kan daar wat met de kabel gebeuren. Soms kan het ook een ijzeren stripje op de print zijn dat los zit, dat heb ik wel meegemaakt bij een unit met dimmer in een Vectra B. Bij die units waren de kabel-connectoren niet altijd even goed.

Ik zal de lamp er vandaag even uithalen en de kabelboom wat eruit halen om te zien of ik wat kan vinden, een eventuele kabelbreuk oid.

Ik kom er nog even op terug, in ieder geval bedankt voor het meedenken.
 
Bovenaan