Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Rammelende remblokken

Ik hoor al meer dan een jaar gerammel onder de auto. Dacht tot nu toe dat het het binnenwerk van de katalysator was, maar ik ontdek dat het gerammel weg is als ik zachtjes rem.
Ik denk nu dat het rammelende remblokken zijn. Een erg vervelend geluid als je met raampjes open rijdt. ('s Winters hoor je het niet.) Als ik rem hoor ik ook vaak de remblokken klikken, alsof ze dan op hun plaats schieten. Vooral met inparkeren/steken vooruit en achteruit klikt hij vaak omdat je dan steeds van richting verandert.
Is dit normaal? Kan het kwaad? Ik geloof dat bij de vorige remblokvervanging de remschijven bijna de minimale dikte hadden. Kan het daarmee te maken hebben?
 
Kijk de bevestigings bouten van de remklauwen eens na. Ik heb dit zelf al eens gehad dat een van de 2 bouten van de linker remklauw houder los zat. Dat gaf ook een rammelend geluid.
 

Joep

Verbannen
Ik heb dat ook pas ondekt na echt alles te hebben nagekeken (en vervangen...). Berry wees me hierop en inderdaad, op oneffen terrein hoor je het rammelen. Druk je de rem echt heel lichtjes in, dan is het weg. In de auto geen last, met ramen open wel.

De gehele voortrein is vervangen intussen maar nog steeds gerammel. Binnenkort wou ik toch nieuwe remvloeistof, orginele blokken en schijven dus dan zal het gerammel wel weg zijn.

Volgens Berry zou het kunnen dat je imitatie remblokken hebt, en deze dus niet helemaal exact dezelfde maat zijn als orgineel, wat het gerammel tot gevolg heeft.

-- 14 okt 2013 22:49 --

jack-omegax3.0xe zei:
Kijk de bevestigings bouten van de remklauwen eens na. Ik heb dit zelf al eens gehad dat een van de 2 bouten van de linker remklauw houder los zat. Dat gaf ook een rammelend geluid.
Ik heb pas de remklauwen los moeten halen ivm vervangen van de veerpoten aan beide kanten, maar helaas na alles teruggemonteerd te hebben nog steeds gerammel. Toen kwam Berry met bovenstaande tip.
 
Ok, ik heb inderdaad imitatieremblokken eronder zitten, denk ik. Ik heb ze de laatste keer niet zelf vervangen. De bouten van de remklauw zal ik volgende week eens natrekken. Dan heb ik vakantie. Als dat niet helpt, laat is het misschien wel opgelost als de blokken/schijven weer een keer aan de beurt zijn.
 
gebeurt veel vaker bij meerdere auto's vaak omdat er bij onderhoud te enthousiast wordt geschuurt en geslepen op de blokken om roest te verwijderen en het spul mooi gangbaar te maken maar vak rammelen ze dan 8)7 idee goed uitvoering kut
 
Hai Mannen,

Over gerammel gesproken, ik heb gisteren met een vriend nieuwe draagarmen geplaatst. Hij kreeg het voor elkaar de achterste bout van de linker draagarm te laten vallen. IN de dwarsbalk van het subframe, niet meer terug te vinden of te pakken te krijgen. Nieuwe bout geplaatst en verder geen probleem.
Bij mij rammelt het (nog) niet maar kan het misschien een oorzaak zijn waar je nog niet aan gedacht hebt??

Purschuim in de balk spuiten of is dat een slecht idee??

Gr Rob vK.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dan zou ik er iets inspuiten wat echt helemaal afdicht, je wilt niet dat daar vocht wordt vastgehouden.
 

Vega

Medewerker
Administrator
rtvankampen zei:
Hij kreeg het voor elkaar de achterste bout van de linker draagarm te laten vallen. IN de dwarsbalk van het subframe, niet meer terug te vinden of te pakken te krijgen. Nieuwe bout geplaatst en verder geen probleem.

Dan hoop ik dat hij een zelfde bout gebruikt heeft, en niet zomaar een uit het rek.

Bij mij rammelt het (nog) niet maar kan het misschien een oorzaak zijn waar je nog niet aan gedacht hebt??

Ik zou iets van heel veel tectyl gebruiken o.i.d.
 
rtvankampen zei:
Hai Mannen,

Over gerammel gesproken, ik heb gisteren met een vriend nieuwe draagarmen geplaatst. Hij kreeg het voor elkaar de achterste bout van de linker draagarm te laten vallen. IN de dwarsbalk van het subframe, niet meer terug te vinden of te pakken te krijgen. Nieuwe bout geplaatst en verder geen probleem.
Bij mij rammelt het (nog) niet maar kan het misschien een oorzaak zijn waar je nog niet aan gedacht hebt??

Purschuim in de balk spuiten of is dat een slecht idee??

Gr Rob vK.

Ik denk niet dat bij een bout de oorzaak is. Als ik de heel zachtjes rem is het gerammel weg. Een bout zou dan ook doorrammelen als ik over een put rijd.
 
Yes, yes, Peter,

Uiteraard dezelfde bout bij Eef en Huub opgehaald, zit weer goed vast. Ja, nog niet aan gedacht maar tectyl klinkt een stuk beter, overigens bij mij rammelt hij nog niet .

Gr Rob
 
Is een oud topic, maar effe melden dat de rammel weg is. Eindelijk even tijd gemaakt hiervoor.

Remblokken RA: Spreidveer is aanwezig, maar houderpennen zijn versleten. Gevolg: bij elke rembeweging schieten de blokken met een harde klik naar voren.
Spreidveer%20RA%20-%20niet%20vervangen_zpse8hmptdc.jpg


Spreidveer LA was verdwenen. Dat zorgde met name op klinkerwegen voor een continue gerammel. Erg irritant. Nu een nieuwe geplaatst.
Spreidveer%20LA%20-%20vervangen_zpsmrfeee2z.jpg


Oude en nieuwe houderpen. Bij de oude zie je inkepingen goed, waardoor de blokjes ruimte hadden. De nieuwe zijn tekort. Verkeerde pennen in het setje. Ik heb ze inmiddels geruild voor langere en die moet ik nog plaatsen.
Houderpen%20LA%20-%20oud%20en%20nieuw%20-%20nieuw%20is%20te%20kort_zps0esw49oy.jpg


Ook 4 nieuwe Michelins Primacy 3 erop. Wat rijdt dat lekker: geen gerammel meer en een goede wegligging.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Martijn zei:
Is een oud topic, maar effe melden dat de rammel weg is. Eindelijk even tijd gemaakt hiervoor.

Remblokken RA: Spreidveer is aanwezig,.
Spreidveer%20RA%20-%20niet%20vervangen_zpse8hmptdc.jpg

Plus ze zitten er verkeerd om in.
 
Vega zei:
Plus ze zitten er verkeerd om in.

Ik heb de nieuwe net zo geplaatst als de oude. Eerst probeerde ik ze andersom, maar ik ben bang dat ik ze dan snel weer verlies. Zoals ze nu zitten, kunnen ze niet weg.
Bij die nieuwe zie je dat de twee nokjes links en rechts tegen de blokken drukken. Als ik ze omdraai, doen ze dat niet meer.
Het rare is dat bij de oude de nokjes links en rechts precies andersom zitten. Die drukken daardoor niet tegen de blokjes. Dus hoewel de oude en de nieuwe op dezelfde manier gemonteerd zitten, zijn de nokjes verschillend geklonken. De vraag is: Welke zijn de goede? Volgens mij die nieuwe.
 
Zo'n rammel heb ik ook gehad onder de huidige. Bleek gelukkig enkel een ontbrekende bevestigingsbout te zijn. (hele klauw kon je van de schijf wegdraaien zeg maar) Was al bang dat het iets ernstigs/gevaarlijks zou zijn... :X
 
warhamstr zei:
(hele klauw kon je van de schijf wegdraaien zeg maar) Was al bang dat het iets ernstigs/gevaarlijks zou zijn... :X

Ehhm, wat jij had, lijkt me toch wel wat gevaarlijker dan ik had! En zo´n bout vergeet je toch niet? Die houd je dan toch over als je klaar bent met sleutelen?
Maar goed. Je hebt het op tijd ontdekt.
 
Bovenaan