Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Regen

Stel; je kunt je auto op dit moment niet overdekt stallen, het weer is wisselvallig en je wilt toch gaan poetsen aan de auto. Je wast de auto volgens de goede methode(2 emmer systeem met washmitt), met een goede shampoo(NXT) en droogt hem netjes af met een daarvoor bestemde doek(meguiars water magnet) ipv een lompe krassenveroorzakende zeem. Dan ga je verder. Je speelt wat met klei, doet er een paintcleaner op, daarna een mooie polish en je sluit de boel af met een mooie wax.

Je wast en droogt wel de hele auto, maar de daaropvolgende stappen doe je per onderdeel(motorkap/dak/deuren/spatbord/koffer enz), zodat je tenminste wel complete delen afhebt, mocht het beginnen te regenen. Maar wat nu als je nu je polish bent aan het uitwrijven op de deur en het begint te regenen? Na het regenen veeg je de deur weer droog met de doek, maar kun je dan zonder enkel probleem verder gaan waar je gebleven was??


Hoe zit het met het "curen"? Dat wax moet curen weet ik, de truuk met de vinger die niet vettig mag zijn als je hem eroverheen haalt ken ik ook, maar moeten polishes ook "curen"? Bij mijn meguiars step 2 polish is het namelijk zo dat als ik deze direct wil afnemen, ik een vettige vinger heb, laat ik hem eventjes "curen" heb ik meteen een glanzend resultaat eronder, zonder vettige vinger. Of ben ik me nu dingen aan het verbeelden??? :')
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Herkenbare situatie, ik kan hem ook niet overdekt wegzetten.

Als je stukje bij beetje bezig gaat en door de regen naar binnen wordt gejaagd, is het verstandig om even met een MF doekje en wat Quick Detailer (of de Spray & Wipe) het eventuele vuil eraf te poetsen. Dan weet je zeker dat die regen niets heeft achtergelaten. Helemaal opnieuw met emmers sop enzo uitrukken is dan niet nodig.

Een echte polish hoeft niet te curen, maar ze kunnen na uitwrijven wel na enige tijd wat opdrogen waardoor je het door jou genoemde resultaat krijgt. Ik denk dat dat bij een Step2 van Meguiars wat sterker het geval is dan bijv. de SSR serie: die laatste is immers 100% polish, Step2 bevat wat meer bestandsdelen. Zoals eerder al eens aangegeven, dat is geen 100% polish. Curen hoeft dat zeker niet.
 
B-Buster zei:
Herkenbare situatie, ik kan hem ook niet overdekt wegzetten.

Als je stukje bij beetje bezig gaat en door de regen naar binnen wordt gejaagd, is het verstandig om even met een MF doekje en wat Quick Detailer (of de Spray & Wipe) het eventuele vuil eraf te poetsen. Dan weet je zeker dat die regen niets heeft achtergelaten. Helemaal opnieuw met emmers sop enzo uitrukken is dan niet nodig.


Een echte polish hoeft niet te curen, maar ze kunnen na uitwrijven wel na enige tijd wat opdrogen waardoor je het door jou genoemde resultaat krijgt. Ik denk dat dat bij een Step2 van Meguiars wat sterker het geval is dan bijv. de SSR serie: die laatste is immers 100% polish, Step2 bevat wat meer bestandsdelen. Zoals eerder al eens aangegeven, dat is geen 100% polish. Curen hoeft dat zeker niet.


Alhoewel ik wel de beschikking heb over een (ruimbemeten) garage, is die helaas lang niet altijd "beschikbaar". Door welke reden dan ook(beunen, mijn Mitsubishi erin, ouders hun auto, opel GT, of wat dan ook), staat de garage toch nog wel eens "vol", en dat laatst genoemde wil niet zeggen dat ik mijn auto niet wil poetsen :P
De oplossing met de MF doek en wat quick detailer was ook exact wat ik gedaan had, nadat ik hem had drooggewreven. Perfect dus!

Aha, daar komt dus dat "eerder genoemde resultaat" vandaan. Da's vrij duidelijk.
Dat Step 2 geen "echte" polish is, was me inderdaad inmiddels bekend. Had het hier al eens voorbij zien komen, en heb het inmiddels ook al een paar keer gezien op o.a. het carclean forum, met een aantal tests/reviews e.d.
Wat me dan wel lijkt, is dat step 2 een stuk "milder" voor de lak is. Waar een echte "polish/polijstmiddel" toch de toplaag van de lak eraf haalt, denk ik dat dat bij step 2 van Meguiars een stuk minder het geval is, simpelweg omdat het geen èchte polish is en de korrel dus een stuk "milder" zal zijn, niet?

Ben me zowieso eens wat meer aan het oriënteren, en de kans bestaat best dat volgende maand eens een dap500 en wat SSR spullen erin gaan komen.Ben ik al langer over aan het twijfelen ,maar het geld moet ook eerst eventjes de beurs BINNEN komen, voordat het er weer uit kan vliegen.... _O-
Heb onderhand toch al weer voor de nodige euro's aan poetsspullen,doeken,pads e.d. staan, en net een dikke maand geleden de auto gekocht, plus complete remmen achter, grote beurt, enz,enz. Denk dat ik het totaalbedrag niet eens dúrf uit te rekenen. :X
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dat moet je ook niet uitrekenen. :P

Ik wil ook echt niet weten wat hij mij sinds aanschaf afgelopen december heeft gekost, en al helemaal niet wat ik in totaal hier aan poetsgear op de plank heb staan. :P

Wel leuk dat je enthousiast raakt voor zo'n DAP. Mocht je tegen die tijd wat hulp nodig hebben, geef dan maar een gil. ;)

Step2 is inderdaad milder dan een 'echt' polijstmiddel. Het resultaat is heel behoorlijk, en zeker voor handmatige verwerking is het een fijn product, maar wil je écht polijsten dan heb je andere spullen nodig.
 
En hoe doen jullie het tussendoor? Als het flink regent, ophoudt en ik toevallig in de buurt ben gooi ik (uiteraard) even de droogdoek over de auto heen, zodat ik geen vieze opgedroogde waterdruppels erop krijg; maar als ik te laat ben, en die druppels er al op zitten behandel ik de auto met Quik detailer wat ik inwrijf en weer afneem met een MF doek. Hetzelfde doe ik als de auto minimaal vies is, en het eigenlijk TE onnodig is om hem te gaan wassen. Wassen doe ik zowieso ieder weekend, dus door de week werk ik hem meestal wat bij met Quick detailer als het nodig is.

Iemand die het anders(beter) doet? Of is dat gewoon zoals het "hoort"?

En de waxlaag? Een complete waxlaag doe je uiteraard alleen als je het volledige "stappenplan" doorloopt; een 2/3 x per jaar, maar de waxlaag "boosten" , hoe vaak doen jullie dat? Is ieder weekend overdreven, of...?
Ik heb zelf de NXT 2.0 wax erop zitten, en ook de NXT 2.0 wax booster(spray). Maar ik was een beetje aan het twijfelen over hoe vaak dat "benodigd" is.


Nog een kleine extra vraag; ik zie net dat Meguiars ook een NXT Generation Speed Detailer beschikbaar heeft. Ik neem aan dat deze vergelijkbaar is met de Ultimate Quik Detailer, enkel dan specifiek voor de NXT lijn?


Grappig hoe stééds meer vragen opkomen, naarmate je er serieuzer mee bezig gaat worden. Vroeger zou ik je voor gek hebben verklaard als iemand zei dat je zó diep op dat poetsen kon ingaan.... _O-
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Ik rij teveel met mijn auto om hem doordeweeks met alleen een Quick Detailer en een MF doek af te doen, dan krijg ik gegarandeerd een hoop krasjes erbij. Ik lig er niet meer zo wakker van als ik wat waskrasjes veroorzaak, die DAP ik er bij de lente- en najaarsbeurt wel weer uit. Maar ik ga het ook niet bewust veroorzaken.

Om dezelfde reden droog ik hem niet af zonder eerst te wassen. In een droogdoek gaat dan hoe dan ook zand zitten, niet goed voor de doek en niet leuk voor m'n lak.

Een aardige oplossing zou zijn hem even snel te foamen, afspuiten en afdrogen. Al zou ik voor mijn gevoel hem dan toch nog even willen insoppen zodat ik zeker weet dat ik er geen zand in zit te wrijven.

Wax boosten doe ik niet aan, dat spul vind ik vrij duur en de standtijd daarvan is vrij kort. Ik zet hem 1x in de 2 maanden opnieuw in de wax. Een paar keer per jaar in de Collinite 915, tussendoor gebruik ik de NXT Tech 2.0 wax of evt. de Natty's als het erg warm is/zon op de lak staat. Ik twijfel er nog aan een keer de PB's Spray & Gloss erbij aan te schaffen, al vind ik dat de Spray & Wipe ook aardig zijn werk doet als ik hem na het wassen daar nog eens mee oppoets.
 
B-Buster zei:
Ik rij teveel met mijn auto om hem doordeweeks met alleen een Quick Detailer en een MF doek af te doen, dan krijg ik gegarandeerd een hoop krasjes erbij. Ik lig er niet meer zo wakker van als ik wat waskrasjes veroorzaak, die DAP ik er bij de lente- en najaarsbeurt wel weer uit. Maar ik ga het ook niet bewust veroorzaken.

Om dezelfde reden droog ik hem niet af zonder eerst te wassen. In een droogdoek gaat dan hoe dan ook zand zitten, niet goed voor de doek en niet leuk voor m'n lak.

Een aardige oplossing zou zijn hem even snel te foamen, afspuiten en afdrogen. Al zou ik voor mijn gevoel hem dan toch nog even willen insoppen zodat ik zeker weet dat ik er geen zand in zit te wrijven.

Wax boosten doe ik niet aan, dat spul vind ik vrij duur en de standtijd daarvan is vrij kort. Ik zet hem 1x in de 2 maanden opnieuw in de wax. Een paar keer per jaar in de Collinite 915, tussendoor gebruik ik de NXT Tech 2.0 wax of evt. de Natty's als het erg warm is/zon op de lak staat. Ik twijfel er nog aan een keer de PB's Spray & Gloss erbij aan te schaffen, al vind ik dat de Spray & Wipe ook aardig zijn werk doet als ik hem na het wassen daar nog eens mee oppoets.


De situatie bij mij ligt toch nèt even anders :P

Woon/werk verkeer bij mij is iedere dag een 25 km. Wel flink stuk 80 km weg, wat uiteraard wel ideaal is, maar da's qua km's en stukken rijden uiteraard niet vergelijkbaar.

De regen met een droogdoek te lijf gaan doe ik uiteraard niet als ik er al mee gereden heb, maar wellicht is het slimmer in het vervolg altijd eventjes de tuinslang en de emmer met shampoo uit te halen en hem dán te drogen. Dan weet ik inderdaad zeker dat ik geen zand of stof ertussen heb.


Persoonlijk vindt ik de quick detailer geweldig voor even tussendoor(en ook voor bijv. vogelpoep), maar het probleem is wel dat je inderdaad behoorlijk wat moet sprayen. Doe je dat niet, zit je bijna droog te wrijven met je doek en trek je gegarandeerd krasjes. Ik kan me dus voorstellen dat als je (erg) veel rijdt met de auto, quick detailer geen meerwaarde heeft, buiten het feit dat je per week een hele fles erdoorheen jaagt, heb je meer aan een wasbeurt tussendoor. Maar zou het voor mij gezien gewoon goed zijn als ik de methode zou aanhouden met quik detailer? Buiten het feit dat je er dan aardig wat doorheen jaagt, zul je toch weinig krasjes veroorzaken als je het oppervlakte goed inspuit met de quick detailer?


Zelfde geld voor de wax booster. Heeft het echt meerwaarde als ik gewoon ieder weekend de waxbooster gebruik na een grondige wasbeurt, en om de 3 maanden de auto voorzie van een nieuwe waxbeurt, of...?
Jij brengt de waxbeurt om de 2 maanden ook gewoon direct aan na een grondige wasbeurt, zonder extra tussenstappen, neem ik aan?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Waxen doe ik dan inderdaad direct na het wassen/drogen. Kleien doe ik in de lente en in de herfst, voor ik er met de machine op ga. Dan haal ik er minimaal vuil af, oftewel de waxlaag die ik continue erop probeer te houden doet zijn werk.

Ik ben zelf dus niet echt overtuigd van die wax boosters. Het effect is kort en de flesjes relatief duur. Dus dan ga ik liever om de paar weken een keer extra met m'n flesje NXT in de rondte. Daar komt bij dat mijn shampoo ook enigszins wax boostend werkt. Persoonlijk zou ik de tijd die je daar iedere keer aan kwijt bent dus liever 1x gebruiken om een keer extra compleet te waxen.

In jou geval kan het best met die Quick Detailer. Zolang er geen zand op zit is dat geen punt. Heb je er een dag of wat mee gereden, dan zou ik de shampoo methode kiezen.
 
Bovenaan