Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Reinigen Positieschakelaar (automaat)

yoyo

The UK brothers
Sinds enige tijd zit ik met een knipperende automaatkeuzeschakelaarlampjesbalk (10x woordwaarde >:) )
De schakelaar zelf zit gemonteerd op de linkerzijde van de bak.
Het beste is om de werkzaam heden op een brug te doen anders de auto goed hoog op de krik en
goed ondersteunen.

Deze week zag ik dat Ramon zijn positie schakelaar gereinigd had, en ook had ik al info bij Peter(vega) vandaan.

Tijd dus om maar eens de stoute schoenen aan te trekken om deze zelf te gaan reinigen.
Eerst de accu los gekoppeld.
Daarna begon ik dus met het hitte schild die ik niet los kreeg (2 x torx) omdat de kat ervoor hing en dat zijn dingen die behoorlijk lang heet blijven.


2wp1pw8.jpg


Toen op de manier van Ramon verder gegaan dwz: alleen de schakelaar los halen maar ook dat is een redlijk
klusje (het zijn maar twee boutjes en een moer, maar wel weer in de buurt van die katalysator)
Maar toch los gekregen, wel erop letten dat de keuzeschakelaar in de auto op N staat.
Als je de grote moer los draait op de schakelaar opletten dat deze niet uit zijn stand draait.

Hier hangt de schakelaar los.

6tk3kg.jpg


Geopend voor de grote schoonmaak.
(zie de aanslag op zowel het kunstoffen armpje met kontakten en binnenin het huis, verbaasde mij dat het Uberhaupt nog enigszins werkte)

2qlhoat.jpg


Voorzichtig met wat ontvetter en een heel fijn stukje schuurpapier alles schoon gemaakt.
(hier het resutaat van het binnenhuis)

975ouf.jpg


Weer klaar en alles in elkaar en vast gezet.

330vdrr.jpg


Toen de auto laten zakken , accu aangesloten en alles werkte naar behoren.

enne eigenlijk had ik helemaal geen zin in want eerder kwam ik mijn Omega huilend
op zijn plekje tegen .......er waren onverlaten die wat van mijn auto nodig hadden :( :( :'( :'( :'(

2duf7ub.jpg


Ben aangifte wezen doen.
En wordt verholpen .....maar toch :r :r :r

Al met al een dag die waardeloos begon , maar door het weer goed funtioneren redelijk afliep.

Ramon en Peter, bedankt voor de info.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Mooi dat het gelukt is Aart.

Dat is wel heel f*cking brutaal zeg, moet niet gekker worden zeg. }) })
 

renepaul

Donateur 2024
Daar komt dan toch nog aardig wat aanslag/ vuil tussen.

Wat erg balen zeg van de strip.
Ik hoop maar aan 1 kant?
Er komt toch steeds minder respekt voor andermans spullen vind ik
Het ergste is dan dat je je wagen zo aantreft, en er kruipt een zeer aggressief gevoel omhoog.
Zo was het bij mij iig toen ik mijn wagen met een flinke kras vondt

Succes met de afhandeling Aart
 
Boeken vol kunnen er geschreven worden over tuig dat op deze manier 'winkelen'.
Ik heb er maar één passend icoontje voor: :r kan ik op dat soort lui... bah :@

Maar aangaande je 'How to...': netjes beschreven, Aart :Y

Bedankt voor deze bijdrage d:)b
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
975ouf.jpg

Hier zie je toch wel dat die baantjes wat te lijden gehad hebben...

Aart ik had dit niet verwacht, daar te zitten, er zo uit te zien noch het probleem te vormen...
puik werk!
 
Leuke howto! Maar gelijk andere vraag, als ik mijn licht aandoe, gaat de positieschakelaarlampje (5xwoordwaarde) uit, kan dit hiermee te maken hebben of heb ik weer eens een ander onverklaarbaar probleemgeval....
 

yoyo

The UK brothers
Hoeft niet zo te zijn dat het de positie schakelaar is, het kan net zo goed in de verlichting van je aanduiding in de auto zelf zijn.
(Die naast je selector hendel) die schijnt ook wele eens raar te doen.

Maar voor de rest schakeld hij goed?
 
Hij schakelt perfect, tis alleen vervelend dat als je licht aan staat je posities moet tellen. Als je het te snel doet staat ie in 3 en dat merk je pas op hogere snelheid.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Die automaatindicatorlampjesunit willen wel eens kapot gaan.
Je kan hem er even uithalen en kijken of de stekker er nog opzit of deze maakt slecht contact.
Anders vervangen.
 
Slecht contact zou kunnen, los zit ie niet anders zou ie het helemaal niet doen, en nu doet ie het alleen als het licht op dagrij staat, na aanzetten van de lichtschakelaar gaat ie gewoon uit. Kun je de indicator er gewoon uitwippen of is hier een nadere handeling voor nodig?
 

Vega

Medewerker
Administrator
Je kan hem gewoon uitwippen, eerst even de selectorhoes weghalen en dan via de opening meehelpen drukken naar boven.
Het kan zijn dat de kabel erg kort is, moet je even kijken of die ergens vastgebonden is, los knippen voor meer ruimte.
 

yoyo

The UK brothers
Je zegt "op dag rij staat" is dat er achteraf in gezet?
Dan is er waarschijnlijk toch iets niet goed gegaan want uiteraard moeten
de lampjes branden bij licht aan en niet bij licht uit!

Er zit dus duidelijk iets net andersom aangesloten
(Klinkt als een kleinigheidje maar vraag mij niet waar of wat) :?

Ik heb mij wel een meer vergist in kleinigheidjes bij een omega.
Zoiets als even een drieweg klep vervangen. :X
 
Ik snap wat je bedoeld. Nee ik was iets mis, als ik de lichtschakelaar aanzet (dus avond met kenteken en dashboard) gaat de positieschakelaar uit. Bij dagrijlicht of voor inbouw van dat relais uit dan doet ie het wel. Het is dus alleen na bedienen lichtschakelaar.
 

yoyo

The UK brothers
Tsjaa dan ben ik even weg , eigenlijk moeten hier die elektromuizen aan te pas komen.

Maar probeer (net zoals Peter zegt) eerst die kabels los te maken en dan kijken of hij hier misschien niet
goed contact maakt of niet lekker aangesloten is.
 
Bovenaan