Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Rembekrachtiger doorgeroest! (Hij was inmiddels hydraulisch)

Vega

Medewerker
Administrator
Re: Rembekrachtiger doorgeroest!

WTF, dit heb ik nog nooit gezien wel dat het verweerd is maar compleet doorgeroest nee.
 

Joep

Verbannen
Re: Rembekrachtiger doorgeroest!

Zo dan dat is schrikken! Snel iets aan doen inderdaad.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Re: Rembekrachtiger doorgeroest!

Damn, wat ziet dat eruit.

Origineel zit er een coating onder het foam zodat dit voorkomen moet worden, waarschijnlijk is dat bij jouw auto verdwenen waardoor het continue nat is gebleven in dat gebied.

Ik laat het lekker zitten, want ik merk wel degelijk verschil in geluid met / zonder foam.

Vega zei:
WTF, dit heb ik nog nooit gezien wel dat het verweerd is maar compleet doorgeroest nee.

+1, en toch al veel gezien incl. compleet verwaarloosde slopers. Nooit zoals dit.
 
Re: Rembekrachtiger doorgeroest!

B-Buster zei:
Damn, wat ziet dat eruit.
Origineel zit er een coating onder het foam zodat dit voorkomen moet worden, waarschijnlijk is dat bij jouw auto verdwenen waardoor het continue nat is gebleven in dat gebied.

Toen het raamrubber onder de voorruit weghaalde om bij de plastic ´schroeven´ van de paravan te komen, zag ik dat het rubber in het midden niet meer goed aansloot op de ruit. Waarschijnlijk is daar ook al veel water onderdoor gelopen...

Ik laat het lekker zitten, want ik merk wel degelijk verschil in geluid met / zonder foam.
Ik merk inmiddels wel verschil bij een koude start. Dan hoor ik de motor lucht aanzuigen, wat ik eerder niet hoorde. Bij warme motor hoor ik geen verschil. En verder: een V6 is mooi om naar te luisteren!

Vega zei:
WTF, dit heb ik nog nooit gezien wel dat het verweerd is maar compleet doorgeroest nee.

Ik ben verbaasd dat ik blijkbaar de eerste patient ben!
Ik snap nu wel waarom mijn remproblemen langzaam erger werden! Roest is traag, maar gaat wel door.

Weet iemand trouwens of de stuurbekrachtiging op een of andere manier ook in verbinding staat met die 'onderdrukcircuit' van de rembekrachtiger (of via het plenum waar de onderdrukslang van de rembekrachtiger op zit aangesloten)?
Ik heb namelijk vanaf de aankoop van deze auto (2009) al dat de motor soms uitvalt bij draaien aan het stuur met stationair draaiende motor, bijv. tijdens inparkeren. Sinds ik die rembekrachtiger provisorisch heb afgedicht, lijkt het alsof mijn stuurbekrachtiging ook soepeler loopt. Zou dat kunnen?
 
R

Ralph

Gast
Re: Rembekrachtiger doorgeroest!

aansluitend 7 jaar omega en maak er +3 van.
 

tonboy

Verbannen
Re: Rembekrachtiger doorgeroest!

Berry zei:
Stuurbekrachtiging staat los van de rest.
Niet helemaal toch?
Bij mijn 2.0 is het zo dat op een gegeven moment een vacummslang gescheurd was. dit zorgde aan de ene kant voor minder rembekrachtiging, aan de andere kant voor onregelmatig stationair lopen van de motor en bij het afremmen zelfs voor het uitvallen van de motor. Kan me voorstellen dat er dus valse lucht werk aangezogen en dat daardoor ook het rest van het systeem waarin een onderdruk moet staan (waaronder vlak onder de gasklep bij een 2.0) minder vacuum aanwezig is. Daardoor dus die verschijnselen.
Bij het insturen moet de stuurpomp hydraulische kracht leveren, en aangezien deze pomp wordt aangedreven door de motor via de multiriem, zal de motor meer kracht moeten leveren in eerste instantie dus langzamer gaan lopen, wat opgevangen wordt door iets meer "gas" te geven, waardoor de motor op het zelfde toerental blijft draaien. Functioneert dat secundair systeem niet goed, dan daalt het toerental van de motor, en dus minder kracht van de stuurpomp voor de bekrachtiging. Met kans op afslaan van de motor.
 
Re: Rembekrachtiger doorgeroest! (Hij is hydraulisch geworde

Vandaag bij Ralph geweest. Rembekrachtiger vervangen.
Inmiddels is wel duidelijk dat de rembekrachtiger is doorgeroest door 2 zaken:
- Het genoemde schuim houdt water vast.
- Maar het onderste raamrubbers zat niet goed om de ruit. Er zat een kier tussen de ruit en het rubber. Daardoor is regenwater via de kier vanaf de ruit onder de paravan gelopen, waardoor het schuim continu verzadigd bleef met water en dat jarenlang. Ik heb gewoon nooit goed op dat rubber gelet.


Mijn noodreparatie heeft het gelukkig twee weken uitgehouden! Hier zijn de paravan verwijderd en de ruitenwisserinstallatie verwijderd.



De rembekrachtiger zit op een soort huis met 2 bouten. In het midden van de foto zie je er een. Die moet los.



Achter de aircoleiding zit de ander bout.
Gek genoeg zijn de bobines niet aangetast. Nergens scheuren.



De hoofdremcilinder los. Nu is te zien dat het deel wat in de rembekrachtiger zit ook roestschade heeft. Het water liep er natuurlijk gewoon bovenop door het gat.



Ook roest in het gat.



De rembekrachtiger is eraf.
Ralph lag als een vreemde spaghettisliert op zijn rug in de auto, met zijn hoofd tegen de pedalen om de borgclips los te maken van de stang van de rembekrachtiger die aan het pedaal zit.



De 'nieuwe' rembekrachtiger. (Nieuw van Berry). Hij zag er mooi schoon uit van binnen, geen roest. Van buiten een paar oppervlakkige plekjes. Ik had ze van te voren kaalgemaakt en in de fertan gezet. Daarna primer erop en even de boel zwart gespoten. Ik wil niet nog een keer een doorgeroeste bekrachtiger hebben!
Ik had ook nog een hoofdremcilinder van Berry liggen. Die ook maar gelijk vervangen. Op deze foto zit hij er al op.



Dit hoofd kennen jullie wel 8)
Na ontluchten zijn we een stukje gaan rijden. Wat een verschil. Alleen al hoe soepel het rempedaal gaat. Voorheen voelde je hem schuren, maar omdat dat roestgat geleidelijk is ontstaan en daarmee ook het remkarakter langzaam veranderde, merk je dat niet. Maar nu het weer goed is, merk je het verschil heel goed. Ik reed ongeveer 50 toen ik plotseling keihard remde. En omdat Ralph net midden in een zin was, werd het gelijk stil naast me. Hij hing naar adem happend in de gordel die een mooie rode tatoeage op zijn borst heeft achtergelaten. >:)

Ralph moet altijd lachen als ik de oude onderdelen mee naar huis neem 'voor in de kast'. Maar ik wil altijd weten hoe zo'n onderdeel in elkaar zit, dus thuis maak ik het open.
Zo begon ik thuis de rembekrachtiger te slopen. De twee membranen zitten in een metalen schotel. Beide schotels (voor en achter) zitten op het middenstuk geklemd, met om de zoveel centimeter een stukje omgebogen rand.
Ik wrikte de omgebogen stukjes rand een voor een omhoog en draaide daarbij steeds de bekrachtiger. Opeens voelde ik wat op mijn schoenen. Er drupte een soort bruingrijze dikke drab op:




Het achterste membraan was 'hydraulisch' geworden. 7(8)7 Blijkbaar reed ik al een tijd rond met een plens roestwater in de bekrachtiger.



´t Stonk behoorlijk.



Hier zie je van links naar rechts de achterste buitenschotel, het achterste membraan met de binnenschotel, dan het metalen middenstuk waar beide schotels op zitten en daar nog op vast de voorste buitenschotel.






De voorste schotel eraf. Hier kwam weinig water uit. Je ziet wel dat dit ook helemaal roestig is. De onderdrukslang naar het inlaatgedeelte van de motor zit op deze schotel. Die slang was van binnen ook aangeslagen met roest. Omdat de motorinlaat aan de slang zuigt, zal er uit dit voorste gedeelte wel water zijn weggezogen de motor in. Daardoor stond dit gedeelte waarschijnlijk bijna droog.



Als je de voorste schotel losmaakt, duwt de veer de bekrachtiger uit elkaar.


En dit is de binnenkant van de achterste schotel. Dit zie je als je het (rubberen) membraan weghaalt.

En daarmee kom ik aan het einde van een verhaal, waarvan ik hoop dat jullie het niet gaan meemaken. Gelukkig heb ik geen ongeluk gehad met deze remmen (ben van de zomer nog op vakantie geweest met volle bepakking en vrouw en kinderen. Je moet er niet aan denk dat dan je rembekrachtiger wegvalt, terwijl je aan het dalen bent in een haarspeldbocht...)

Berry, bedankt voor de onderdelen en het advies!
Ralph, bedankt voor de reparatie, de deskundige adviezen tussendoor, de gezelligheid en de grappen! Ik hoop dat je vrouw die mooie striem niet erg vindt...
(Heeft je buurman die remsteun al uitgeboord? Of blijft ie overnachten in de garage?)
 
Re: Rembekrachtiger doorgeroest! (Hij is hydraulisch geworde

Goed geregeld Martijn, die ga je niet meer verslijten d:)b
 

richard66

500.000+
Re: Rembekrachtiger doorgeroest! (Hij is hydraulisch geworde

Zo dat ziet er weer als nieuwe uit zonder roest
ja kan weer goed en veilig op pad. d:)b

gr Richard. :b
 
Re: Rembekrachtiger doorgeroest! (Hij is hydraulisch geworde

P.H. zei:
Goed geregeld Martijn, die ga je niet meer verslijten d:)b

Ik hoop het niet, Peter. Het viel me op dat op mijn oude rembekrachtiger een roest plek (nog geen gat), als je ervoor staat op ongeveer 10 over 2, op de voorste schotel. Het exemplaar dat Berry me stuurde, had op precies die plek ook een beginnende roestplek. Ik heb die kaalgemaakt, en opnieuw gespoten, dus hij zal er wel weer tegenkunnen, maar misschien loopt er op die plek bij elke Omega iets langs?
 

yoyo

The UK brothers
Re: Rembekrachtiger doorgeroest! (Hij was inmiddels hydrauli

Kijk zo is alles weer in orde, en idd je moet er niet aan denken dat er iets gebeurd was.
Maar goed dat is dus niet zo en Ralph heeft alles weer netjes gemonteerd.
veel plezier ermee.
 
R

Ralph

Gast
Re: Rembekrachtiger doorgeroest! (Hij was inmiddels hydrauli

thats my, my, my, my, job. weer een grens verlegd. en ja de buurman moest overnachten.
en die striem is het niet, wat dacht je van de ribbels op mijn nek van het pedaal.
 

Joep

Verbannen
Re: Rembekrachtiger doorgeroest! (Hij was inmiddels hydrauli

Knap staaltje werk weer hoor. Goed bezig geweest! d:)b
 

ommie b2

Heer van Stand
Re: Rembekrachtiger doorgeroest! (Hij was inmiddels hydrauli

Mooi om te zien, het repareren, dat het te repareren is, maar zeker ook van hoe het ding in elkaar zit enzo. Ik wil dat ook altijd heel graag weten, hoe zit het en waarom en hoezo enzo... Weer wat geleerd. Dank je wel voor het delen :Y

Toedels Yvonne
 
Re: Rembekrachtiger doorgeroest! (Hij is hydraulisch geworde

Martijn zei:
P.H. zei:
Goed geregeld Martijn, die ga je niet meer verslijten d:)b

Ik hoop het niet, Peter. Het viel me op dat op mijn oude rembekrachtiger een roest plek (nog geen gat), als je ervoor staat op ongeveer 10 over 2, op de voorste schotel. Het exemplaar dat Berry me stuurde, had op precies die plek ook een beginnende roestplek. Ik heb die kaalgemaakt, en opnieuw gespoten, dus hij zal er wel weer tegenkunnen, maar misschien loopt er op die plek bij elke Omega iets langs?

Bij mij zag de rembekrachtiger er nog goed uit Martijn, maar ik haal binnenkort die isolatie op aanraden van Berry er wel onder vandaan "voorkomen is beter dan genezen" zullen we maar zeggen ;) .
En met de "herrie" naderhand zal het wel meevallen.
 
Re: Rembekrachtiger doorgeroest! (Hij was inmiddels hydrauli

Mooie klus mannen, leuk om het binnenwerk eens te zien!

Gr Rob vK
 
Bovenaan