Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Remschoen laat los

Sinds gisteren een schrapend geluid bij een achterwiel. Ik dacht eerst aan een steentje tussen de remankerplaat en de remschijf, maar... niets. Wiel verwijderd, remtrommel verwijderd: geluid weg.
Remtrommel terug: geluid terug.
Remtrommel er weer af en toen zag ik opeens dit:



Ik denk dat dat de boosdoener is en dat dat stukje remschoen tegen de binnenkant van de trommel aanhangt.
Nou heb ik die remschoen alleen nodig voor de handrem, maar irritant is het wel.
Ik heb ook niet gelijk tijd om ze te vervangen.
Denken jullie dat het kwaad kan om ermee te rijden?
 
Misschien wijs om heel de remschoen eraf te steken. En vervolgens je handrem niet meer te gebruiken natuurlijk.
 
Lijkt me ook de beste tijdelijke oplossing. Bij mij was het nog iets extremer toen. Ik haalde de schijf eraf en de schoentjes vielen er gewoon als brokjes uit... En ik maar afvragen waarom m'n handrem het niet meer deed :).
 

Andrew

600.000
Mijn mening: Als je het al zover gedemonteerd hebt, dan is het vervangen van de remschoenen een kwestie van minuten. Dus geen rare opties als hiervoor geopperd, een auto heeft niet voor niets een handrem, lijkt me.

Andrew
 
En stel je rijd op een drukke kruising af en je remmen moeten het begeven dan ben je blij als je handrem werkt.
 

tonboy

Verbannen
Andrew zei:
Mijn mening: Als je het al zover gedemonteerd hebt, dan is het vervangen van de remschoenen een kwestie van minuten. Dus geen rare opties als hiervoor geopperd, een auto heeft niet voor niets een handrem, lijkt me.

Andrew
Helemaal waar, fluitje van een cent. zo'n compleet setje kost geloof ik iets van € 25,00 en zit er snel in.
 
Andrew zei:
Mijn mening: Als je het al zover gedemonteerd hebt, dan is het vervangen van de remschoenen een kwestie van minuten. Dus geen rare opties als hiervoor geopperd, een auto heeft niet voor niets een handrem, lijkt me.

Andrew
Tuurlijk vervolgens meteen vervangen, maar ik persoonlijk moet altijd even wachten op onderdelen, en kan ook vaak de auto niet missen. Daarom jet advies om de loszittende delen weg te steken. Gek he?
 
Beter tijdelijk geen remschoenen dan losse remschoenen. Als de boel om een of andere reden ineens blokkeert ben je verder van huis.

Uiteraard zsm nieuwe erin.
 
Andrew zei:
Mijn mening: Als je het al zover gedemonteerd hebt, dan is het vervangen van de remschoenen een kwestie van minuten. Dus geen rare opties als hiervoor geopperd, een auto heeft niet voor niets een handrem, lijkt me.
Andrew

Ik demonteerde de boel om te kijken waar het geluid vandaan kwam. Toen ik de oorzaak had ontdekt, had natuurlijk niet direct remschoenen in voorraad. Bovendien had ik hem vandaag nodig, dus ik heb alles weer teruggeschroefd. Overigens geen problemen gehad.
Ik denk dat ik het maar even zo laat zitten tot ik de bestelling binnenheb.
 
lowflyer zei:
En stel je rijd op een drukke kruising af en je remmen moeten het begeven dan ben je blij als je handrem werkt.

dan heb je bij een omega pech want de remwerking van deze handrem constructie is ronduit waardeloos :r
 
Bij mijn groene werkt deze behoorlijk goed anders.
Bij mijn stw moet ik je gelijk geven.
Misschien ook wel het verschil tussen automaat en handgeschakelde bij mijn vorige gingen deze toch ook vrij goed.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
De enige reden dat mijn Omega's een handrem hebben is toch dat ik het overtollige ledervet ergens aan kan afsmeren als ik m'n interieur daarmee geaaid heb?
 
warhamstr zei:
Welke auto kun je afremmen op de handrem dan? Dat is of blokkeren, of oproken.


Zowat elke auto buiten die met een voetrem (mercedes) en buiten die waar de handrem op de voorwielen pakt (citroen bx) bij deze lijkt het mij wat gevaarlijk ☺
 

tonboy

Verbannen
De beste handrem-eigenschappen hadden vroegere Alfa Romeo's, zo meen ik. De handremkabel was aan gesloten op de schijfremmen aan de achterzijde en dat gaf behoorlijke stopkracht. Vroeger hadden de meeste auto's sowieso aan de achterzijde trommelremmen van een behoorlijk formaat (250-300 mm) en daar werkte de handrem echt veel beter dan de huidige van Omega's (ik geloof 220 mm). ook de breedte van de remschoen was vroeger veel meer. Maar goed, de handrem heeft tegenwoordig meer nut als parkeerrem dan als noodrem. Hoeft ook niet meer, het gescheiden remsysteem en schijfremmen zijn veel bedrijfszekerder dan vroeger.
 
Bovenaan