Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Rijbereik kilometers verschil ???????

Ik heb misschien een rare vraag.Ik ging pas vorige week tanken en drukte toen ff op de boordcomputer het rijbereik in,hij kwam terug met 654 km.Ik dacht dat is wel erg weinig voor een volle tank euro.Ik was afgelopen weekend in Luxemburg,heb daar ook getankt en toen gaf hij ruim 750 km aan.Vanavond weer getankt hier in de stad en gaf hij weer iets van 650 km aan.
Nu is mijn vraag hebben jullie hier wel eens opgelet?Maar hoe kan er ruim 100 km verschil in zitten?Ik tank de omi altijd helemaal vol.
Groet Henk.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Hij calculeert je rijbereik a.d.h.v. je gemiddeld verbruik over de laatste X kilometers. Heb je net een flink stuk snelweg op constante snelheid gereden, dan zit je zo op de 8-900 km. Heb je een hele week alleen de boodschappen gedaan, dan zo'n beetje de helft. ;)
 
B-Buster zei:
Hij calculeert je rijbereik a.d.h.v. je gemiddeld verbruik over de laatste X kilometers. Heb je net een flink stuk snelweg op constante snelheid gereden, dan zit je zo op de 8-900 km. Heb je een hele week alleen de boodschappen gedaan, dan zo'n beetje de helft. ;)

Jacco m`n gemiddelde verbruik stond op 8,8 op 100km zag ik toevallig .Dus als ik t goed begrijp calculeert hij dan t bereik a d h v
dat gemiddelde?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Nee, dat is over de totale tank. Voor het rijbereik kijkt hij naar je laatste kilometers. Daarom zie je hem 's morgens na een koude start snel dalen en als de motor warm is ook weer terug omhoog klimmen.
 
Ja wel eens meer (met een diesel)

Je rijbereik wordt berekend oa aan de hand van het verbruik over het huidig verbruik en het verbruik over de laatste paar gereden km.

Om een voorbeeld te noemen als ik veel stadsverkeer rij staat er na een tankbeurt een rijbereik van ongeveer 700km rij ik met deze tank een langere rit autobaan kan dit oplopen tot een aangegeven bereik van 1100 (tijdens het rijden loopt dit dus op) terwijl er soms wel al 100km gereden zijn. Ook het gemiddelde verbruik blijft dan gelijk (is bij mij 30 000 km geleden gereset en staat op 6,5l/100km

Hoop dat dit je vraag beandwoord.

Gr Quirin
 
B-Buster zei:
Hij calculeert je rijbereik a.d.h.v. je gemiddeld verbruik over de laatste X kilometers. Heb je net een flink stuk snelweg op constante snelheid gereden, dan zit je zo op de 8-900 km. Heb je een hele week alleen de boodschappen gedaan, dan zo'n beetje de helft. ;)

Precies dat. Sorry ben redelijk lang met het andwoord bezig geweest, tussendoor een aantal andere dingen moeten doen.
 
Wat ik nog even wil toevoegen dat nieuwe auto's hier ook nog last van hadden. Vandaag als leen auto een nieuwe combo mee gekregen van de VOD.
Deze was afgetankt, had een rijbereik van 650km toen ik in Weert aankwam vanuit Valkenswaard (ongeveer 20min rijde) en autobaan gereden had stond het bereik boven de 700.
 
Het is geen last hebben van :P Gewoon logica. Hij baseert een verwacht verbruik op het gereden gemiddelde. Als je een dag gaat schuren en daarna tankt berekent ie een verwachte rijbereik. Als je daarna alleen 90km/u gaat rijden op de cruise stelt ie bij.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Inderdaad. Beetje lullig als je met nog 10 liter in de tank even een beetje gaat spelen en hij nog denkt dat je, doordat je de rest van de tank rustig hebt gereden, 100km kunt rijden terwijl je leeg langs de weg staat. :P
 
Het is niet dat ik er last van heb,maar het viel me eigenlijk perongeluk op.Maar ik weet nu hoe het zit.
Gr Henk
 
Bovenaan