Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Roest behandelen

Dit bericht is gelukkig niet voor mijn omega.
Ik heb nog een wagen staan met wat roestplekken in. Op sommige plaatsen is dit zelfs doorroest.
Hoe kan je dit best behandelen/verbergen?
Liefst de goedkoopste en betrouwbaarste oplossing.
De plaatsen die behandeld worden zijn geen essentiële onderdelen voor de veiligheid dus dit moet niet zeer stevig zijn.
 

Joep

Verbannen
Wil je dat het goed geburd of dat je een paar euro bespaard en het over x aantal jaren weer overnieuw kunt doen?

Bij onderstel in het techniek gedeelte zijn al verschillende topics voorbij gekomen over roestbehandelen. Zeker de moeite waard daar eens een kijkje te nemen.

Of op google even: roest behandelen RX intikken en dan de eerste link aanklikken. Is van rustbuster.
 
RX en Fertan zijn goede antiroestmiddelen. In alle gevallen geldt: Haal de roest eerst zoveel mogelijk weg (slijpen met lamellenslijper of schuren) en behandel daarna met genoemde middelen. Ik gebruik zelf meestal Fertan. Heb ik goede ervaring mee bij oldtimers.
 

tonboy

Verbannen
Ik gebruik zelf ook Fertan, al sinds het begin van mijn sleutelcarriere (zo''n 30 jaar nu).
Plaatwerk zoveel mogelijk goed ontroesten, gaten in plaatwerk dichtlassen (eventueel met nieuw plaatwerk), blanke delen goed nat maken en een dagje laten roesten (echt waar!), daarna insmeren/inspuiten met fertan, minimaal 8 uur laten drogen en dan nogmaals met fertan behandelen, en dan weer 8 uur rusten. Daarna de boel vlakschuren en met plamuur/spuitplamuur afwerken, en dan grondverf en aflakken. Dat is de enige manier waarop je gegarandeerd een goed resultaat krijgt.
 
Nu heb ik ook enkele roestplekjes maar kan nergens lak vinden op internet met kleurcode Z147

Gr Wilfred
 

tonboy

Verbannen
wil je het echt goed doen dan geen universele motip gebruiken (gaat wel hoor, maar de kleur is meer zilver), maar wat laten mengen door een professioneel spuitbedrijf. Sommige van hun beschikken zelfs over een machine die het in spuitbussen kan stoppen.
 

Joep

Verbannen
Hier in Tilburg kun je autolak bij een verfwinkel op kleur laten mengen in een spuitbus. Heb ik al een paar keer laten doen en is goed bevallen. Ook mijn spuitadresje haalt daar altijd z'n autolak.
 

renepaul

Donateur 2024
15cllj5.jpg


Ik heb toen bij de dealer de lak volgens kleurnr kunnen kopen.
Ik kreeg een spuitbus met lak in exact de goede kleur.
En daarbij de blanke lak.
 

tonboy

Verbannen
Rene, let er wel op dat lak op een auto verouderd, hoe goed je ook poetst. En daarmee veranderd ook de kleur. Ik heb betere ervaringen met specialisten die je lak opmeten en dan kleine aanpassingen doen bij het mengen zodat de nieuwe spuitbus exact hetzelfde kleur heeft als de rest van de auto.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dat zou ik ook doen, zet 2 Omega's naast elkaar met dezelfde kleurcode en het is ook niet precies hetzelfde. Buiten de veroudering om is ook de tint niet precies gelijk te houden gedurende de productie van die auto's.
 

renepaul

Donateur 2024
30ml7pc.jpg
ru8i7r.jpg
27zaxb7.jpg


Inderdaad, mooiste zou zijn om op niet aansluitende delen de kleur te gebruiken, maar ik heb toen deze roest behandeld.
Wel gebruik gemaakt van de "knik" in de deur.
Jullie mogen het zeggen..
 
B-Buster zei:
Dat zou ik ook doen, zet 2 Omega's naast elkaar met dezelfde kleurcode en het is ook niet precies hetzelfde. Buiten de veroudering om is ook de tint niet precies gelijk te houden gedurende de productie van die auto's.

inderdaad, nu met mijn 2 stations ook zo! beide z157 of 158 (weet het ff niet) maar zeker beide hetzelfde, als je deze naast elkaar zet denk je zeker en vast dat het andere kleurcode's zijn! en de ene is van 10/2002 en de andere van 01/2003 dus daar zit ook niet veel tijd tussen!
 
@ rene zo erg is de roest bij mijn omi niet,maar moet behandeld worden (zal vd week ff foto posten)
een ieder thnx voor de tips heb er zeker wat aan

gr wilfred<br /><br />-- 03 feb 2015 22:15 --<br /><br />
tonboy zei:
Ik gebruik zelf ook Fertan, al sinds het begin van mijn sleutelcarriere (zo''n 30 jaar nu).
Plaatwerk zoveel mogelijk goed ontroesten, gaten in plaatwerk dichtlassen (eventueel met nieuw plaatwerk), blanke delen goed nat maken en een dagje laten roesten (echt waar!), daarna insmeren/inspuiten met fertan, minimaal 8 uur laten drogen en dan nogmaals met fertan behandelen, en dan weer 8 uur rusten. Daarna de boel vlakschuren en met plamuur/spuitplamuur afwerken, en dan grondverf en aflakken. Dat is de enige manier waarop je gegarandeerd een goed resultaat krijgt.

in de gebruiksaanwijzing van fertan lees ik minstens 48 uur laten drogen.
hieronder de gebruiksaanwijzing


Met een borstel, een waterstraal, of een ander hulpmiddel kan de oppervlakkige roest verwijderd worden. Dan FERTAN aanbrengen met behulp van een kwast, een roller, een hogedrukspuit of een fles met een sproeikop. Een liter FERTAN is voldoende om circa 12 15 vierkante meter aangetast oppervlak te behandelen. FERTAN werkt uitstekend bij vochtige oppervlakken of in een vochtige omgeving, bij droge omstandigheden dient het oppervlak nat te worden gehouden. FERTAN kan al binnen enkele uren goede resultaten opleveren. Het is echter aan the bevelen, om minstens 48 uur te wachten om te controleren of de roest zich in een zwarte compacte laag veranderd heeft. Het met FERTAN behandelde materiaal kan vervolgens nog weken wachten op de afwerking van het materiaal. Voor het aflakken of andere nabewerking is het aan te bevelen het oppervlak met water te reinigen, of het zwarte poeder welke zich door het conserveren gevormd heeft, met een vochtige doek af te nemen

gr wilfred
 

tonboy

Verbannen
Ik lees het ja. Heb even gekeken op de site van hun, zie dat de concentratie lager is geworden tov de bus die ik hier heb (is al pakweg 10 jaar oud....)
Zou die nieuwe gebruiksaanwijzing inderdaad maar volgen, komt het zeker goed. Berespul.
 
zoals beloofd een foto van mijn roestplekje op de omi

v4qe15.jpg


hoop dat het goed tezien is onder aan het portier (chauffeurszijde)

gr wilfred
 
tonboy zei:
Ik gebruik zelf ook Fertan, al sinds het begin van mijn sleutelcarriere (zo''n 30 jaar nu).
Plaatwerk zoveel mogelijk goed ontroesten, gaten in plaatwerk dichtlassen (eventueel met nieuw plaatwerk), blanke delen goed nat maken en een dagje laten roesten (echt waar!), daarna insmeren/inspuiten met fertan, minimaal 8 uur laten drogen en dan nogmaals met fertan behandelen, en dan weer 8 uur rusten. Daarna de boel vlakschuren en met plamuur/spuitplamuur afwerken, en dan grondverf en aflakken. Dat is de enige manier waarop je gegarandeerd een goed resultaat krijgt.

Dit zal inderdaad de beste oplossing zijn vrees ik, dit word enkele avonden schuren slijpen lassen enzoverder ;)
een projectje voor de zomer dus, foto's komen nog wel online
 
Bovenaan