Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Rokende omega

Beste leden,

Ik heb een probleem met mijn Omega 2.2 op lpg die ik nu net 3 weken heb, bij bezichtiging rookte de auto ook al maar lijkt steeds erger te worden. Hij geeft vanuit de uitlaat witte rook en het ruikt naar olie, koelvloeistof nivo en temperatuur blijft goed. Natmate het kouder wordt geeft ie dikkere rook maar het verdampt voor mij gevoel wel redelijk weg. Olie verbruik heeft ie wel 1l op 750/1000km maar ik lees dat dit wel een beetje normaal is. Nu lees ik.ook dat het schoonmaken van het gasklephuis en de carterontluchting kunnen helpen, maar lees ook verhalen over koppakking en zuigerveren, komt het laatste veel voor bin de omega's want dan kan ik als het schoonmaken van het gasklephuis en de carterontluchting misschien beter op zoek gaan naar een andere motor ipv de kop eraf te halen. Of zijn er andere ervaringen. Tips en suggesties welkom, wil wel in de omega blijven rijden. Dank. Mvg. Ali
 

Joep

Verbannen
De koppakking zou het zomaar kunnen zijn. Mijn vorige Omega 2.2 had ook dat verbruik van olie.
Even een snuffelaarstest op je koelreservoir laten uitvoeren dan weet je het snel genoeg.

Witte of veel rook lijkt mij niet van een verstopte carterventilatie te komen.
Ik heb nog een schoon gasklephuis van een 2.2 liggen welke niet is opgeboord, je mag langskomen dan plaatsen we die even om te kijken of het dan is opgelost. Is zo gebeurd. Dan weet je waar je moet zoeken maar die snuffelaarstest zou ik eerst doen.

Bovendien roken auto's bij koud weer toch wel wat meer als anders.
 

Andrew

600.000
Is het rook (verbrande olie) of stoom (koelvloeistof)? Dat laatste zou een lekke koppakking kunnen zijn en kun je zoals Joep al aangeeft laten testen op de koelvloeistof in het expansievaatje.
Slechte of verstopte carter ventilatie is een bekend probleem, wordt wel opgelost door het gaatje in het inlaatspruitstuk op te boren (@ Joep, dat zit dus niet in het gasklephuis maar er net onder) alhoewel ik daar geen voorstander van ben. En dan moet je ook tenminste de carter ventilatie stijgbuis demonteren en reinigen, alsmede de doorstroom in het dubbelwandige kleppendeksel reinigen/spoelen. Olieverbruik kan verder worden veroorzaakt door verharde klepsteelrubbers of versleten olieschraapveren.

Andrew
 

Joep

Verbannen
Ik dacht juist wel in t gasklephuis, dat enorm dunne gaatje onder de gasklep zelf wat 9 van de 10x verstopt zit.
 
De snuffeltest wordt volgende week gedaan.
Ik ga zelf van de week ff proberen de gasklephuis te reinigen, mocht dit ??? geven Joep, bedankt voor je aanbod, zal ik gf afspreken en bij je langsrijden, ga wel eerst proberen schoon te maken. Ik denk dat de rook verbrande olie is ivm het verbruik van olie en geen verbruik van koelvloeistof. Klepsteelrubbertjes kan ik eventueel gelijk met de koppakking doen, maar als het de olieschrapveren zijn ga ik toch een ander blok zoeken. Eerst ff de snuffeltest afwachten. Hoop voor me portomonee dat t mee valt. Laat het nog weten. Zover bedankt ieder geval. Ali
 
Hoi ff een korte update, van de week ff de uit verveling naar de gasklephuis gekeken hoe vuil deze was, viel op zich mee. Kijk ik in de inlaatspruitsstuk zie ik een plasje olie liggen. Dit zonder demonteren zo goed als t kon schoongemaakt en tada rook en olie geur heel stuk minder tot zelfs bijna weg. Nu ff wachten tot get weer het toelaat op de boel te demonteren en alles goed schoon te maken, en kijken of ik kan achterhalen waar vandaan en hoe de olie daar is terecht gekomen. Vraag hoe kan ik de kleppendeksel en de carterventielatie het beste schoonmaken. Tips & advies altijd welkom. Mvg. Ali
 

Joep

Verbannen
Kleppendeksel maak ik schoon met veel remreiniger en doekjes. Eventueel met een krabbertje of platte schroevendraaier de pakkingsresten verwijderen. Vergeet de O-ringetjes en nieuwe pakking niet te vervangen bij het terugplaatsen.
 
  • Like
Reactions: Ali
Bovenaan