Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Schema vervangen distributieriem

A

Anonymous

Gast
Vandaag antwoord van Opel Nederland met betrekking tot het vervangen van de distributieriem.

Mijn vraag:
"Geachte heer/mevrouw,

Graag wil ik u de volgende vraag voor leggen.

Bij de Opel Centrale in Papendrecht waar ik mijn Opel Omega tweedehands in 2010 heb gekocht, en vanaf het begin af aan in onderhoud is, wordt mij verteld dat het vervangen van de distributieriem om de 120.000km of 8 jaar is.
Via diverse mensen die ook Opel Omega rijden wordt gezegd dat Opel de termijn voor het vervangen van de distributieriem in eerste instantie had staan voor modellen 2.6 V6 van 2003 op 120.000km of 8 jaar maar dat ze daar na verloop van tijd, door het breken van de distributieriem binnen deze tijd, het schema weer teruggezet hebben op 4 jaar of 60.000km.

Aangezien het voortijdig breken van de distributieriem iets is wat je maar al te graag wilt voorkomen, zou ik hier omtrent graag uitleg van u willen ontvangen.

Het betreft de navolgende gegevens van de Opel Omega.

Opel Omega 2.6 V6 Onyx Edition 4 drs. Automaat bouwjaar februari 2003
Distributieriem als laatst vervangen op september 2008 bij de Opel Centrale in Papendrecht"


Het antwoord
"Geachte heer,

Hartelijk dank voor uw e-mail.

In antwoord op uw schrijven delen wij u mee dat Opel Nederland adviseert om de distributieriem van uw Opel Omega om de 120.000 of 8 jaar, afhankelijk van welke situatie zich het eerst voordoet, te laten vervangen.

Voor de Opel Omega met de betreffende motor zijn geen wijzigingen geweest in het advies omtrent deze interval.


Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
GENERAL MOTORS NEDERLAND B.V.

Mattijs de Graaf
Opel Klantenservice"



Opel geeft dus zelf aan dat "Voor de Opel Omega met de betreffende motor zijn geen wijzigingen geweest in het advies omtrent deze interval".

Kijk, om iets te vervangen is op zich geen probleem, maar onnodig vervangen lijkt mij overbodig want dat kun je alles wel voortijdig gaan vervangen. En uiteraard begrijp ik dat het vervangen van de distributieriem belangrijk is.

Blijft volgens mij de belangrijkste vraag staan (misschien alleen voor mij dan) Waaruit blijkt nu precies dat Opel dit dus heeft teruggedraaid, want ik kan dat nergens terug vinden, en Opel Nederland heeft deze informatie dus ook niet. Wie wel.
 
na mijn mening hangt het af na welke codering er op de span rol staat .

mijne moet ook gebeuren eerdags en bij kooij zeggen ze presies het zelfde om de 120.000

misschien een rara vraag wat vragen ze bij jouw qua prijs voor het vervangen er van

bij kooij moet ik plus/min 600 afrekenen voor het vervangen van de riem
 
ik heb geen idee wat de d riem set kost was ooit 180 euro compleet bij opel (op mn a vectra v6 ) en de uren die je bezig bent a 52,95 per uur 600 lijkt me wat ruim k zou zo eerder zeggen een 350 a 400 euro moet het betaald zijn kan het wel nakijken k heb t afstel gereedschap al jeren liggen is maar een keer gebruikt dus die kunne ze ot werk wel lenen zelf doe ik het neit is me te link als het fout gaat de garage is er voor verzekerd<br /><br />-- 13 maart 2012 23:05 --<br /><br />
 
vervangen om de 60000 km inderdaad en ik zou dat risico niet nemen om er nog lang mee door te rijden er is inderdaad een modificatie geweest wegens schades
 

Joep

Verbannen
Ik zou het lot niet afwachten, gewoon na 60.000 km vervangen, dan zit je ZEKER goed! ;)
 
60000 aanhouden. Weet niet waarom opel altijd zo doet alsof hun neus bloed vooral bij zo'n vragen. De klanten op kosten jagen door ze te lang laten doorrijden.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Ik heb gehoord dat het genoeg is misgegaan met die verruimde interval. Bron: een aantal mensen die in de Opel werkplaats dergelijke gevallen zelf onder ogen/handen hebben gehad. Gezien de vakbekwaamheid van deze mensen baseer ik mijn mening liever op hun ervaring dan op wat Opel er zelf over te zeggen heeft. Dat laatste vind ik in dit geval niet relevant, die zouden daarmee ook toegeven dat ze een aantal in elkaar gedraaide blokken hadden moeten vergoeden. Daar zal destijds nog best wat strijd over geleverd zijn.

Gewoon voor zekerheid kiezen, het is niet de goedkoopste ingreep maar van een revisie wordt je helemaal niet blij.
 
ze zjn bij bosjes stuk gegaan ik zou echt vervangen bij 60.000 de kosten van schade zijn in vele gevallen economisch total loss van de auto

opel steek wel vaker de kop in het zand ik heb vorige week 3 jaren lange gerenomeerde dealers gebeld voor de interval van een 17 dtl astra motor

de een zegt 120000 en 10 jaar de ander 150000 en 10 jaar en weer een 120000 en 8 jaar zeg het maar .......
 

Joep

Verbannen
Net wat Jacco zegt, de dealer kan leuk praten, maar ik vertrouw de mensen die er dagelijks mee te maken hebben (werkplaats personeel) een stuk meer.

Het zijn wel grote kosten, maar een in de soep gedraaide motor kost je nog veel meer moet je maar denken. ;)
 
Hou 60.000 aan René zit je zeker safe is mijn mening, als die knapt kost het meer.
Heb toevallig vorige week bij E & H gevraagd om te vergelijken en een set kost 400 bruto en dan ging er nog 25% af. Voor de liefhebber die dan denkt " het ligt toch open ik doe de waterpomp ook" dan komt er nog 190 bruto - 25% bij en dan krijg je eventueel de montage nog.
 

yoyo

The UK brothers
René,
Toen ik mijn Omega kocht stond er 84k op de teller en in het boekje stond niets over een vervangen distr. riem.
Ik de "nissan"dealer waar de Omega stond gezegt dat de riem vervangen moest worden op hun kosten omdat deze al reeds bij
60k vervangen had moeten worden. (volgens diverse fora).
De dealer zij dat hij dit alleen deed als de Opel dealer die hij ging bellen (Opel Tilburg) hem mijn vehaal bevestigde.
En idd de dealer in kwestie heeft hem vervangen, iets wat een verkoper niet snel zal doen als het niet nodig is.

Nu heb ik wel een 2.2 maar ik denk dat de regel om distr.sets te vervangen het zelfde zal zijn als een V6.
Dus mijn advies is ook 60.000km of vier jaar(wat eerder komt) maar zeg je dat je toch iets meer wilt rijden met een bepaalde set
dan doe je het toch bij 60.001km! :> (scheelt weer wat) _O-

Nee geintje René, gewoon die 60 k aanhouden :)
 
dan vindt ik E & H maar duur het zijn set kost bij kooij 250 inc zit nogal een verschil tussen vindt ik
en de water pomp word apart aangedreven wie doe ik voor dat geld wel zelf
overigens word daar bij kooij 100 euro voor gerekend
das geef mijn kooij maar dan<br /><br />-- 14 maart 2012 08:03 --<br /><br />
carenbar zei:
dan vindt ik E & H :X maar duur het zijn set kost bij kooij 250 inc zit nogal een verschil tussen vindt ik
en de water pomp word apart aangedreven wie doe ik voor dat geld wel zelf
overigens word daar bij kooij 100 euro voor gerekend
dus geef mijn kooij maar dan
:*)
 
A

Anonymous

Gast
B-Buster zei:
Bron: een aantal mensen die in de Opel werkplaats dergelijke gevallen zelf onder ogen/handen hebben gehad.

Dus waar het mij om gaat, officieel bewijs (op papier, cd of whatever) dat het schema van vervanging veranderd is, is er niet!
 
A

Anonymous

Gast
B-Buster zei:
Dat is er niet, ze gaan dat echt niet toegeven.

Ja, zo gaat dat tegenwoordig. Liever iemand met zijn distributieriem de "soep" in laten draaien dan................ :N<br /><br />-- 14 maart 2012 11:44 --<br /><br />Binnenkort de distributieriem laten vervangen, was ik toch al van plan :+
:Y
 

Joep

Verbannen
yoyo zei:
René,
Toen ik mijn Omega kocht stond er 84k op de teller en in het boekje stond niets over een vervangen distr. riem.
Ik de "nissan"dealer waar de Omega stond gezegt dat de riem vervangen moest worden op hun kosten omdat deze al reeds bij
60k vervangen had moeten worden. (volgens diverse fora).
De dealer zij dat hij dit alleen deed als de Opel dealer die hij ging bellen (Opel Tilburg) hem mijn vehaal bevestigde.
En idd de dealer in kwestie heeft hem vervangen, iets wat een verkoper niet snel zal doen als het niet nodig is.

Nu heb ik wel een 2.2 maar ik denk dat de regel om distr.sets te vervangen het zelfde zal zijn als een V6.
Dus mijn advies is ook 60.000km of vier jaar(wat eerder komt) maar zeg je dat je toch iets meer wilt rijden met een bepaalde set
dan doe je het toch bij 60.001km! :> (scheelt weer wat) _O-

Nee geintje René, gewoon die 60 k aanhouden :)
Voor een 2.0 en 2.2 staat 80.000 km voorgeschreven. Hoeveel het eerst was toen ze nieuw waren weet ik niet. Zal dan wel 160.000 zijn?
 
Even ter info, voor de 2.6 V6 modellen is er na 2002 een modificatie geweest, er zijn dan ook 2 soorten riemen en spanrollen, dit is echter alleen te achterhalen via het motornummer, het prijsverschil is rond de 100 euro van deze sets.

gr Hugo
 
Bovenaan