Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Schema vervangen distributieriem

Volgens mij draai je er zelf alleen maar omheen en wil je er niet aan dat we hier een andere mening hebben dan je dealer.
Waar moeten we op ingaan? Dat het bij jou wel goed is gegaan? Iets dat over de houdbaarheidsdatum is opeten maakt je ook niet per definitie ziek, maar of het verstandig is...?

De 'argumenten' die je noemt staan haaks op de ervaringen zoals eerder beschreven dus ik vraag me nog steeds af wat je nu precies wilt bereiken. Je wilt het immers niet eens zijn met wat er hier over geschreven wordt. Wat je goed recht is, maar je kunt vooraf inschatten dat dit op niets uit gaat draaien. Voorts kom je zelf ook niet met interessante technisch onderbouwde input.

Tenslotte: we zijn hier niet om mensen onnodig geld uit de zak te kloppen en (te) vroeg een distri set te laten wisselen, wel willen we graag leden behoeden voor kosten die niet in verhouding staan met de wissel van zo'n set. Als je dat in discussie wilt trekken moet je het inderdaad hierbij laten.


Wie draait de boel hier nu om? En wie zijn WE? Ik merk wel dat als er een tegenargument komt vanuit de praktijk geschetst, dat dit niet wordt aanvaard.
Inhoudelijke argumenten hoor ik niet, alleen het is goed gegaan, nee niet alleen goed gegaan, er was geen slijtage en ook de Multi riem is er nog steeds op , niemand hoor ik hier over, past niet in de redenatie blijkbaar......
Prima,
 
Veel vrije tijd precies als je zo graag discussies voert ga dan met je leeftijdsgenoten ergens op café zitten bingo spelen en discussiëren
 
Veel vrije tijd precies als je zo graag discussies voert ga dan met je leeftijdsgenoten ergens op café zitten bingo spelen en discussiëren


Tja ik zie alleen machteloosheid in je antwoord, geen inhoudelijke argumenten, dacht dat de site nu juist bedoeld was voor discussie en uitwisselen van ervaringen, niet dus.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Wie draait de boel hier nu om? En wie zijn WE? Ik merk wel dat als er een tegenargument komt vanuit de praktijk geschetst, dat dit niet wordt aanvaard.
Inhoudelijke argumenten hoor ik niet, alleen het is goed gegaan, nee niet alleen goed gegaan, er was geen slijtage en ook de Multi riem is er nog steeds op , niemand hoor ik hier over, past niet in de redenatie blijkbaar......
Prima,

Gerard, jij draait de boel om. Want je komt hier, zonder enige vorm van voorstelling, en wilt kennelijk een punt maken omtrent de info die je vanuit je monteur gekregen hebt.

Als je niet open wilt staan voor de ervaringen die wij vanuit de praktijk hebben opgedaan dan moet je het er lekker bij laten.
En wie WE zijn? Een aantal liefhebbers die goede connecties hebben met mensen bij Opel waardoor we af en toe iets meer inside info krijgen dan jij als vaste klant bij je dealer zult opdoen. Dat krijg je verder niet gespecificeerd van me, want ik ben iets te blij met die info stroom om dat aan een voorbijganger kenbaar te maken.

Ik zie je alleen maar over een niet versleten riem praten. Denk ook eens na over de rollen die achter je distri kap zitten. Het is echt niet zo dat het altijd een riem moet zijn die knapt, een looprol die vastslaat na zoveel jaren dienst zorgt voor een net zo grote puinhoop. Maar die zagen er vast nog nieuw en glimmend uit bij jouw blok.

Aangezien je in het geheel niet open staat voor onze punten gaan we het hier verder bij laten. Daar heb ik een mooi VETO recht in waar je vast ook vanalles van zult vinden, maar dat mag.

Case closed.
 
Om er nog eventjes op in te haken, als dat mag, wil ik zeggen dat ik ook best kan geloven dat de distributieriem-set toch veel langer mee kan gaan dan de hedendaagse voorschriften voor 4 jaar en 60.000. Als ik mijn onderhoudsboekje raadpleeg zie ik dat mijn MV6 nieuw is geleverd in december 1997 en in 2002 werd de distributieriem voor het eerst vervangen (5jaar) daarna in 2006 ( 4 jaar) en daarna pas in 2012 (6 jaar)
Naar de kilometerstanden werd niet gekeken omdat er met deze MV6 niet veel gereden werd.

Ik bedoel maar dat je jezelf echt niet gek hoeft te maken met de gedachte dat de riem ieder moment zal breken als er 4 of 5 jaar zijn verstreken na de laatste wissel. Nu is die van mij qua kilometers nog niet aan een wissel toe, maar qua leeftijd is ie al een jaar over de datum (5 jaar) maar als ik kijk naar het verleden dan kan zo'n set nog wel een jaartje extra mee. Of ik dat risico wil nemen? Nee, dat toch maar niet. Vooral omdat ik het een bijzondere auto vind en hem langer wil houden. Uiteindelijk moet ik die 500 euro toch uitgeven. Dan doe ik het liever nu dan over een jaartje.

Als het je niks kunt interesseren dat de motor eventueel in de soep kan lopen bij het breken van de riem, dan kun je doorgaan, en wellicht gaat zo'n riem tot je stomme verbazing gewoon 10 jaar mee en 150.000 km!! Maar die test laat ik aan een stommeling over ;-)
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Die veiligheidsmarge is er, alleen maken mensen weleens de fout om te denken dat ze zowel in jaren als in km's over de grens heen kunnen gaan. Of dat die voor een OEM set en een goedkope(re) set hetzelfde is.

Na de 4 jaar zou ik me ook niet meteen zorgen maken als de km's er nog niet op staan. Mijn eigen set is inmiddels bijna 4,5 jr en 49k oud. Eind van het jaar staat vervanging op de planning.
 
Oké dan hoef ik mezelf geen zorgen te maken. Ik weet nu waar ik de distributieriem ga laten vervangen. Ik wilde gewoon een vaste prijs afspreken. Bij de garage waar deze mv6 de laatste 8 jaar in onderhoud is geweest heb ik een vaste prijs af kunnen spreken. Complete distributieriemset vervangen voor 500 euro. Dan weet ik in ieder geval waar ik aan toe ben. En zij hebben de riem in 2012 ook vervangen en het is ook in Zeeland. Op 4 juli zit er weer een verse riem op.
 
En je kan ook altijd wel ergens een slechte riem hebben die het bij 30k of na 2jaar begeefd!

Dat zal vast weleens gebeuren! Hopelijk niet te vaak! Misschien dan maar voor de zekerheid de interval nog wat verder verlagen naar 1 jaar en 20.000 km??

Een auto met een distributieketting is toch echt veel beter! Gelukkig zijn die er ook veel te vinden anno nu.
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
Inderdaad daar gaat de rek uit en gaat rammelen

Zo is er altijd een voor en een tegen

Get. Hans
 
Ja maar die wordt meestal pas vervangen boven de 300.000km. Daarom noemen ze die ketting in principe onderhoudsvrij, want de gemiddelde autobezitter heeft dan al weer een andere auto aangeschaft. Wij hebben in het gezin ook meerdere Ford Mondeo's gehad met een ketting en 1 daarvan ging weg met bijna 4 ton op de teller. De ketting ratelde vanaf 280.000 maar kon er dus gewoon oud mee worden. Een riem breekt gewoon altijd sneller. Ik geef de voorkeur aan de ketting. Toch minder onderhoud.
 
Bovenaan