Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Security code of ECU backup en restore

Hallo forum medeleden,
Mijn naam is Suad (Halilovic), wonend en werkzaam in Venlo. Ik heb, al een lange tijd, een Opel Omega wagon in bezit, 2.2 DTi uit 2002. Mijn hobby mijn vakantie auto en mijn liefde, die in zomer manden mij gezelschap houdt.
Lid van dit forum ben ik drie jaar ongeveer, en ondanks dat ik geen deel neem in discussies, heb ik veel van mijn mede leden geleerd.
Mijn Omega is in goede staat van onderhoud, die ik grotendeels zelf uitvoer, ook om kosten binnen de perken te houden.
Onlangs kreeg plotseling bij starten, motor storing P0100, geen reactie van LMM, lucht massa meter. Na vervanging van het onderdeel bleef, de storing staan. De hoofdverdachte is nu de ECU geworden. De ECU vervangen en inderdaad heb ik geen P0100 meer maar kan ook de immobilisator en sleutels niet programmeren omdat ik geen code van de auto heb. Met de aankoop, geen autopas, maar alleen radio code ontvangen. Eerlijk zeggen wist ik toen niet dat ik dat moet hebben. Ik dacht dat er geen probleem zou voorstellen om de code "uit te vissen" uit de eprom van instrument paneel, met Op-com, wat ik bij mijn Corsa wel kan doen, maar helaas, Omega heeft deze optie niet.
O ja, de twee openstaande storingen, met de nieuwe (tweedehanse) ECU, zijn: P1613 Immobiliser No Or Wrong Signal en P1614 Wrong Transponder Key.
Mijn vragen zijn:
1)Kan ik zelf ergens, en op welke manier de security code opvragen-vinden?
2)Wat voor software-hardware nodig zou zijn om de data van mijn eigen ECU te kopiëren, backup maken en terugzetten?
3)En de laatste, is mijn originele ECU te repareren?

De auto start namelijk wel, met de originele ECU, maar loopt in veilige modus (oranje motorverklikker).
Ik heb contact gehad met ECU Repair Helmond (Mierlo), maar dat doen ze niet, repareren, met dit soort apparaat. De optie 2 of 3 zou handig zijn omdat ik ongeveer tien jaar geleden heb de auto, ECU, laten (chip)tunen.
Met vriendelijke groet! Ik heb veel hoop gevestigd in jullie kennis en ervaring!
BVD, Suad
 
De security code kun je inderdaad opvragen bij de Opel dealer. Ik heb dat een jaartje geleden zoiets laten doen bij m'n vaste VOD in Duitsland, net over de grens. Kost iets van 25 euro. Nu weet ik niet hoe het precies zit met de Omega, maar bij andere Opel modellen moet je eerst de oude ECU loskoppelen (kan alleen als deze ín het voertuig zit), daarna is deze vrijgegeven en kan er een andere computer in. Deze moet dan ingeleerd worden en daarna start je auto ook weer.

Punt 2: eigenlijk gelijk aan punt 1: bij de VOD kunnen ze je helpen. Die software is niet vrijelijk in de handel verkrijgbaar of beschikbaar voor zover ik weet.
Punt 3: ja, een ECU valt meestal te repareren, tenzij er fysiek zware schade is aan de ECU. Je kan ook een andere (mits vrijgeschakeld) ECU erin laten programmeren bij de VOD. Ook dan geldt: eerst de oude ECU vrijschakelen, daarna de nieuwe inleren.
 
Bedankt Jefflem! Ik woon ook vlak aan de grens en zal ik bij Opel in Duitsland proberen.
De laatste keer heb ik hier in Venlo voor fout uitlezen en advies bij Opel dealer 94 euro betaald.
Als de ik code achterhaal, dan is het resetten en programmeren niet zo een probleem. Hoop ik.
Het is mij eerder al gelukt om een ECU te vervangen en aan de gang te krijgen, bij een Opel Corsa.
Wat mijn ECU betreft, waarschijnlijk heeft die intern een slecht contact, vermoedelijk op de stekker B48, of zo iets.
(Soortgelijke problemen gevolgd op de Opel forum.)
Nogmaals bedankt.
 
Jep. Mijn ervaring is dat je in Duitsland vaker voor nop je auto kan laten uitlezen, toch meer servicegericht. Laat even weten hoe het afloopt, altijd fijn om te weten en natuurlijk succes!

ECU’s wisselen zelf is niet veel spannends. Kan zijn dat je ook de contactring moet hebben rond het contactslot (in ieder geval bij Zafira’s). Omega zal niet heel veel afwijkend zijn daarin, aangezien ze ook een transponder + ring hebben.
 
Dat was inderdaad de naam van het bedrijf, die zocht ik nog. En inderdaad, bespaar je de moeite als particulier, dat doen ze niet.
 
Bovenaan