Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Slot vervangen of niet?

Vanwege roest wil ik de achterklep vervangen. Heb een gave gevonden van de sloop. Moet ik het slot vervangen door oude uit oorspronkelijke klep? Of reageert de motor van de CV van de nieuwe klep gewoon op het signaal dat hij via de multistekker krijgt aangeboden? Bouwjaar van beide auto's is hetzelfde.
 
Die motor gaat gewoon zijn werk doen.

Als het om een station gaat zou ik echter wel het slot omzetten. Moest je afstandsbediening plat gaan kan je er nog met huidig sleutel in
 
Oké, Yves, goede tip. Slot heb ik losgehaald. Gelukkig maar, want eronder zit een rubberring en op de ronde opening in het plaatwerk was het net begonnen te roesten.
De scharnierpennen en ogen waren kurkdroog; zelfs Opel heeft er geen likje vet op gedaan bij de eerste montage. Wonderlijk.
 
Bij het willen vastklikken van de stekker van de achterruitverwarming bleek de sloopklep toch een gebrek te hebben. Het op het oog nog goede contactblokje bleek met maar 1 voetje vast te zitten aan de ruit. Het 2e voetje gaf natuurlijk prompt op en schoot los. Schoongemaakt, met 2 componenten epoxylijm de voetjes weer vastgezet. Vervolgens bij Brezan retedure zilverlijm (die niet lijmt dus beter zilververf kan heten) gekocht om het elektrische contact met de rest van de strip te herstellen. Vanmiddag nog een laagje aangebracht, zodat de weerstand zo beperkt mogelijk blijft. Morgen kijken of de ruit gelijkmatig warm wordt.
Bij Autototaalglas zei een medewerker dat je de verbinding moest solderen. Tja. Dat gaat goed als de ruit op zijn rug ligt. Boven je hoofd solderen op glas leek me een hachelijke zaak. Vandaar de retedure verf.
 
Heb geloof ik wel 6 lagen aangebracht. Maar met succes, de ruit werd mooi gelijkmatig warm. Strip en contactvoetje voelden nergens oververhit aan.
Terwijl ik de omlijsting vastschroefde kwam de overbuurman even koekeloeren. Toen hij hoorde van de dure elektrolak, vertelde hij dat hij daarmee ooit dunne lijnen van de achterruitverwarming had geprobeerd te lijmen. Was hem overigens niet gelukt maar potje moest nog ergens liggen in de schuur. Voortaan vraag ik hem eerst naar zijn voorraad reparatiemateriaal ...
Ik snapte eerst niet dat het wel 'lijm' heet, maar niet lijmt. Er waren wel negatieve berichten op fora van internet, maar ik meende dat dat aan de kwaliteit van de lijm zou liggen; als ik maar dure elektrolijm zou kopen, zou het het wel plakken. Mooi niet.
Dus goede tip, Jeffrey, om ook bij de modelbouwwinkels te kijken. Zoveel zilver heb je per klus niet nodig. En na een paar maanden is het gehard zilver geworden.
 
Bovenaan