Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Sperdifferentieel

Ik was rond aan het kijken voor een sperdiff voor de omega . maar nu kwam ik 2 verschillende exemplaren tegen.
Greep uit de advertentie:

Übersetzung "SUPERLANG" 1:3,27

Andere advertentie:
Übersetzung 3,9

Wat maakt nou het verschil tussen deze 2 , en welke zou dan het beste zijn ( betreft beiden een omega b diff).

mvg,
Luc
 

Vega

Medewerker
Administrator
De 3,27 is voor een diesel
De 3,9 is voor een 2.5 of 3.0 of 2.6 of 3.2

Maar staat er bij dat het een sper is?

Ligt eraan wat voor motor je hebt wat overbrenging je moet hebben.
Ik heb nog een sper liggen met een 3.7 overbrenging.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
die overbrengingsverhouding staat bij mij dacht ik ook op het europees gelijkvormigheidsattest.
Ik weet niet of jullie dat in nl ook hebben?

Aan de buitenkant van het diff kan je het dacht ik niet zien, tenzij je de nummers kan lezen.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Nee, bij ons staat het nergens op geschreven.
Je kan het eigenlijk alleen uit de EPC halen of misschien bij de originele aankooppapieren.
Het staat op een sticker die op de buitenkant aan de onderkant van het differentieel geplakt is, mag je raden waar die sticker na 5 á 10 jaar gebleven is. 8)7
Je kan het nergens aan zien dan alleen op die sticker.
 
Voorbeeld van mijn Omi (toen ik hem net had... sticker zal inmiddels wel ergens langs de A15 liggen, denk ik 8)7 )
IMG_5251.jpg


Hier zie je dus ook wat Vega bedoeld: ik heb er een 3,9 onder hangen.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
MetalRush zei:
Voorbeeld van mijn Omi (toen ik hem net had... sticker zal inmiddels wel ergens langs de A15 liggen, denk ik 8)7 )


Hier zie je dus ook wat Vega bedoeld: ik heb er een 3,9 onder hangen.

Daarmee dat die benzine omega's zo goed optrekken, korte diff :p

Grapjeuh
 

Andrew

600.000
Ik ben eens even aan het speuren geweest in de TIS en heb onderstaand overzicht gemaakt van de verschillende overbrengingsverhoudingen die de Opel-ingenieurs door de jaren heen verzonnen hebben voor de Omega-B.

Een overbrenging van 3,27 (dat zou 36/11 kunnen zijn??) ben ik niet tegengekomen, ik vraag me af of die wel van een Omega-B is. Ik ben overigens ook niks tegen gekomen over verschillen in overbrenging tussen een normaal en een sperdifferentieel, dus dat zal wel gelijk zijn. Bedenk wel dat niet alle motortypes overal en alle modeljaren geleverd zijn.

rk6mnr.jpg


De X25XE en X30XE kun je dus (afhankelijk van het modeljaar) met verschillende overbrengingen hebben. Ook verrassend is, dat bij de overgang van de Y22XE naar de Z22XE in combinatie met de handbak de motor plotseling kleinere stappen is gaan maken. Ik heb (nog) niet gezocht naar de overbrengingen van de diverse versnellingsbakken.

Doe er je voordeel mee.

Andrew
 
Hmmm, wat zou er gebeuren als ik een diff van een 25DT eronder zou schroeven ?
Trekken als een beer en top van 160 of zo :P
Maar zou dat ook zo maar passen ?
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Even toevoegen, mijn diesel heeft het 3,27 diff...
Y25dt ;)

Ruud, volgens mij gaat die dan slomer trekken, mar hogere top...overbrenging is langer...
 

Andrew

600.000
Illuminat0r zei:
Even toevoegen, mijn diesel heeft het 3,27 diff...
Y25dt ;)

Oke, dat was dus mijn opmerking bij die 3 sterretjes, ik had aangenomen dat men een verkeerde motorcode daar had gezet. Maar als je dit zeker weet, dan zal ik de post hierboven eerdaags editten. Overigens wel vreemd dat de TIS dat diff dus niet beschrijft???

Illuminat0r zei:
Ruud, volgens mij gaat die dan slomer trekken, mar hogere top...overbrenging is langer...
Klopt, zeker slomer optrekken, of de top hoger zal liggen is maar de vraag, de motor kan wel minder toeren maken om even hard te rijden maar ondervindt bij een hogere snelheid dan ook meer (lucht)weerstand.

Andrew
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Hmm, zal waarschijnlijk wel ergens in de tis staan maar dat staat niet altijd even logisch, maar ik ben daar vrij zeker van ja.
Het staat bij mij zo in de originele file met alle bestel-codes,
En ik zal het dadelijk even verifiëren, mar volgens mij ook op men gelijkvormigheidsattest.

ivm die topsnelheid, de omega is toch afgeregeld op 250...
IkDus vertelde maar louter theorie :D
 

Andrew

600.000
Illuminat0r zei:
Hmm, zal waarschijnlijk wel ergens in de tis staan maar dat staat niet altijd even logisch, maar ik ben daar vrij zeker van ja.

Tja, ik ben in de TIS door alle modeljaren heengegaan, in totaal ben ik op die manier 3 verschillende tabellen tegengekomen die over de eindoverbrenging gaan. En 3,27 staat er bij mij niet tussen, dus ik snap dat niet. Maar jouw verhaal klopt dus wel met 1 van die aangeboden diff's van de topic-starter.

Ik lees het wel als je je attest hebt ingezien :Y

Andrew
 
Hmmm, ik wil juist de andere kant op... wordt dan dus een *22XE overbrenging.
Maar ja, of mijn banden dat leuk gaan vinden :S
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Ruud je tacho gaat dan ook serieus beginnen afwijken hé...

Andrew.
Ik heb zonet bij de VOD eens op de brug gestaan, om een poging te wagen om de ingeslagen codes op de behuizing te lezen (met spiegeltje)
maar dat was geen succes...
Ik zie ook niets plastic dopje aan de vulplug, wat op een sper zou kunnen wijzen...
Blijft dus nog even koffiedik kijken voor de diesel...
 

Andrew

600.000
Tja, je lettercode en overbrenging wijzen op de papieren op een sperdiff, dus???? Die kunststof bus zou eruit kunnen zijn.

Kun je dat niet controleren door 1 wiel op te krikken en te voelen of dat ruimschoots meer weerstand heeft bij ronddraaien dan met een normaal diff?? Of werkt dat niet op die manier met een sper-diff? (eigenlijk 0,0 ervaring met die dingen).

Andrew
 
Illuminat0r zei:
Ruud je tacho gaat dan ook serieus beginnen afwijken hé...

Andrew.
Ik heb zonet bij de VOD eens op de brug gestaan, om een poging te wagen om de ingeslagen codes op de behuizing te lezen (met spiegeltje)
maar dat was geen succes...
Ik zie ook niets plastic dopje aan de vulplug, wat op een sper zou kunnen wijzen...
Blijft dus nog even koffiedik kijken voor de diesel...


is dat wel zo dat je tacho afwijken gaat de abs meet immers de voertuigsnelheid bij alle b omega's voor zover ik weet. de abs ringen zitten op de aandrijfassen na je diff dua die zien de uitgaande snelheid van de assen ..............
 

Vega

Medewerker
Administrator
Illuminat0r zei:
Ruud je tacho gaat dan ook serieus beginnen afwijken hé...

Uhhh, nee dus, dat signaal kom van de ABS af en die krijgt zijn pulsen van de abs sensoren die aan de uitgaande kant van het differentieel (aandrijfassen) zitten.

Henri gaat door voor de koelkast *O* _O-

:w
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Hehehe, idd, maar dat was om te zien of jullie wakker waren... :+

@andrew, dat zei de VOD daarstraks ook, maar met dat het middag was heb ik het niet geprobeerd.
Als ik eind van de week terug een rolkrik heb ga ik dat wel eens proberen.
Maar tegen dan heb ik de sper uit duitsland misschien al liggen :P
 
Het kan toch nog veel makkelijker!
Waarom wil je een sper onder de auto?
Om het doorslippen van 1 wiel te voorkomen, dus om te kijken of je een sper hebt kan je het makkelijkst 1 wiel in het gras zetten en 1 op het asfalt. Dan goed gas geven. Als het wiel in het gras als een idioot loopt te spinnen en de anders niet dan heb je geen sper. (je moet er natuulijk ff iemand achter zetten om te kijken of het wiel draait 8) )
Als het sper ingrijpt en beide gaan spinnen, ondanks het grip verschil, dan heb je wel een sper.

Pas op, als je met een sper te vroeg in de bocht op het gas gaat sta je achterste voren. Normaal heeft het binnenste wiel de neiging om door te draaien, maar doordat de sper ingrijpt als het snelheids verschil te groot wordt tussen de wielen gaan beide draaien en ga je om.
Wel leuk als je er op bedacht bent d:)b anders kan het tricky zijn. :Y
Ik weet niet hoe TracktionControle hier mee omgaat, of dat je dan ESP moet hebben.
 
Bovenaan