R
Ralph
Gast
zoals het topic al aangeeft, rijden er diversen 2.2 benzine uitvoeringen rond met een storing en omschrijft het volgende:
"catalist below treshold refer to manual 11, 12, 14."
wat is er nu eigenlijk aan de hand? alles is reeds vervangen waaronder de catalysator en lambda's enz, enz.
zelf een 4 gas meting bied geen uitkomst en zal ogenschijnlijk goed zijn.
wel nu is het achterhaald, het uitlaatspruitstuk pakking is doorgeslagen, het hoeft niet direct naar buiten toe te zijn want dit kan je horen, het kan ook richting de EGR al dan niet meerdere cilinders met elkaar verbinden waardoor de lambda i.s.m. de luchtmassameter verkeerde waardes door krijgt.
wanneer dan te meten zul je je eigen afvragen? als de motor koud is echt koud en dan zal het lambda getal extreem voor zeg 5 minuten toenemen. als de boel lekker warm is zal deze de normale waarde aannemen en lijkt het of er niets aan de hand is.
conclusie is dus de pakking van het uitlaatspruitstuk defect/ doorgeslagen.
waar loop je tegenaan: meestal een afgebroken spruitstukbout.
is deze nog niet afgebroken gaat dit zeker gebeuren tijdens het loshalen hiervan. dis is overigens kostbaar.
welnu de oplossing:
de tool die echt onmisbaar is de Hazet haakseboormachine.
stap 1: men haalt het spruitstuk los met dop 13mm dus ook de uitlaat afkoppelen.
stap 2: verwijder de oude pakking.
stap 3: centerpoint de schroefdraad.
stap 4: boor met 3mm voor.
stap 5: boor met 7mm of 7.5mm na.
stap 6: draai een linkse tap erin en het draadeind komt eruit
stap 7: vervang deze door een koperen draadeind van GM en draai deze met 21 NM aan.
hieronder een paar foto's zonder tekst maar spreken boekdelen.
let op cilinders 1 en 2, deze waren doorgeslagen.
verder de prijs van een dergelijke tool is rond de €150, neem een goeie, je moet staal uit aluminium boren.
"catalist below treshold refer to manual 11, 12, 14."
wat is er nu eigenlijk aan de hand? alles is reeds vervangen waaronder de catalysator en lambda's enz, enz.
zelf een 4 gas meting bied geen uitkomst en zal ogenschijnlijk goed zijn.
wel nu is het achterhaald, het uitlaatspruitstuk pakking is doorgeslagen, het hoeft niet direct naar buiten toe te zijn want dit kan je horen, het kan ook richting de EGR al dan niet meerdere cilinders met elkaar verbinden waardoor de lambda i.s.m. de luchtmassameter verkeerde waardes door krijgt.
wanneer dan te meten zul je je eigen afvragen? als de motor koud is echt koud en dan zal het lambda getal extreem voor zeg 5 minuten toenemen. als de boel lekker warm is zal deze de normale waarde aannemen en lijkt het of er niets aan de hand is.
conclusie is dus de pakking van het uitlaatspruitstuk defect/ doorgeslagen.
waar loop je tegenaan: meestal een afgebroken spruitstukbout.
is deze nog niet afgebroken gaat dit zeker gebeuren tijdens het loshalen hiervan. dis is overigens kostbaar.
welnu de oplossing:
de tool die echt onmisbaar is de Hazet haakseboormachine.
stap 1: men haalt het spruitstuk los met dop 13mm dus ook de uitlaat afkoppelen.
stap 2: verwijder de oude pakking.
stap 3: centerpoint de schroefdraad.
stap 4: boor met 3mm voor.
stap 5: boor met 7mm of 7.5mm na.
stap 6: draai een linkse tap erin en het draadeind komt eruit
stap 7: vervang deze door een koperen draadeind van GM en draai deze met 21 NM aan.
hieronder een paar foto's zonder tekst maar spreken boekdelen.
let op cilinders 1 en 2, deze waren doorgeslagen.
verder de prijs van een dergelijke tool is rond de €150, neem een goeie, je moet staal uit aluminium boren.