Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

spruitstukbouten uitboren 2.2, + oplossing "catalist below"

R

Ralph

Gast
zoals het topic al aangeeft, rijden er diversen 2.2 benzine uitvoeringen rond met een storing en omschrijft het volgende:
"catalist below treshold refer to manual 11, 12, 14."
wat is er nu eigenlijk aan de hand? alles is reeds vervangen waaronder de catalysator en lambda's enz, enz.
zelf een 4 gas meting bied geen uitkomst en zal ogenschijnlijk goed zijn.

wel nu is het achterhaald, het uitlaatspruitstuk pakking is doorgeslagen, het hoeft niet direct naar buiten toe te zijn want dit kan je horen, het kan ook richting de EGR al dan niet meerdere cilinders met elkaar verbinden waardoor de lambda i.s.m. de luchtmassameter verkeerde waardes door krijgt.

wanneer dan te meten zul je je eigen afvragen? als de motor koud is echt koud en dan zal het lambda getal extreem voor zeg 5 minuten toenemen. als de boel lekker warm is zal deze de normale waarde aannemen en lijkt het of er niets aan de hand is.

conclusie is dus de pakking van het uitlaatspruitstuk defect/ doorgeslagen.
waar loop je tegenaan: meestal een afgebroken spruitstukbout.
is deze nog niet afgebroken gaat dit zeker gebeuren tijdens het loshalen hiervan. dis is overigens kostbaar.
welnu de oplossing:

de tool die echt onmisbaar is de Hazet haakseboormachine.
stap 1: men haalt het spruitstuk los met dop 13mm dus ook de uitlaat afkoppelen.
stap 2: verwijder de oude pakking.
stap 3: centerpoint de schroefdraad.
stap 4: boor met 3mm voor.
stap 5: boor met 7mm of 7.5mm na.
stap 6: draai een linkse tap erin en het draadeind komt eruit
stap 7: vervang deze door een koperen draadeind van GM en draai deze met 21 NM aan.

hieronder een paar foto's zonder tekst maar spreken boekdelen.

let op cilinders 1 en 2, deze waren doorgeslagen.
verder de prijs van een dergelijke tool is rond de €150, neem een goeie, je moet staal uit aluminium boren.

20130410_135005_zps04a47792.jpg


20130410_135321_zps5d268ad0.jpg


20130410_135018_zps3ffc99c7.jpg


20130410_135013_zps8038c9b7.jpg
 

Andrew

600.000
Re: spruitstukbouten uitboren 2.2, + oplossing "catalist bel

Tja, daar moet je maar net achterkomen, goed speurwerk Ralph _/-\o_

Nog een kleine aanvulling n.a.v. eigen ervaring bij dit type motor: ook de schroefdraad in de cilinderkop waarin het koperen tapeinde gaat, kan gaar zijn. Hierdoor kun je de spruitstukmoer niet afdoende vastzetten met eenzelfde gevolg, een onvoldoende afdichtende spruitstukpakking.

Als dit het geval is, zal er iets van een helicoil in geplaatst moeten worden.

Andrew
 
Re: spruitstukbouten uitboren 2.2, + oplossing "catalist bel

zoals ik al zei ralph : blij dat je het nu gevonden hebt , zal mijn motermanagement lampje dan toch nog eens uitgaan ? hoor snel van je ?
 
R

Ralph

Gast
Re: spruitstukbouten uitboren 2.2, + oplossing "catalist bel

ja die gaat uit.
 
Re: spruitstukbouten uitboren 2.2, + oplossing "catalist bel

Interresante info ;)

Eerdaags moet ik ook de pakking bij de auto van paps vervangen.
Deze geeft dan wel geen foutmelding, maar je hoort gewoon dat ze lek is.



Groetjes

Lars
 

Andrew

600.000
Re: spruitstukbouten uitboren 2.2, + oplossing "catalist bel

opel_omega_steinmetz zei:
Eerdaags moet ik ook de pakking bij de auto van paps vervangen.
Deze geeft dan wel geen foutmelding, maar je hoort gewoon dat ze lek is.

Controleer vooraf wel goed of het uitlaatspruitstuk niet gescheurd is, dat komt bij de 2.2-motoren ook nog wel eens voor. Dat geeft vaak direct na starten met koude motor een lekkend geluid wat bij warm worden van het spruitstuk weggaat (scheur trekt dicht door de thermische uitzetting).

Andrew
 
Re: spruitstukbouten uitboren 2.2, + oplossing "catalist bel

Andrew zei:
opel_omega_steinmetz zei:
Eerdaags moet ik ook de pakking bij de auto van paps vervangen.
Deze geeft dan wel geen foutmelding, maar je hoort gewoon dat ze lek is.

Controleer vooraf wel goed of het uitlaatspruitstuk niet gescheurd is, dat komt bij de 2.2-motoren ook nog wel eens voor. Dat geeft vaak direct na starten met koude motor een lekkend geluid wat bij warm worden van het spruitstuk weggaat (scheur trekt dicht door de thermische uitzetting).

Andrew

Dit heb ik sinds 3 weken ook dan klinkt het of er veel lucht uit geperst word...
 
Re: spruitstukbouten uitboren 2.2, + oplossing "catalist bel

Andrew zei:
opel_omega_steinmetz zei:
Eerdaags moet ik ook de pakking bij de auto van paps vervangen.
Deze geeft dan wel geen foutmelding, maar je hoort gewoon dat ze lek is.

Controleer vooraf wel goed of het uitlaatspruitstuk niet gescheurd is, dat komt bij de 2.2-motoren ook nog wel eens voor. Dat geeft vaak direct na starten met koude motor een lekkend geluid wat bij warm worden van het spruitstuk weggaat (scheur trekt dicht door de thermische uitzetting).

Andrew


Klopt, tot dusver niets te zien.
Maargoed, echt bekijken kan pas als ze er af is.

Voor als nog gok ik op de pakking. Aan de achterzijde (op de kopse kant) van het blok is het
duidelijk voelbaar dat er lucht uit komt. Verder geen bouten afgebroken.

Word vervolgd.......



Gr Lars
 
R

Ralph

Gast
Re: spruitstukbouten uitboren 2.2, + oplossing "catalist bel

ik wens jullie veel plezier tijdens het demonteren. hou rekening met het afbreken van de diversen boutjes.
 
Re: spruitstukbouten uitboren 2.2, + oplossing "catalist bel

Heb je een bestelnummer van die koperen draadeinden? Ik moet er helaas ook aan. }:)
 

Andrew

600.000
Re: spruitstukbouten uitboren 2.2, + oplossing "catalist bel

warhamstr zei:
Heb je een bestelnummer van die koperen draadeinden? Ik moet er helaas ook aan. }:)

Ik denk dat heel veel dealers die gewoon op voorraad hebben liggen.

Andrew
 
Re: spruitstukbouten uitboren 2.2, + oplossing "catalist bel

Ralph zei:
ik wens jullie veel plezier tijdens het demonteren. hou rekening met het afbreken van de diversen boutjes.


stook je de moeren niet heet dan die stook ik in zulke gevallen vaak op met een klein soldeerbrandertje dat helpt vaak enorm
 
Re: spruitstukbouten uitboren 2.2, + oplossing "catalist bel

Andrew zei:
warhamstr zei:
Heb je een bestelnummer van die koperen draadeinden? Ik moet er helaas ook aan. }:)

Ik denk dat heel veel dealers die gewoon op voorraad hebben liggen.

Andrew
Jup, maar mijn vod wist weer van niets, en die hebben zelfs een magazijn... :') van de week maar ff richting Rotterdam
 
Bovenaan