Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Starten maar niet aanslaan.

Ik ben bijna klaar met het opbouwen van de motor, en dan wil ik hem eerst een poosje starten zonder dat de motor aanspringt, maar hoe doe je dat ???
Op deze manier wil ik eerst even wat oliedruk opbouwen en kijken of alles soepel ronddraait.
Wie weet raad?
 

Vega

Medewerker
Administrator
Als je hem goed in elkaar gezet heb dan kan je hem gewoon laten lopen.
Als je hem droog laat ronddraaien op de startmotor en hij zit niet goed in elkaar dan gaat het toch ook kapot dus dat heft geen nut.
Voor het starten een keer met de hand ronddraaien dan kan je voelen of alles goed is. Daarna gewoon starten.
 
Het heeft even geduurd maar vandaag was de grote dag, de omega heeft weer gelopen.
na een aantal omwentelingen sloeg hij super soepel aan, zonder stank en rookwolken.
er lekte zelfs helemaal niets,
het was heel fijn om het geluid van deze fijne zes pitter weer te horen.
maaaaar, ja nu komt de maar.
er zit wel een vieze tik in de motor, maar ik weet vrijwel zeker dat het te maken heeft met een hydraulische klepstoter.
dus het gereedschap kan nog niet worden opgeborgen, er moeten eerst nog even 24 nieuwe klepstoters in, zucht!

word vervolgd !
 
Hoera feest in Wildervank !!!!!!!

de omega loopt weer als een naaimachientje en spint als een poesje, maar ik heb er wel rode vlekken in de nek aan over gehouden.
Nadat ik de klepstoters had vervangen bleek de tik er nog steeds in te zitten en ging de zoektocht verder.
Mijn verbazing was dan ook heel groot toen ik de stekker van de zesde verstuiver afhaalde en de tik weg was.
Maar hoe was dit mogelijk ik had de verstuivers allemaal laten controleren.
Ik heb de verstuiver er uitgehaald en vervolgens naar een ander bedrijf gebracht , met het verzoek om hem te controleren op de juiste werking, maar ondertussen bedacht ik wel, dat als het niet aan de verstuiver ligt, dan kan ik alsnog de hele motor er uit halen.
Gelukkig kwam de volgende dag het verlossende telefoontje dat de verstuiver niet eens kon worden getest omdat het elektrische gedeelte niet meer werkte.
Ik heb vervolgens de zelfde dag nog een gereviseerde verstuiver gemonteerd, en een afspraak gemaakt voor de apk, want die was ondertussen ook al verlopen.
De volgende dag is de auto al voor de keuring gegaan en goedgekeurd, zodat ik nu heel blij en tevreden weer kan rondsturen in deze Opel omega.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Goed dat je je verstuiver gecontroleerd hebt. als die niet naar behoren werken kan je nare gevolgen hebben zoals een gebarsten zuiger door hitte...
veel plezier aan de reiensechser ;)
 
Hier nog even een kleine impressie van de werkzaamheden die ik heb verricht aan de omega .
Ik ben er eindelijk achter hoe je hier een foto op het forum krijgt.
Kijk en huiver!
13934724_105119566606375_8274631567221333384_n.jpg

14054213_105119686606363_4032884206167627639_n.jpg

14067467_105119886606343_293135808346198269_n.jpg

14079750_105119956606336_4961942543907576359_n.jpg

14039978_105120036606328_2444289902917660666_n.jpg

13938475_105120099939655_2988073383515109919_n.jpg

14034827_105120123272986_4151671379083269784_n.jpg

13962857_107883209663344_6556395283946402656_o.jpg

14067518_109020732882925_1544153092939244312_n.jpg

14079731_109020172882981_6393907783388431628_n.jpg

13938565_105120159939649_6502790333344905081_n.jpg
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Joepie pistonnetje vervangen na de wervelkleppen!!

Steek aub die collector niet meer terug tenzij je de wervelkleppen eruit haalt!
Ook die andere gaan loskomen.

Check ook dat je eerste pot na de turbo geen brokjes meer inzitten heeft. Die zit heel kort op de turbo en zou eventueel brokken kunnen terugkaatsen naar de turbo met opnieuw schade aan de vinnen.

Mooie nieuwe motorsteun :) >> plaatje overmaken zodat de olie er niet meer kan opdruipen vanuit de turbo-inlaat-slang ;)
 
Bedankt Stijn voor de goede raad, het oude inlaat spruitstuk ligt in een donker hoekje van de schuur, deze is zo slecht dat ik hem niet meer wilde terugplaatsen.
Ik heb vervolgens via een BMW garage een nieuw spruitstuk aangeschaft, dit is een verbeterde verzie van de oude en de vlinderkleppen zitten hier dan ook gewoon nog in.
Ze zeggen dat de motor met de vlinderkleppen nog in het spruitstuk gewoon beter loopt in alle toeren bereik.
Olie lekken op de motorsteun doet hij niet meer want de carter ontluchting heb ik ook vervangen net als de turbo en de waterpomp.
en nu vervang ik gewoon elke 50000 km de carter ontluchting , en controleer ik de vlindertjes.
kleine moeite, groot plezier.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Carterontluchting is bij BMW een servicepunt. Hier ligt ook altijd een klep klaar. Zie howto haha.
Maar dit verhinderd het lekken niet. Turbodiesel is altijd vettig in de inlaat en dat is daar het laagste punt.

BMW collector nummer staat hier ook op het forum. Heb jij dezelfde genomen of een 25d versie?

Vlinders controleren blijft een risico. Als er schroefje weg is ben je toch te laat.
In Duitsland rijden er heel veel zonder vlinders met een door meerdere personen aangegeven meerverbruik van 0.5l/100km.
Dat weegt niet op tegen de herstelkost.
Maar ik heb ook nog steeds goed vertrouwen in de hier genoemde collector aangezien ik daar al O goed als 200000km mee heb zonder problemen.
 
Deze zit er nu op, ik weet niet of het dezelfde is als hier op het forum, daar kan ik niks over vinden.
Bij BMW heeft hij het artikel nummer 11617789329.
Wat de schroefjes betreft maak ik mij niet zo veel zorgen,deze hebben ze na het vastdraaien aan de achter kant rond geslagen zodat ze er niet meer uit kunnen trillen.
En volgens mij zijn de Asjes waar de vlinders aan gemonteerd zitten ook iets dikker nu.
14117735_120005841784414_8540742974906023083_n.jpg
 
Bovenaan